Clubhouse – Dziki Zachód, czyli szansa dla odważnych

Clubhouse – Dziki Zachód, czyli szansa dla odważnych
O autorze
7 min czytania 2021-03-09

Miało być elitarnie, a z każdym tygodniem robi się bardziej masowo. Według Fortune, Clubhouse – drop-in social app – został pobrany 2,3 miliona razy tylko w styczniu 2021 roku, co pokazuje, że coraz więcej użytkowników iPhone’ów jest na Clubhouse i stawia pierwsze kroki w aplikacji. Aplikacja. dostępna obecnie w 154 krajach. ma już podobno ponad 10 milionów użytkowników, a popyt na konta jest tak wysoki, że ludzie sprzedają zaproszenia za setki dolarów. Szkoda, że nie mamy jeszcze wiedzy na temat struktury demograficznej zaangażowanych w Clubhouse, ale zapewne niedługo pojawią się pierwsze informacje na ten temat.

Jedno jest pewne: jesteśmy świadkami, jak formuje się zupełnie nowe medium, które być może ostatecznie przybierze inny kształt, niż ma obecnie, ale od początku jest miejscem dla odważnych content kreatorów, którzy rezerwują sobie w Clubhouse miejsce i budują pozycję, nie wiedząc do końca jeszcze, jak ta wyprawa na Dziki Zachód się skończy. To jeszcze dobry moment, aby zacząć budować swoją markę osobistą w tym medium i zyskać duże grono słuchaczy zanim będą w nim „wszyscy”.

Personal Branding to dobry kierunek na CH

Budowanie marki osobistej to wielkie wyzwanie – tak w offline, jak i w internecie. Potrzebny jest plan: cele, określenie widowni i konsekwentne działanie w kluczowych kanałach. Tak samo jest w przypadku Clubhouse – chcesz zaistnieć, odpowiedz sobie na pytanie: co, komu, z jaką częstotliwością i w jakiej formie chcesz przekazać za pomocą swojego głosu. Pamiętaj, że aplikacja jest międzynarodowa. Dobry plan to potencjalnie widoczność Twojej osoby również za granicą, np. w Niemczech, Słowacji, Turcji czy Japonii, gdzie Clubhouse jest obecnie najczęściej pobieraną aplikacją! 

Oto dwie wskazówki, które pomogą zaplanować skuteczną obecność w Clubhouse.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

1) Strategiczne planowanie

Jeżeli masz być twarzą marki lub budujesz swój wizerunek ekspercki niezwiązany z brandem, zatrzymaj się na moment i pomyśl, czy umiesz mówić o tematach, które rzeczywiście interesują Twoich odbiorców i czy umiesz przekazywać wiedzę i nią inspirować. Jeśli chcesz mówić do swoich klientów, a prowadzisz fabrykę ekologicznych lunch boxów, pomyśl o wyzwaniach lub problemach, jakie mogą mieć odbiorcy. Może podpowiesz, jak przygotowywać sobie zdrowe posiłki do pracy, jak pakować różnorodne produkty do lunch boxów, jakie przepisy polecasz dla niejedzących glutenu oraz o ile lepiej działa i myśli dobrze odżywiony ludzki mózg. A jeśli budujesz sklep internetowy z kosmetykami koreańskimi, być może będziesz mógł wiele wnieść w rozmowę o tym, jak zbudować 7 cyfrowy biznes bez wypalenia? Wypisz swoje cele, przemyślenia i zachowaj je, gdy będziesz wybierał po raz pierwszy pokoje czy ludzi, za którymi będziesz podążał. Dzięki wcześniejszym przemyśleniom Twój cel będzie cały czas widoczny.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

2) Konsekwentne rozwijanie bez sprzedaży

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Sposób, w jaki będziesz rozwijać swój audio autorytet ma znaczenie. Aby być widocznym, powinieneś pojawiać się regularnie i często.  Buduj swoją markę za pomocą treści i PR każdego dnia o różnych porach. Staraj się bywać wśród wybranej grupy osób, aby zapaść im pozytywnie w pamięć. Angażuj się, przygotowuj, aby mówić ciekawie i aby słuchacze chcieli za Tobą podążać. Następnie śledź i łącz się z nimi na innych kanałach (lub podziel się historią na Instagramie lub prywatną wiadomością, aby przekazać swoje doświadczenia. Pewnie wiesz już jako doświadczony marketer, że często mniej znaczy więcej – nie zanudzaj, nie sprzedawaj, nie pozwól, aby rozmowa z Tobą była odzwierciedleniem marketingu bezpośredniego. Zwróć na siebie uwagę wiedzą merytoryczną, wartościami, które będą płynęły z Twoich wypowiedzi. Nie sprzedawaj! Tak nie rozwiniesz swojej sieci wartościowych kontaktów.

Oto, jak możesz dotrzeć do społeczności aplikacji i wykorzystać ją do rozwijania marki i wpływów.

  • Zbuduj zaangażowaną społeczność CH.
  • Bądź na bieżąco z aktualnościami i trendami w Twojej branży i dziel się nimi.
  • Jeżeli wydajesz książkę, ebooka, publikujesz w mediach, daj o tym znać swojej społeczności.
  • Połącz się z inwestorami i mediami w Clubhouse.

Jak się odnaleźć na Clubhouse?

Dobra wiadomość jest taka, że jak już zarejestrujesz się w aplikacji (warto to zrobić nawet bez zaproszenia, aby zarezerwować sobie nick) i potem otrzymasz zaproszenie, pomoc w zrozumieniu aplikacji będziesz mieć „w zasięgu ręki”. W Clubhouse powstają dziennie setki pokoi, które edukują w różnych językach, jak korzystać z aplikacji i jak działać, aby wykorzystać drzemiący tam potencjał komunikacyjny. Więc jeżeli nie chcesz czytać o Clubhouse, skorzystaj z instruktarzy audio w czasie rzeczywistym. Czyli w CH pouczysz się o Clubhouse! W ustawieniach profilu znajdziesz przejście do FAQ, gdzie opisane są najczęstsze pytania użytkowników. Możesz też odszukać grupy na Facebooku, które powstały w odpowiedzi na potrzeby użytkowników działających w aplikacji, gdzie nie tylko możesz zadać pytanie, ale też znajdziesz informacje o ciekawych rozmowach, które planowane są w najbliższym czasie. A więc zaczynamy ;).

Twój profil ekspercki

Wielu użytkowników Clubhouse decyduje się na pisanie i formatowanie swoich biogramów w zewnętrznej aplikacji, takiej jak notatnik, a następnie kopiowanie i wklejanie ukończonej biografii do swojego profilu. To dobry pomysł, bo umożliwia podzielenie tekstu na akapity. Możesz połączyć swój profil z kontem na Twitterze i Instagramie. Dzięki temu, po zakończeniu pokoju, uczestnicy mogą pozostać z Tobą w kontakcie, bo pokój zniknie bez śladu. Pamiętaj o tym, że:

  1. Clubhouse to aplikacja umożliwiająca nawiązywanie kontaktów i prowadzenie rozmów w czasie rzeczywistym, więc upewnij się, że Twój profil określa wartość, jaką wnosisz do rozmowy.
  2. Jedynymi klikalnymi linkami w Twoim profilu są linki do Twojego profilu na Twitterze i Instagramie, ale możesz zamieścić inne linki w opisie na swoim profilu. Upewnij się, że są one łatwe do zapamiętania, ponieważ inni nie mogą z nich skorzystać na zasadzie COPY/PASTE.
  3. Wypisz w bio tematy, które chcesz omówić, aby inni wiedzieli, na jakie typy rozmów chcesz być zapraszany i co masz do powiedzenia.
  4. Używaj słów kluczowych, aby ułatwić search i zwiększyć prawdopodobieństwo odnalezienia Cię przez osoby o podobnych zainteresowaniach.

Moderator – przywileje i obowiązki

Moderator to najwyższy status w hierarchii CH. Są dwa sposoby, aby zostać moderatorem w pokoju: możesz otworzyć swój nowy pokój albo moderator w pokoju, w którym jesteś, może awansować Cię z mówcy na moderatora. 

Jako moderator musisz być aktywny w pokoju tak długo, jak jest on otwarty niezależnie od tego, czy sam otworzyłeś pokój, czy też zostałeś moderatorem z nadania innego mówcy. To teraz Ty pomagasz nadać ton i moderujesz przebieg rozmowy w pokoju. Twoja mądrość i intuicja emocjonalna będą miały silny wpływ na rozmowę i energię w pomieszczeniu. Kiedy rozmowa zwalnia, zaproś do zadawania pytań lub zachęć innych do dzielenia się wiedzą czy doświadczeniami w sposób, który nie wywiera presji na obecnych w pokoju. Jeśli rozmowa zaczyna być chaotyczna i zagmatwana, przywróć ją na dobre tory, aby nie stracić nikogo z publiczności. Jako moderator masz władzę i kontrolę nad przebiegiem rozmów w pokoju, czyli możesz:

  • włączać i wyłączać możliwość podnoszenia rąk przez członków widowni;
  • zapraszać ludzi z widowni do zabrania głosu;
  • akceptować prośby publiczności o zabranie głosu, czyli wejście na scenę;
  • promować innych mówców, aby również moderowali;
  • wyciszać innych;
  • odsyłać mówców ze sceny z powrotem do publiczności.

Jeśli pomieszczenie staje się bardzo duże, trudno jest śledzić, kto mówi. Kiedy tak się stanie, zadbaj o przedstawienie ludzi, którzy mówią lub poproś prelegentów o przedstawienie się, aby publiczność usłyszała, kto zabrał głos.

Pokój i scena

Clubhouse to uczestnictwo w konwersacjach, które toczą się w wirtualnych pokojach. Mogą być publiczne, które są dostępne dla każdego użytkownika, zanim pokój osiągnie maksymalną pojemność oraz prywatne, które są dostępne tylko dla gospodarzy pokoju i użytkowników upoważnionych przez gospodarzy. Rozmowy w pokojach są często organizowane przez ekspertów, celebrytów, inwestorów venture capital, dziennikarzy, co podnosi atrakcyjność rozmów oraz globalnie zmniejsza dystans z kim możesz rozmawiać. Pamiętaj, że jeżeli zakładasz pokój, to jesteś automatycznie moderatorem. Jeżeli moderatorem nie jesteś, wchodzisz do pokoju jako członek widowni. Jedną z pierwszych rzeczy, które zobaczysz, jest właściciel pokoju, moderatorzy i mówcy zorganizowani w górnej części pokoju, zwanej sceną. Jeśli chcesz wejść na scenę, „podnosisz rękę”, a moderatorzy mogą Cię zaprosić na scenę. Dopóki jesteś na scenie możesz zabierać głos. Możesz też samodzielnie „odprowadzić się” na widownię. Poniżej moderatorów i osób zabierających w danej chwili głos znajduje się pierwszy rząd publiczności. W tym obszarze widoczna jest lista osób, które są obserwowane przez prelegentów, czyli osoby, które już budują relacje w Clubhouse. Jeszcze niżej zobaczysz awatary pozostałych uczestników, którzy są w pokoju i słuchają. W pokoju każdy może zobaczyć, kto jeszcze tam jest. Taka konfiguracja wzbudza zaufanie i komfort użytkowników na kształt spotkania networkingowego. Jak docenić innego mówcę? Aby wyrazić aprobatę dla wypowiedzi konkretnego użytkownika, możesz go zaobserwować, przekazać słowa uznania wprost podczas rozmowy lub szybkim ruchem włączać i wyłączać mikrofon, co powoduje mruganie Twojej ikony. To oznacza „brawa”.

Korytarz zamiast ściany

Korytarz to ekran główny Twojego profilu, tak jak „wall” np. na Facebooku. Widzisz tutaj otwarte pokoje, w których toczy się teraz rozmowa, gdzie udział biorą osoby, które obserwujesz. Widzisz też pokoje zapoczątkowane przez obserwowane przez Ciebie kluby. Jakość i dopasowanie contentu, które otrzymasz zależą od tego, jak aktywny będziesz na początku oraz jakie osoby będziesz obserwować. Z kalendarza możesz przejść do terminarza, gdzie zobaczysz plan pokoi, które zostaną uruchomione w najbliższej przyszłości. Każdy może dodać nowy pokój lub wydarzenie do kalendarza, a robiąc to, powiadomi każdego, kto go obserwuje lub kogo na nie zaprosi. W tej chwili nie ma jeszcze możliwości cyklicznego ustawiania pokoi, trzeba to za każdym razem na nowo stworzyć, więc zwracaj uwagę na to, czy śledzisz działania moderatora, aby wiedzieć, kiedy ponownie ustawi pokój, w którym dobrze Ci się słuchało lub rozmawiało. Pamiętaj, aby w ustawieniach profilu (koło zębate w prawym górnym rogu Twojego profilu) zaznaczyć, jaka ma być częstotliwość powiadomień o nowych pokojach i które informacje chcesz otrzymywać: czy tylko o pokojach, które obserwujesz, czy te przyporządkowane zaznaczonym przez Ciebie zainteresowaniom. Możesz też utworzyć swój klub lub dołączyć do istniejących. Nie możesz usunąć swojego klubu z poziomu aplikacji, dlatego uważaj, jaki klub zakładasz ☺ .

Z korytarza możesz wejść też w sekcję zaproszeń oznaczoną symbolem koperty. Wyszukując kontakt w telefonie, możesz wysłać zaproszenie. Pamiętaj, że aby wyszukać osobę, której chcesz dać zaproszenie, przyznajesz Clubhouse dostęp do swoich kontaktów. Gdy zaprosisz kogoś do klubu (twórcy aplikacji rekomendują, aby wcześniej upewnić się, że osoba przyjmie zaproszenie), otrzyma on wiadomość tekstową z informacją, że go zaprosiłeś. Uwaga: informacja o tym, kto zaprosił Cię do aplikacji będzie zawsze widoczna na Twoim profilu w dolnej części. Liczba zaproszeń, która odnawia się co jakiś czas, zależy podobno od aktywności użytkownika, czyli jest swoistą „nagrodą”, działającą de facto na rzecz rozwoju liczby użytkowników serwisu i ich zaangażowania.

Za pomocą lupy natomiast możesz wyszukiwać i przeglądać osoby, tematy i grupy, które chcesz obserwować i do których możesz się przyłączyć. Warto poświęcić czas na research w CH, aby Twoje doświadczenie w aplikacji było jak najbardziej wartościowe i wnoszące.

Co dalej?

Po pierwszych zachwytach i niekwestionowanych szansach komunikacyjnych, które daje aplikacja, użytkownicy obnażają niedociągnięcia aplikacji, przede wszystkim związane z bezpieczeństwem danych uczestników rozmów. Twórcy zapewniają, że pracują nad udoskonaleniami i że dane, które serwis zbiera i uzyskuje do nich dostęp będą mniej narażone na przejęcia przez osoby trzecie. 

Patrząc w przyszłość na marketing w mediach społecznościowych w 2021 roku i później, aplikacja Clubhouse reprezentuje zmieniające się zapotrzebowanie na naszych odbiorców. Contentowo, popularność CH pokazuje, że niektórzy z nas zmęczeni są już niekończącą się falą doskonale zbudowanej i zaplanowanej treści. Ludzie chcą prawdziwego zaangażowania w czasie rzeczywistym, wartości reprezentowanych przez przedstawicieli firm, przejrzystości, a niekoniecznie podążania za marką w jej postach w mediach społecznościowych.

Przed nami ciekawy czas obserwacji: czy Clubhouse wejdzie do mainstreamu mediów społecznościowych jak Instagram, czy zacznie zanikać jak Snapchat. W App Store, w kategorii „Social Media Network” Clubhouse plasuje się zaraz za Facebookiem, Messengerem, WhatsApp i Discordem. Będzie się zatem działo na tym Dzikim Zachodzie!