Jakie marki najchętniej polecają konsumenci? – badanie dla Superbrands

Z badania ARC Rynek i Opinia dla Superbrands 2013/2014 wynika, że konsumenci są najbardziej skłonni polecać marki z branży ogłoszeniowej, kulturalnej oraz oferujące e-zakupy. Najrzadziej polecane są firmy zajmujące się doradztwem finansowym, ubezpieczeniami oraz dostawcy energii elektrycznej.
O autorze
1 min czytania 2014-04-07

Tegorocznej edycji Superbrands towarzyszyło badanie rynkowe online, przeprowadzone na próbie 15000 respondentów przez firmę ARC Rynek i Opinia. Konsumenci oceniali znajomość marek oraz wskazywali, czy poleciliby je innym. Odpowiadali również na pytanie otwarte o rolę, jaką w ich życiu odgrywa marka. Łącznie pod ocenę poddanych zostało ponad 2000 marek.

Z badania wynika, że polscy konsumenci najchętniej polecają marki reprezentujące segmenty kojarzące się z przyjemnością i czasem wolnym lub mające wartość użytkową oraz dające możliwość zaspokojenia aktualnych potrzeb. Na drugim biegunie znajduje się branża finansowa i energetyczna – marki z tych branż są najrzadziej polecane przez klientów.

Branże najchętniej polecane przez konsumentów charakteryzuje również największy odsetek promotorów (galerie, muzea: 54%, teatr i kino: 45%, wyszukiwanie i ogłoszenia: 41%). Jednocześnie najwięcej jest „hejterów” banków (61%) oraz ubezpieczeń i inwestycji (55%). Do tego grona należą również dostawcy multimediów (54% konsumentów niechętnych tej branży).

„Z naszego badania wynika, że najrzadziej polecane są firmy z branż, z którymi konsument wiąże się długofalowo: banki, ubezpieczenia, firmy energetyczne, dostawcy multimediów. W związku z tym, że ta współpraca jest długofalowa, na pewno jest w większym stopniu narażona na kryzysowe sytuacje, np. błąd w rachunku, chwilowy spadek jakości. Dlatego też konsumenci nie zawsze są do końca zadowoleni z usług takich firm – raz ich satysfakcja jest wyższa raz niższa, dlatego znacznie rzadziej są skłonni do polecania tych usługodawców swoim znajomym. Znacznie bezpieczniej jest polecić ciekawy film, wystawę muzealną lub sklep internetowy, gdyż nie niesie to ze sobą takich konsekwencji jak polecenie na przykład dostawcy usług multimedialnych, z którym wiążemy się na klika lat” – mówi Krzysztof Szczerbacz z ARC Rynek i Opinia.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Stopień polecania poszczególnych branż przez klientów Źródło: ARC Rynek i Opinia dla Superbrands 2013/2014, październik 2013

Słuchaj podcastu NowyMarketing

O badaniu

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Badanie zostało przeprowadzone techniką CAWI (internetowe wywiady online), na ogólnopolskiej próbie osób dorosłych N=15000, czas realizacji: październik 2013. Łącznie ocenie poddanych zostało ponad 2000 marek.