Decathlon prezentuje #SportPrzyszłości

O autorze
3 min czytania 2021-04-22

Czy siatkówka może być sportem zagrożonym? A narciarstwo alpejskie? Często nie zdajemy sobie sprawy, że wraz z degradacją środowiska mogą wyginąć także… dyscypliny sportowe! Z okazji Dnia Ziemi Decathlon przedstawia wizję tego, jak może wyglądać sport za 30 lat i już dziś podejmuje działania, by te czarne scenariusze nie zostały zrealizowane. W rozpoczętą właśnie akcję #SportPrzyszłości aktywnie zaangażowali się także pracownicy Decathlonu, którzy już teraz podejmują lokalne ekologiczne inicjatywy.

Degradacja środowiska postępuje na naszych oczach. Właściwie każdego dnia pojawiają się informacje na temat wyginięcia kolejnego zagrożonego gatunku, topnienia lodowców czy nowej anomalii pogodowej. Część zmian jest już nieodwracalna, ale wciąż można zrobić wiele, aby ograniczyć rozmiar nadchodzącej katastrofy. Kluczowe jest jednak, aby zacząć działać teraz, wspólnie.

Niebieski nowym zielonym

22 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Ziemi. W Decathlonie troska o planetę ważna jest jednak przez cały rok. Jako globalny producent i dystrybutor sprzętu sportowego marka zdaje sobie sprawę ze swojego wpływu na środowisko naturalne, dlatego w ostatnich latach intensywnie pracuje nad zminimalizowaniem własnego negatywnego wpływu na środowisko. Rozwiązania wprowadzane są zarówno na poziomie globalnym, jak i lokalnym – wszystko pod hasłem Niebieski nowym zielonym, a teraz dodatkowo w ramach akcji #SportPrzyszłości.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Jednym z podejmowanych przez Decathlon kroków jest ekologiczny design, który polega na braniu pod uwagę środowiska na każdym etapie tworzenia danego przedmiotu, sprawiając, że ma on najmniejszy możliwy wpływ zarówno na naszą planetę, jak i na społeczeństwo. Do produkcji produktów w ekologicznym designie używa się specjalnych materiałów: poliestru z recyklingu, plastiku z recyklingu, bawełny z recyklingu lub bawełny z ekologicznych upraw lub zużywa się mniej wody poprzez barwienie co drugiej przędzy. Ekologiczny design uwzględnia również cały cykl życia produktu – nie tylko jego produkcję, ale i użytkowanie, a nawet myślenie o jego drugim życiu. Podejście to w żaden sposób nie wpływa jednak na jakość produktów.

Ułatwiając konsumentom ekologiczne wybory, tego typu sprzęty zostały oznaczone w sklepach etykietą eko. Produkty określone w taki sposób muszą być przyjazne dla środowiska przynajmniej o 10% bardziej niż poprzednie modele – jest to możliwe np. dzięki zastosowaniu odpowiednich surowców lub procesów mających na celu zminimalizowanie skutków ekologicznych. Teraz, z okazji Światowego Dnia Ziemi, w dniach 21-25 kwietnia za zakup w sklepie stacjonarnym produktu przyjaznego środowisku można otrzymać dodatkowe 200 punktów w Programie Decathlon.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Wszystkie wprowadzane w Decathlonie innowacje nie tylko pomagają tworzyć najlepszy sprzęt, ale przede wszystkim umożliwiają prowadzenie biznesu w zrównoważony sposób. Trzymamy się określonych standardów zgodności, jeśli chodzi o projektowanie, produkcję i operacje biznesowe. Obecnie aż 7000 naszych produktów powstało w oparciu o ekologiczne podejście, a do 2026 roku będzie ich 100% – mówi Radosław Polechoński, lider zrównoważonego rozwoju w Decathlon Polska.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Decathlon stara się także wydłużać życie produktów. W każdym sklepie zlokalizowane zostały serwisy, w których dokonywać można drobnych napraw, a w centralnym serwisie przeprowadzane są te większe. Dodatkowo, w Decathlonie otwarte zostały wypożyczalnie sprzętu sportowego Decathlon Rent, a także uruchomiony został projekt 2ND LIFE, w ramach którego, z jednej strony producent daje drugie życie produktom, które wcześniej były kierowane do zniszczenia, a z drugiej – odkupuje stare sprzęty od klientów (rowery, namioty, narty).

– Zdajemy sobie sprawę, że zmiana klimatu to jedno z najpoważniejszych globalnych wyzwań. By mu sprostać, dążymy do ograniczania poziomu emisji CO2 na każdym etapie naszej działalności. Globalnie Decathlon jest uczestnikiem inicjatywy ACT (Assessing low-Carbon Transition) dla firm, których zobowiązania klimatyczne są zgodnie z wymogami Porozumienia Paryskiego. Decathlon jest również sygnatariuszem Karty Przemysłu Mody na rzecz działań w obszarze klimatu – dodaje Polechoński.

Zaangażowani liderzy sportów

Każdy sklep Decathlon ma swojego lokalnego koordynatora ds. zrównoważonego rozwoju, który nie tylko wdraża centralne obszary strategiczne, ale także podejmuje lokalne inicjatywy, takie jak butelkomat na zużyte butelki plastikowe czy zainstalowanie źródełka wodnego dla klientów. W akcję #SportPrzyszłości aktywnie włączyli się pracownicy Decathlon, w tym koordynatorzy CSR, którzy wystąpili w kampanii promującej ekologiczny sport. Na kreacjach zobaczyć można siatkarkę Agatę z Wrocławia, kajakarkę Paulinę z Tarnowa oraz narciarza Mateusza z Warszawy.

Teraz zaangażowane w akcję #SportPrzyszłości osoby będą dokumentowały swoje działania poprzez lokalne kanały komunikacji, nie tylko podpowiadając innym miłośnikom sportu, jak podejmować wybory, mając na uwadze dobro naszej planety, ale także zachęcając do wspólnych działań, takich jak sprzątanie okolic sklepów. Wszystkie te aktywności zostaną opatrzone #SportPrzyszłości.