Wartość marketingowa sportowców na podstawie badań IR Center

O autorze
2 min czytania 2021-05-07

Kamil Stoch i Piotr Żyła otwierają ranking polskich sportowców o najwyższej wartości marketingowej. Kajetan Kajetanowicz, Maja Włoszczowska i Andrzej Stękała posiadają największy potencjał marketingowy. Z kolei drużyny skoczków narciarskich i reprezentacji Polski w piłce nożnej są najbardziej atrakcyjne sponsorsko. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez IRCenter na zlecenie Biura Reklamy TVP, we współpracy z Media Marketing Polska.

W „Badaniu potencjału sponsorskiego sportowców i rozgrywek sportowych” wykorzystano wskaźniki ”moc sportowca” i „moc drużyny”, służące do porównania atrakcyjności sponsorskiej wybranych sportowców i drużyn.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Wyniki badania pokazują, że Kamil Stoch odnotowuje najwyższą moc wśród sportowców, co przekłada się na jego największą wartość marketingową. Skoczek narciarski nieznacznie wyprzedza pod tym względem swojego kolegę z drużyny Piotra Żyłę, zostawiając za sobą: Roberta Lewandowskiego, Wojciecha Szczęsnego czy piątą w rankingu Igę Świątek.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Natomiast w grupie najbardziej rozpoznawalnych polskich, aktywnych sportowców znajdują się kolejno: Kamil Stoch, Piotr Żyła, Robert Lewandowski, Dawid Kubacki, Wojciech Szczęsny i Iga Świątek. Jednocześnie reprezentują oni, w większości, dwie najbardziej znane i cieszące się największym zainteresowaniem dyscypliny sportowe: skoki narciarskie i piłkę nożną. Zainteresowanie tymi dyscyplinami deklaruje od 61% do 64% dorosłych Polaków, a ich znajomość – odpowiednio 84% i 83%.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Wśród sportowców o największym potencjale sponsorskim, którzy mimo relatywnie niskiej rozpoznawalności, posiadają wysokie oceny wskaźników wizerunkowych, wymienia się: Kajetan Kajetanowicz, Maja Włoszczowska i Andrzej Stękała. Sporym odkryciem jest wschodząca gwiazda szachów Jan – Krzysztof Duda, który zamyka tegoroczny ranking.

– Ponieważ sponsoring sportowy od lat cieszy się dużą popularnością i zainteresowaniem w środowisku biznesowym, zdecydowaliśmy się już po raz drugi opublikować, wspólnie z Media Marketing Polska, raport dotyczący sportowców o największym potencjale marketingowym. Jesteśmy przekonani, że wyniki badania stanowią zarówno rzetelne źródło informacji na temat rozpoznawalności danego sportowca czy drużyny, jak i rzeczywistą pomoc dla osób odpowiedzialnych za działania marketingowe poszczególnych organizacji. Wraz z Media Marketing Polska oraz partnerem badawczym IRCenter zależało nam, aby w wynikach badania zaprezentować nie tylko potwierdzenie siły gwiazd polskiego sportu, lecz także tych sportowców, którzy dobrze rokują już na początku swojej kariery – mówi Wojciech Kowalczyk, z-ca dyrektora ds. komunikacji i rozwoju produktu Biura Reklamy TVP, jeden z pomysłodawców badania.

– Zauważmy, że w roku 2021, podobnie jak rok wcześniej, wartość sponsoringu związanego ze sportem przekroczyła 1 mld zł, choć był to czas wyjątkowo trudny dla sportu – puste stadiony i odwołane eventy. To pokazuje, że potencjał sponsoringowy sportowców jest nadal mocno wykorzystywany. Szczególnie cieszy, że lista wschodzących gwiazd marketingu i sportu staje się coraz dłuższa. Co roku dołączają nowe nazwiska i dyscypliny. Wierzę, że tak będzie również za rok – mówi Piotr Machul, zastępca redaktora naczelnego w Media Marketing Polska.

– Pandemia nie zmieniła sytuacji w zasadniczy sposób. Nadal doceniamy tych, którzy odnoszą sukcesy. Nie widać znaczących przetasowań. Na uwagę zasługuje natomiast postać Igi Świątek, która po wygranej w Roland Garros, zaczęła być znaną dużo szerszej publiczności. To pokazuje, że sukces sportowy i otwarta postawa wobec mediów pozwalają znacznie poprawić pozycję w rankingu, zwiększyć moc i atrakcyjność dla sponsorów” – zauważa Dorota Peretiatkowicz, badaczka ilościowa, partnerka w IRCenter.

„Badanie potencjału sponsorskiego sportowców i rozgrywek sportowych” , wykonane w lutym tego roku przez firmę IRCenter na zlecenie Biura Reklamy TVP, stanowi kontynuację projektu realizowanego w styczniu 2020 r. Badanie to przeprowadzono na reprezentatywnej próbie 807 dorosłych Polaków, w wieku 16 – 59 lat. Objęło ono w sumie 44 sportowców i 6 drużyn sportowych wybranych przez ekspertów.