Od storytellingu do storydoingu. Jak Żubr realizuje zobowiązania Strażnika Puszczy

Od storytellingu do storydoingu. Jak Żubr realizuje zobowiązania Strażnika Puszczy
O autorze
4 min czytania 2021-08-09

[Dowiedz się więcej na temat GREEN MARKETINGU: Pobierz e-booka EKOLOGIA W MARKETINGU]

Żubr, Strażnik Puszczy, od powstania platformy komunikacyjnej marki zawsze stawał w obronie Puszczy i jej mieszkańców. W animowanych spotach potężny Król Puszczy ratował i ratuje z opałów różne gatunki zwierząt. W 2019 roku przyszedł moment, w którym marka zdecydowała się na przeniesienie misji Żubra ze świata fantazji do świata realnego.

Od tego czasu Żubr realizuje strategię działań CSR, której podstawą jest ochrona i ratowanie zagrożonych gatunków zwierząt. W ciągu 2 lat marka przekazała ponad 2 miliony złotych organizacjom, które na co dzień wspierają ochronę zagrożonych gatunków oraz zrealizowała dwie ogólnopolskie kampanie wykorzystując swoje zasięgowe kanały do edukacji. W kwietniu ubiegłego roku powołany został Fundusz Żubra, który ma ambicje zostać jedną z najważniejszych w Polsce organizacji zajmujących się ochroną przyrody.

Żubr w stadzie i dla stada

Żubr najczęściej występuje w stadzie. W populacji polskiej średnia wielkość grupy mieszanej wynosi obecnie 13 sztuk, maksymalnie dochodząc do 92 osobników. W świecie marki stado Żubra to natomiast wszystkie gatunki zamieszkujące Puszczę. Żubr przyjmuje postawę przewodnika stada i reaguje, gdy polska przyroda wymaga wsparcia. Pierwszym krokiem na drodze działań CSR, który podjęła marka, była współpraca z naturalnym Partnerem – Białowieskim Parkiem Narodowym, którą Żubr nawiązał przed rokiem 2019. Swoje zaangażowanie w działania na rzecz ochrony zwierząt Żubr potwierdził w 2019 roku, organizując pierwszą edycję akcji Żubr ratuje życie zagrożonych gatunków – wtedy na puszkach i butelkach Żubra zamiast niego samego pojawili się wilk, ryś i sóweczka, a marka wsparła kwotą 1 000 000 złotych programy ochronne zagrożonych gatunków prowadzone przez WWF Polska.  

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Aż 95% Polaków oceniło tę akcję pozytywnie.[1] Zaangażowanie w nią, nie tylko konsumentów Żubra, przekroczyło wszelkie oczekiwania. O zniknięciu Żubra z etykiet mówił cały polski internet. A sama kampania przyczyniła się do wzrostu świadomości konieczności ochrony zagrożonych gatunków i sympatii do wilka, rysia czy sóweczki.

Powstanie Funduszu Żubra

Zanim ruszyła druga edycja akcji z etykietami Żubra, firma powołała w kwietniu Fundusz Żubra dla Przyrody, który wsparł finansowo akcję ratowania płonących obszarów Biebrzańskiego Parku Narodowego. Organizacja ma w swoim statucie ochronę dzikiej polskiej przyrody. Potem przyszedł czas na drugą edycję kampanii „Żubr ratuje życie zagrożonych gatunków”, która miała na celu uświadomienie Polakom, jak trudna jest sytuacja zagrożonych gatunków, które są naszymi symbolami narodowymi oraz realna pomoc dla nich. W ramach kampanii z 2020 roku Fundusz Żubra przekazał Białowieskiemu Parkowi Narodowemu sprzęt o wartości 1 miliona złotych, który służy ratowaniu zwierząt zamieszkujących Puszczę Białowieską. Do Strażników Puszczy trafił m.in. ambulans dla zwierząt, dron, wyposażenie ambulatorium czy meleks, który umożliwia bezpieczne dla ekosystemu poruszanie się po Rezerwacie Ścisłym Puszczy Białowieskiej.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Ochrona zagrożonych gatunków to zadanie niezwykle odpowiedzialne, ale i trudne. Nie tylko na służbach ochrony przyrody, ale na wszystkich ludziach, spoczywa odpowiedzialność za ich ochronę i ratowanie. My żyjący tu i teraz powinniśmy mądrze chronić przyrodę, tak aby jej walorami mogły się cieszyć także przyszłe pokolenia. Dlatego nam dbającym o zachowanie „pereł” polskiej przyrody zależy na czynnej ochronie gatunków i cieszymy się, że Żubr nas w tym wspomaga – podsumował współpracę dr Michał Krzysiak, Dyrektor Białowieskiego Parku Narodowego.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Fundusz Żubra nie zostawi nikogo w potrzebie

Dwa lata działań w terenie, konsultacji z leśnikami, biologami i mieszkańcami terenów wokół Puszczy dały zespołowi marki dodatkową motywację do rozszerzania programu działań CSR. 2021 rok ma być pod tym względem przełomowy. Trzecia edycja ogólnopolskiej kampanii „Żubr ratuje życie zagrożonych gatunków” zostanie rozszerzona o akcje z Partnerami – Biebrzańskim Parkiem Narodowym i Instytutem Badania Ssaków Polskiej Akademii Nauk w Białowieży oraz mniejsze działania realizowane samodzielnie przez zespół marki. Wspólnym mianownikiem dla wszystkich akcji jest inwestycja środków w konkretne działania, które mają na celu poprawę sytuacji jednego lub wielu zagrożonych gatunków.

Na Partnerów Funduszu marka wybiera specjalistów, którzy na co dzień w swojej pracy rozwiązują problemy ważne dla ekosystemu. Do tej warstwy nazywanej przez zespół storydoing dochodzi warstwa storytelling – o problemach zagrożonych gatunków i rozwiązaniach Fundusz Żubra mówi wykorzystując silne kanały marki wraz ze wsparciem mediowym. Centrum informacyjnym jest natomiast strona www.funduszzubra.pl działająca jak portal informacyjny, na którym można również za pośrednictwem formularza Wezwij Żubra zgłosić inicjatywy, które potrzebuję wsparcia w działaniu na rzecz zwierząt zagrożonych wyginięciem.

Przyjaciele Funduszu Żubra

Działania CSR-owe wspierane są przez działania PR. Media relations i współprace z Partnerami wspierają Przyjaciele Funduszu, czyli osoby prowadzące duże kanały w social mediach, którym na sercu leży los zagrożonych gatunków. Zespół Funduszu Żubra wykorzystuje tutaj swoje doświadczenie z prowadzenia komunikacji marki mainstreamowej w dotarciu do szerokiej grupy odbiorców z komunikacją edukacyjną. Dlatego wśród działań komunikacyjnych zaplanowanych na ten rok są np. takie mające na celu ocieplenie wizerunku wybranego gatunku, którego ludzie się po prostu boją, a który jest bardzo pożyteczny i niestety zagrożony wyginięciem.

W ten sposób poza inwestycjami finansowymi marka inwestuje czas, know-how i swoje zasoby w budowanie świadomości na temat problemów polskiej przyrody. Z perspektywy długoterminowej te działania wydają się być najcenniejsze zarówno dla marki Żubr i Funduszu Żubra, jak i również dla całej kategorii podmiotów zajmujących się ochroną przyrody i samych zwierząt.

Fundusz Żubra na lata

Praca nad rozwiązywaniem problemów przyrodniczych wspólnie z naukowcami ma zupełnie inny charakter niż projekty marketingowe. Przede wszystkim wiele z planowanych działań to wspólne projekty badawcze Funduszu i organizacji naukowych – wyniki tych działań można próbować przewidzieć, ale ponieważ nad zwierzętami i całym ekosystem nie ma kontroli – trudno precyzyjnie określić jaki będzie ich finał. Taka formuła odkrywa przed marką zupełnie nowe terytorium, w którym Fundusz Żubra nie tylko jest Partnerem czy inicjatorem działań CSR-owych, ale staje się również uczestnikiem procesów badawczych i podmiotem. Ma realny udział w pozyskiwaniu wiedzy o gatunkach, która jest często potrzebna do ich ochrony. Tak rozumiany CSR, który wprowadza zmiany na lata czy doprowadza do przełomowych momentów dla rozwiązywania problemów ochrony przyrody jest właśnie storydoingiem, do którego dąży Funduszu Żubra zainspirowany opowieścią o Strażniku Puszczy.

Więcej informacji o Funduszu Żubra na stronie www.funduszubra.pl

Więcej o ekologicznych działaniach marek przeczytasz w naszym e-booku EKOLOGIA W MARKETINGU

Pobierz e-booka ZA DARMO

Kampanie (nie tylko) świetne wizerunkowoPornhub – Sexstainable



[1] Badania wewnętrzne marki Żubr