Co to znaczy „silna marka”?

Co to znaczy „silna marka”?
Kolejne badanie marek Superbrands zakończone. Postanowiliśmy więc zadać kilka pytań ekspertom wchodzącym w skład Rady Marek Superbrands. Co charakteryzuje silną markę? Która jest tą, najwięcej dla nich znaczącą? Dlaczego się nimi zajmują?
O autorze
12 min czytania 2014-11-19

Zdjęcie royalty free z Fotolia

Dr hab. Jacek Kall
Profesor
Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu


1. Która marka najwięcej dla Ciebie znaczy i dlaczego?

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Niezmiennie GOOGLE. Trudno wyobrazić sobie życia bez ich produktów. Albo inaczej: biorąc pod uwagę wszystko to, co Google oferuje, zniknięcie tej marki byłoby (przynajmniej dla mnie) najbardziej odczuwalne.

2. Co to znaczy „silna marka”?

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Silna marka to taka, która wpływa na to, w jaki sposób nabywca kupuje produkt i jakie ma wrażenia z jego konsumpcji. Jeśli marka „nie robi różnicy” to na nic piękne opakowanie i miliony na reklamę…

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

3. Jakie było najważniejsze wydarzenie związane z brandingiem w mijającym roku?

Najważniejszym wydarzeniem związanym z brandingiem, które miało miejsca na przestrzeni ostatniego roku, było moim zdaniem ogłoszenie przez Mondelez (właściciel m.in. AlpenGold, Cadbury, Jacobs, Milka, Oreo, Toblerone), że w skali globalnej przeznaczać będzie 10 proc. budżetu komunikacji na działania mobilne. To znaczący krok do spełnienia się proroctwa, że w 2016 lub 2017 ekrany smartfonów/tabletów będą z komunikacyjnego punktu widzenia ważniejsze od ekranu telewizora. Czeka nas zupełnie inne kreowanie marek!

4. Gdybym miał/miała wskazać najbardziej pouczające case study, to byłaby to historia marki… 

Gdybym miał wskazać najbardziej pouczające case study, to byłaby to historia marki (jakkolwiek banalnie to zabrzmi) Apple….

5. Zajmuję się markami, dlatego że…

Zajmuję się markami, dlatego że miałem przywilej być jednym z pierwszych publikujących po polsku książki o marce. Miło czasami wyprzedzać trendy…

Dr hab. Jacek Kall
Jest profesorem Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, a jednocześnie stale współpracuje z Soul&Mind Group, oferującą usługi brand design. Jest autorem kilku poczytnych publikacji z zakresu brandingu i komunikacji marketingowej (m.in. Reklama, Silna marka-istota i kreowanie, Zarządzanie portfelem marek, Zarządzanie marką, Strategia reklamowa oraz najnowszej Branding na smartfonach). Prowadził zajęcia na studiach podyplomowych m.in. w SGH, a także na Uniwersytetach w Jenie oraz Paderborn (Niemcy). W przeszłości juror w kilku festiwalach i konkursach reklamy. Od 2013 r. członek Rady Ekspertów Konsorcjum Marki Poznań. Członek Polskiego Naukowego Towarzystwa Marketingu.

Anna Lubowska
Chairman, CEE, Russia and CIS
MEC


1. Która marka najwięcej dla Ciebie znaczy i dlaczego?

Najwięcej znaczy dla mnie marka Mercedes, ponieważ jako jedyna – nieprzerwanie od ponad stu lat, na całym świecie – jest synonimem/ikoną samochodu klasy premium.

2. Co to znaczy „silna marka”?

Silna marka to taka, która składa atrakcyjną obietnicę konsumentom i która spełnia tę obietnicę zawsze i wszędzie, często powyżej oczekiwań, pozytywnie zaskakując konsumentów.

3. Jakie było najważniejsze wydarzenie związane z brandingiem w mijającym roku?

Najważniejszym wydarzeniem związanym z brandingiem, które miało miejsce na przestrzeni ostatniego roku, była (i wciąż jest) moim zdaniemdyskusja wokół strategii promocji Polski przy pomocy hasła „Poland. Spring Into” i wyboru logotypu w formie sprężyny stylizowanej na kontury Polski. 

4. Gdybym miał/miała wskazać najbardziej pouczające case study, to byłaby to historia marki… 

Gdybym miała wskazać najbardziej pouczające case study, to byłaby to historia marki EB. 

5. Zajmuję się markami, dlatego że…

Zajmuję się markami, dlatego że przypadkiem tak wyszło, polubiłam to i tak już zostało. 

Anna Lubowska
Zarządza MEC na rynkach regionu Europy Środkowo-Wschodniej, Rosji i Wspólnoty Niepodległych Państw. Wspiera rozwój biznesu w 29 krajach. Od momentu, gdy objęła funkcję w międzynarodowych strukturach MEC, agencja poszerzyła portfolio regionalnych klientów i rozwinęła usługi sieciowe, przede wszystkim w obszarze digital oraz badań. Przed objęciem funkcji w regionie w 2006 r., Anna Lubowska kierowała polskim biurem MEC, które od 7 lat w zestawieniach RECMY utrzymuje się na pierwszej pozycji w rankingu największych domów mediowych. Anna Lubowska pracuje w branży reklamowej od 1991 r, a z rynkiem mediów jest związana od ponad 30 lat.

Arkadiusz Łoś
Brand Consulting and CI Director
Dragon Rouge


1. Która marka najwięcej dla Ciebie znaczy i dlaczego?

Mam szczególny sentyment do Kazimierza Dolnego za szczególny brand experience, który ujawnia się dopiero gdy cała weekendowa gawiedź wyjedzie i miasto wchodzi w „tryb offline”. 

2. Co to znaczy „silna marka”?

Silna marka to taka, która potrafi się stale odnawiać i pozostawać aktualną dla konsumentów pomimo zmieniającego się rynku, potrzeb i trendów.

3. Jakie było najważniejsze wydarzenie związane z brandingiem w mijającym roku?

Najważniejszym wydarzeniem związanym z brandingiem, które miało miejsca na przestrzeni ostatniego roku, było moim zdaniem objawienie sprężyny jako nowego symbolu Polski i Polaków.

4. Gdybym miał/miała wskazać najbardziej pouczające case study, to byłaby to historia marki…

Gdybym miał wskazać najbardziej pouczające case study, to byłaby to historia marki Accenture. Często posługuję się tym przykładem jako świetnie prowadzonej marki B2B.

5. Zajmuję się markami, dlatego że…

Zajmuję się markami, bo dzięki temu mogę zawodowo zajmować się tym co lubię.

Arkadiusz Łoś
Brand Consulting & CI Director w Dragon Rouge. Strateg z kilkunastoletnim doświadczeniem. W Dragon Rouge od 2010, gdzie odpowiada za kompleksowe projekty tworzenia, repozycjonowania i rebrandingu marek. Dba o to by strategia marki znajdowała właściwe odzwierciedlenie w designie. Wcześniej pracował w spółkach z Grupy DDB, początkowo w agencji interaktywnej Tribal DDB, później w agencji reklamowej DDB Warszawa. Od 2004 roku współtworzył Corporate Profiles Consulting, agencję marketingu strategicznego, gdzie ostatnio pracował jako szef jednego z zespołów konsultantów. Tworzył projekty m.in. dla, Eurobanku, Orange, Warty, Leroy Merlin, Banku BPH, Providenta, Grupy Żywiec, Sygnity, Onetu, Topexu czy PGNiG. Członek Rady Programowej i wykładowca Szkoły Strategii Marki oraz Szkoły Brand Design pod egidą Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR. Wykłada również na studiach z zarządzania marketingowego na Uniwersytecie w Łodzi. Autor licznych artykułów nt. brandingu do prasy branżowej i biznesowej.

Paweł Sanowski
Prezes Zarządu
Instytut Monitorowania Mediów


1. Która marka najwięcej dla Ciebie znaczy i dlaczego?

PRoto, czyli marka stworzona przez IMM od podstaw, która została wprowadzona na mocno konkurencyjny rynek – obecnie PRoto jest największym w Polsce opiniotwórczym portalem dla specjalistów z branży PR.

2. Co to znaczy „silna marka”?

Silna marka to taka, która cieszy się zaufaniem klientów, przełamuje schematy panujące w branży i określa kolejne kierunki rozwoju. Jest synonimem wysokiej jakości, potencjału, innowacyjności i profesjonalizmu w działaniu. Dąży do pełnienia funkcji ambasadora kraju na arenie międzynarodowej, tworzy wartość dodaną zarówno dla organizacji, jak i otoczenia społecznego.

3. Jakie było najważniejsze wydarzenie związane z brandingiem w mijającym roku?

Najważniejszym wydarzeniem związanym z brandingiem, które miało miejsce na przestrzeni ostatniego roku, było moim zdaniem zainicjowanie kampanii Kochasz? Powiedz STOP Wariatom Drogowym. Akcja społeczna Fundacji PZU podejmuje rozwijający dialog z rzeczywistością. Angażując emocje i kreatywność bliskich kierowców, promuje dobre nawyki na drogach. Szczególnie pozytywny wydźwięk kampanii sprawia, że stanowi ona inspirujący przykład sukcesywnego wdrażania zasad społecznej odpowiedzialności biznesu.

4. Gdybym miał/miała wskazać najbardziej pouczające case study, to byłaby to historia marki…

Gdybym miał wskazać najbardziej pouczające case study, to byłaby to historia marki Pekao S. A. i jej konsekwentnie realizowana strategia kształtowania pozytywnych relacji z otoczeniem. Działania organizacji, określane przez efektywną komunikację z pracownikami, otwartość na potrzeby klienta oraz równość, przejrzystość zasad i szacunek wobec interesariuszy pozwoliły jej zbudować przewagę konkurencyjną przy jednoczesnym zachowaniu wartości leżących u źródeł istnienia tej marki na rynku.

5. Zajmuję się markami, dlatego że…

Zajmuję się markami, dlatego że to one decydują o sukcesie rynkowym. Konsekwentne kształtowanie dobrych praktyk w dziedzinie komunikacji ma realny wpływ na budowanie pozytywnego i spójnego wizerunku organizacji, a tym samym generowanie zysków w wymiarze biznesowym i społecznym. Podstawą tych działań jest kompleksowy monitoring mediów, który pozwala efektywnie reagować na potrzeby klientów i przeciwdziałać potencjalnym sytuacjom kryzysowym. 

Paweł Sanowski
Prezes Zarządu Instytutu Monitorowania Mediów, firmy należącej do międzynarodowej organizacji FIBEP. Członek Zarządu MediaTrust Romania, prezes wydawnictwa PRoto.pl. Ukończył Politechnikę Wrocławską na kierunku Zarządzanie i Marketing oraz studia podyplomowe w Wyższej Szkole Ubezpieczeń i Bankowości. Od ponad dekady prowadzi wykłady na temat monitoringu mediów, między innymi na Uniwersytecie Warszawskim, Szkole Głównej Handlowej w Warszawie, czy w London School of Public Relations. Jest członkiem jury konkursów: Superbrands, Złote Spinacze, Szpalty Roku, Kampania Społeczna Roku oraz Najlepszy Produkt Turystyczny Polskiej Organizacji Turystycznej.

Joanna Stachowska
Dyrektor Marketingu i Sprzedaży Pralniomaty Hi’Shine
Aqmet Sp. z o.o. s.k.


1. Która marka najwięcej dla Ciebie znaczy i dlaczego?

Marka – najwięcej znaczy dla mnie marka Apple, która jest innowatorem w każdym obszarze: wizerunku, komunikacji, produktu – Apple to marka kultowa! 

2. Co to znaczy „silna marka”?

Silna marka to taka, która jest pożądana przez szeroką grupę odbiorców – nawet jeśli jej nie kupią, to chcą ją mieć i dobrze o niej mówią.

3. Jakie było najważniejsze wydarzenie związane z brandingiem w mijającym roku?

Najważniejszym wydarzeniem związanym z brandingiem, które miało miejsca na przestrzeni ostatniego roku, było moim zdaniem zmiana percepcji marki Biedronka.

4. Gdybym miał/miała wskazać najbardziej pouczające case study, to byłaby to historia marki…

Gdybym miała wskazać najbardziej pouczające case study, to byłaby to historia marki Apple.

5. Zajmuję się markami, dlatego że…

Zajmuję się markami, dlatego że. Marki mają ogromne znaczenie w życiu człowieka.

Joanna Stachowska
Ekspert marketingu z licznymi sukcesami w zarządzaniu markami oraz we współtworzeniu długoterminowych strategii biznesowych. Jest pasjonatką marketingu i praktykiem biznesu z wieloletnim doświadczeniem w międzynarodowych firmach B2C w różnych branżach (FMCG, telekomunikacja, branża budowlana). Posiada umiejętność wprowadzania na rynek marek, zarządzania nimi i osiągania pozycji liderów rynkowych. Przez kilka lat Dyrektor Marketingu i Członek Zarządu międzynarodowej korporacji, która jest największym na świecie producentem farb dekoracyjnych. Obecnie Dyrektor Marketingu i Sprzedaży innowacyjnej na polskim rynku usługi Pralniomaty Hi’Shine.

Jakub Tabędzki
Członek Zarządu
Redexperts 


1. Która marka najwięcej dla Ciebie znaczy i dlaczego?

Każda marka osobista, bo składają się na nią wszystkie dotychczasowe działania i to one warunkują jej przyszłość.

2. Co to znaczy „silna marka”?

Silna marka to taka, która, odwołując się do wieloletniej tradycji przy budowaniu zaufania i wiarygodności, rozumie znaczenie zachodzących zmian – także technologicznych – i korzysta z ich dobrodziejstw.

3. Jakie było najważniejsze wydarzenie związane z brandingiem w mijającym roku?

Ciekawym wydarzeniem związanym z brandingiem, które miało miejsca na przestrzeni ostatniego roku, był rebranding Googla. Kontrowersyjny, bo niezauważalny, ale przez to szeroko komentowany. Przesunięcie dwóch liter o piksel narobiło zamieszania porównywalnego chociażby do rebrandingu Poczty Polskiej.

4. Gdybym miał/miała wskazać najbardziej pouczające case study, to byłaby to historia marki…

Gdybym miał wskazać najbardziej pouczające case study, byłaby to historia marki Hudson Bay, a dokładnie Hudson Bay Start. Tę opowieść łatwo można przełożyć na procesy zarządzania projektami w branży IT. Kiedy wypuszcza się produkt, najpierw trzeba go przetestować samodzielnie, by odkryć potrzeby klienta i w jak największym stopniu je zaspokoić. Tworząc markę, należy pamiętać, że to zadowolony klient płaci za wakacje zespołu, który pracuje nad jego potrzebami.

5. Zajmuję się markami, dlatego że…

Zajmuję się markami, bo wierzę, że kreując markę, kreuję potrzeby klienta i przede wszystkim je zaspokajam. Jestem przekonany, że w tym procesie istotne jest wsparcie technologiczne, gdyż dzięki niemu buduje się jej nowoczesny i komplementarny wizerunek.

Jakub Tabędzki
Poznanianin, którego logistyczne wykształcenie zdobyte na Akademii Ekonomicznej, przydaje się w biznesie. Doświadczenie w e-commerce, konsultingu i zarządzaniu projektami zdobywał wśród najlepszych: Comarch, Deloitte, Allegro. Ządny nowych wyzwań, założył software house – Redexperts. Specjalizuje się w przekształcaniu koncepcji w dochodowe biznesy, na co przykładem jest właśnie RX, która pracuje z najlepszymi markami. Lubi dzielić się wiedzą i motywować młodych do działania. Jest pomysłodawcą i organizatorem warsztatów Projektor, na których adepci biznesu poznają (w praktyce) zasady budowania własnego przedsiębiorstwa i wszystkiego, co z nim związane. Miłośnik nowinek technologicznych i efektywności. Zapalony ekolog, fan nadgryzionego jabłka oraz biznesowej adrenaliny, którą rozładowuje pilotując samoloty. 

Maciej Tesławski
Filozof Marketingu
Marceting Comuunication Academy


1. Która marka najwięcej dla Ciebie znaczy i dlaczego?

Google – marka, która „wybuchła” i osiągnęła gigantyczną wartość „sprzedając coś, co trudno nawet nazwać, obecna w życiu praktycznie każdego

2. Co to znaczy „silna marka”?

Silna marka to taka, która konsekwentnie buduje swój spójny wizerunek.

3. Jakie było najważniejsze wydarzenie związane z brandingiem w mijającym roku?

Najważniejszym wydarzeniem związanym z brandingiem, które miało miejsca na przestrzeni ostatniego roku, było moim zdaniem pierwsze badanie strategii marketingowej w polskich firmach.

4. Gdybym miał/miała wskazać najbardziej pouczające case study, to byłaby to historia marki…

Gdybym miał wskazać najbardziej pouczające case study, to byłaby to historia marki… Coca-Cola.

5. Zajmuję się markami, dlatego że…

Zajmuję się markami, dlatego że robię to od 25 lat i jest to moją pasją. 

Maciej Tesławski
Pierwszy filozof marketingu. Był współtwórcą pierwszej wersji ustawy o ochronie danych osobowych, a także współzałożycielem SMB. Pracował w największych agencjach w kraju i pracował dla największych firm, takich jak Netle czy General Motors. Był managing directorem McCan Relationship Marketing, pracował też m.in. dla J. Walter Thompson i Grey Worldwide. Jest członkiem jury najbardziej prestiżowych konkursów: Złotej Strzały, Boomerangu i Superbrands. Współtworzył Szkołę Strategii Marki SAR. Prowadzi własną akademię MCA. Od 2010 roku jest związany z Uniwersytetem Wrocławskim, gdzie wykłada strategię i marketing relacji oraz współtworzył kierunek Komunikacja Wizerunkowa. Autor książek: „Lojalność konsumenta”, „Strategia marketingowa” i „Praktyka brandingu”.

Małgorzata Węgierek
CEO Havas Media Group
Managing Director Arena


1. Która marka najwięcej dla Ciebie znaczy i dlaczego?

Chanel- kobiecość zamknięta w marce, która od prawie 100 lat opowiada swoja historię.

To przykład tego, że prawdziwe marki nigdy nie wychodzą z mody, bo utrzymują swoje znaczenie w życiu konsumentów – choćby rozbudzają marzenia.

2. Co to znaczy „silna marka”?

Silna marka to taka, która jest potrzebna i poprawia jakość życia konsumentów; konsumentów zmartwiłoby jej zniknięcie z rynku

3. Jakie było najważniejsze wydarzenie związane z brandingiem w mijającym roku?

Najważniejszym wydarzeniem związanym z brandingiem, które miało miejsca na przestrzeni ostatniego roku, było moim zdaniem 2 tematy związane z Polską…

Logo i strategia komunikacji dla Polski (creative tension), która ma pomóc zrozumieć nam Polakom jak możemy myśleć o Polsce, jak o niej rozmawiać, jaką ją widzieć w przyszłości. Cieszy fakt, ze komunikacja odtąd będzie spójna i wspólna we wszystkich obszarach promocji Polski na świecie.

Drugim istotnym wydarzeniem jest pojawienie się nowego logo i identyfikacji wizualnej Wirtualnej Polska kończące proces integracji z O2. Nowe logo pozycjonuje WP jako dynamiczną i nowoczesną markę, a także podkreśla jej nowoczesność i co osobiście bardzo mnie cieszy nawiązuje do polskości.

4. Gdybym miał/miała wskazać najbardziej pouczające case study, to byłaby to historia marki…

Gdybym miała wskazać najbardziej pouczające case study, to byłaby to historia marki…

Moim faworytem z ostatnich lat jest John Lewis, przykład marki i kampanii, która wzrusza do łez, wzbudza emocje i przynosi wymierne korzyści biznesowe.Podstawą sukcesu tej historii była autentyczność komunikacji oraz bardzo duży ładunek emocjonalny przekazu. Emocje zastąpiły w przekazie produkt i w ciągu bardzo krótkiego czasu wyniki biznesowe domu towarowego poszybowały w górę.

5. Zajmuję się markami, dlatego że…

Zajmuję się markami, dlatego że jest co robić w tym temacie!

Większość światowej społeczności konsumentów nie zmartwiłaby się, gdyby ponad 73 proc. marek zniknęło z rynku z dnia na dzień.Tylko jedna na pięć marek jest postrzegana jako mająca realny, pozytywny wpływ na życie konsumentów. Różnice wskazań marek ważnych w życiu konsumentów są duże w zależności od regionu – od zaledwie 5 proc. w Europie, 9 proc. w USA, do 27 proc. w Ameryce Południowej i aż 39 proc. w Azji!

Jak w tej sytuacji budować wpływowe marki (Meaningful Brands), które przyczynią się do sukcesu biznesowego?

Moja firma prowadzi globalną inicjatywę analityczną pozwalająca ocenić związek między jakością życia konsumentów, a marką na poziomie biznesowym. Badamy korzyści jakie marka wnosi w życie konsumentów analizując ich potrzeby aby sprawić, żeby działania marketingowe były adekwatne do oczekiwań konsumentów i nie wywoływały utraty zaufania i obojętności wobec marek. 

Małgorzata Węgierek
Z branżą mediową związana od 1993 roku. Do czerwca 2010 była Dyrektorem Zarządzającym Grupy Burda, wcześniej przez 14 lat zajmowała stanowiska: Dyrektora Mediów, Managing Partner oraz Managing Director – Członka Zarządu w MEC ( dawniej – Mediaedge:cia). W 2010 dołączyła do HAVAS MEDIA GROUP, wprowadzając NOWY dom mediowy Arena. Obecnie Małgosia jest także CEO Havas Media Group. Zdobywa dla swoich klientów i firmy nagrody w konkursach branżowych: Impactor, Global Idea, Cristal oraz nagrodę dla domu mediowego roku. Bywa organizatorem i jurorem konkursów Effie oraz Media Trendy. Jest magistrem Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, otrzymała także dyplom London Business School oraz MBA Erasmus University of Rotterdam. 

Tomasz Ziółkowski
Założyciel i Dyrektor Programowy
Akademia Marki oraz Marketing Partners



1. Która marka najwięcej dla Ciebie znaczy i dlaczego?

Jest wiele marek, z którymi jestem silnie związany emocjonalnie, jeśli miałbym jednak wskazać jedną, byłaby to marka Apple. Używam jej produktów od prawie 10 lat, często po kilkanaście godzin dziennie, a pomimo to rozpoczynając kolejny dzień pracy uruchomianie mojego iMACa cały czas sprawia mi przyjemność. Czyż nie jest to esencja wartości jaką oferować powinna marka ? 

2. Co to znaczy „silna marka”?

Silna marka to taka, która ma wielu lojalnych konsumentów (klientów), jest pożądana przez tych, którzy aspirują do tego, aby być jak Ci lojalni konsumenci i jest znana tym, którzy są konsumentami kategorii produktów, w której taka marka oferuje swoje produkty / usługi. 

3. Jakie było najważniejsze wydarzenie związane z brandingiem w mijającym roku?

Najważniejszym wydarzeniem związanym z brandingiem, które miało miejsca na przestrzeni ostatniego roku, było moim zdaniem: w biznesie – pojawienie się marki Santander przy marce BZ WBK, w życiu społecznym pozytywne wydarzenia związane z marką Stadionu Narodowego, w szczególności mecz otwarcia mistrzostw świata w siatkówce.

4. Gdybym miał/miała wskazać najbardziej pouczające case study, to byłaby to historia marki…

Gdybym miał wskazać najbardziej pouczające case study, to byłaby to historia marki Orlen, Grycan, Harley Davidson, Red Bull, Apple.

5. Zajmuję się markami, dlatego że…

Zajmuję się markami, dlatego że to właśnie marka jest dzisiaj tym czynnikiem w biznesie, życiu społecznym, który decyduje o sukcesie, a bycie częścią sukcesu nawet potencjalnego, jest dla mnie motywacją, dzięki której traktuję swoją pracę jako pozytywną część swojego życia. 

Tomasz Ziółkowski
Przez ponad 14 lat pracował i zarządzał działami marketingu w międzynarodowych firmach FMCG w Polsce i za granicą. W 2005 roku założył Akademię Marki, w ramach której prowadzi warsztaty skierowane do praktyków marketingu. Jako niezależny konsultant doradza przedsiębiorstwom w obszarze marketingu strategicznego oraz budowania wartości marek. Od 2011 roku jako Marketing Ekspert współpracuje z międzynarodową firmą doradczą DAI Europe i doradza EBOiR w Londynie w obszarze marketingu i promocji programów finansowania zrównoważonej energii w sektorze MŚP. 

Marta Życińska
Dyrektor Biura Marketingu
Grupa PZU


1. Która marka najwięcej dla Ciebie znaczy i dlaczego?

Cenię każdą markę, która potrafi zdobyć zaufanie ludzi i pomimo burzliwiej konkurencji i przy zmieniającym się świecie potrafi to zaufanie utrzymać.

2. Co to znaczy „silna marka”?

Silna marka to taka, która umie przekonać klientów, że jest dla nich odpowiednia.

3. Jakie było najważniejsze wydarzenie związane z brandingiem w mijającym roku?

Najważniejszym wydarzeniem związanym z brandingiem, była moim zdaniem śmierć Wally’ego Olinsa.

4. Gdybym miał/miała wskazać najbardziej pouczające case study, to byłaby to historia marki…

Gdybym miała wskazać najbardziej pouczające case study, to byłaby to historia marki PZU.

5. Zajmuję się markami, dlatego że…

Zajmuję się markami, dlatego że to lubię i wierzę, że prawdziwy czas marek w Polsce dopiero nadejdzie, a ja będą jego częścią. 

Marta Życińska
Z Grupą PZU związana od ponad 5 lat najpierw jako Dyrektor Komunikacji Marketingowej, a od 3 lat jako Dyrektor Marketingu odpowiedzialna za komunikację, media, digital, badania marketingowe oraz trade marketing. Poprowadziła jeden ze strategicznych projektów firmy jakim było odświeżenie marki i zmiana logo PZU. Wcześniej związana z PTK Centertel gdzie przez 6 lat budowała markę Idea dla Firm, a następnie brała udział w rebrandingu na Orange i kierowała komunikacją masową tej marki. Absolwentka Brock University w Kanadzie na kierunku Marketing oraz Wyższej Szkoły Zarządzania i Oxford Brookes University na studiach MBA. Dodatkowo ukończyła Filologię Angielską w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej.


NowyMarketing jest partnerem badania marek Superbrands Polska.