Jak zwiększyć otwieralność i klikalność wiadomości?

Jak zwiększyć otwieralność i klikalność wiadomości?
Otwieralność i klikalność to dwa najistotniejsze wskaźniki skuteczności w email marketingu. Współczynnik otwieralności pokazuje jaki procent odbiorców otworzyło wiadomość, natomiast współczynnik klikalności wyraża procentową wartość subskrybentów, którzy kliknęli w link wewnątrz wiadomości.
O autorze
3 min czytania 2015-02-17

Poniżej przedstawimy klika najistotniejszych kwestii, na które należy zwrócić uwagę, by wskaźniki te były możliwie najwyższe.

Otwieralność

1. Interesujący temat wiadomości

Temat wiadomości powinien zachęcać do jej otwarcia. Powinien być intrygujący, ale jednocześnie całkowicie zgodny z zawartością, tak by zainteresowani odbiorcy nie byli rozczarowani treścią, którą zobaczą po otwarciu wiadomości. 

2. Zaufany nadawca

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Twoi subskrybenci powinni dokładnie wiedzieć, że wiadomość pochodzi z wiarygodnego źródła, że została wysłana bezpośrednio przez Ciebie lub oficjalnie z Twojego bloga. Upewnij się, że adres nadawcy nie wprowadza w błąd i zapewnia czytelną komunikację.

3. Wykorzystaj preheader

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Sekcja preheader jest widoczna w większości klientów pocztowych tuż pod tematem wiadomości. Wykorzystaj ją do wzmocnienia przekazu tematu i wyjaśnienia odbiorcom, czego mogą spodziewać się po jej otwarciu. Z pewnością wpłynie to korzystnie na wskaźnik otwarć.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się


Sekcja preheader jest widoczna jeszcze przed otwarciem wiadomości.

Dobrym pomysłem jest również umieszczenie w preheaderze linka do wersji online. Wielu użytkowników woli wyświetlać wiadomości za pomocą przeglądarki, zwłaszcza jeśli korzystają z komputerów firmowych, na których grafika może być zablokowana.

4. Personalizacja

Z pewnością posiadasz jasno określoną grupę odbiorców docelowych, do których kierujesz swoje treści. Warto przy tym zadbać o bardziej osobisty charakter komunikacji i zastosować personalizację wiadomości.

Zwrócenie się do odbiorcy po imieniu (np. Cześć Irku!) zazwyczaj korzystnie wpływa na komunikację. Jednak personalizacja oferuje znacznie więcej możliwości niż zwrócenie się do odbiorcy po imieniu.

Podstawowe różnice pomiędzy osobami na Twojej liście mailingowej dotyczą płci, wieku, czasu subskrypcji, etc. Możesz jeszcze bardziej zwiększyć skuteczność mailingu, dostosowując zawartość wiadomości do oczekiwań poszczególnych grup odbiorców. Np. jeżeli w newsletterze promujesz najnowszą kolekcję odzieży, podział na kolekcję męską i żeńską nasuwa się automatycznie.

Jeżeli Twój blog dotyczy obszernego tematu (np. blog kulinarny lub modowy), możesz sprofilować mailing i dać swoim odbiorcom możliwość wyboru wyłącznie tych treści, które interesują ich najbardziej.

5. Dobre wrażenie z poprzedniej komunikacji

Jako autor bloga, doskonale znasz tę prawidłowość. O popularności Twoich kolejnych wpisów świadczy jakość poprzednich. Innymi słowy, musisz cały czas dbać o wysoki poziom treści i stale podnosić poprzeczkę. Musisz utrzymywać zainteresowanie czytelników i sprawić by chętnie udostępniali publikowane przez Ciebie treści.

Dbaj o to by Twoje maile były cały czas ciekawe i zachęcały do czytania. Unikaj monotonii, buduj zaufanie odbiorców przy każdej wysyłce.

6. Stały harmonogram wysyłki

Spróbuj znaleźć optymalny czas i wysyłać treści w sposób regularny, zgodnie z ustalonym harmonogramem.

Regularna wysyłka korzystnie wpływa na otwieralność i sprawia, że odbiorcy czekają na wiadomości od Ciebie.

7. Prośba o dodanie Twojego adresu do listy zaufanych nadawców

Poproś czytelników, żeby dodali adres, z którego wysyłasz newslettery, do zaufanych odbiorców. Dzięki temu Twoje maile trafią bezpośrednio do ich skrzynek odbiorczych.

Klikalność

1. Czytelny układ wiadomości

Czy kiedykolwiek otworzyłeś wiadomość ze względu na interesujący temat, jednak po jej otwarciu okazało się, że zawiera chaotycznie rozrzucone treści i zbyt wiele wezwań do działania (call to action), co zniechęciło Cię do dalszego czytania?

Zadbaj o czytelny, intuicyjny układ newsletterów. Informacje od Ciebie powinny zawsze budzić u czytelników pozytywne emocje. Wyeksponuj najważniejszy przekaz i spraw, żeby treść była maksymalnie czytelna. Czytanie Twojego newslettera powinno być za każdym razem przyjemnością.

Nie umieszczaj zbyt wielu linków. Zbyt wiele możliwości wyboru negatywnie wpływa na proces podejmowania decyzji. W konsekwencji odbiorcy mogą nie kliknąć w żaden z nich.

2. Oczywiste wezwanie do działania (CTA)

Musisz dokładnie wiedzieć jaki jest cel wiadomości, które wysyłasz i skoncentrować się na najważniejszym przekazie. Stosuj jasne komunikaty w swoich wiadomościach. Jeżeli Twoim celem jest zachęcenie subskrybentów do przeczytania najnowszego wpisu na blogu, spraw by było to dla nich oczywiste.

Jeżeli chcesz by pobrali fragment Twojego najnowszego ebooka, upewnij się, że wyraziłeś to w odpowiednio czytelny sposób.

3. Responsywny design

Responsywność jest bezpośrednio związana z opisanym w punkcie pierwszym czytelnym układem wiadomości. Odbiorcy korzystają obecnie z różnych urządzeń mobilnych. Twoim zadaniem jest zapewnienie im komfortu czytania bez względu na rozmiar ekranu urządzenia, z którego korzystają.

Twoje wiadomości powinny być responsywne, czyli dopasowywane do układu treści do urządzenia, na którym są wyświetlane. Jeżeli wiadomość będzie dostosowana jedynie do ekranu komputera, może być kompletnie nieczytelna na smartfonie (wg. badania GetResponse ponad 21 proc. osób odbiera pocztę na smartfonie).

4. Segmentacja i dostarczanie interesujących treści

Podczas opisywania personalizacji pisaliśmy, że na liście subskrybentów znajdują się grupy różnych osób, które mogły dokonać subskrypcji z zupełnie różnych powodów i prawdopodobnie mają zupełnie różne oczekiwania wobec otrzymywanych wiadomości.

Segmentacja polega na wyodrębnieniu pewnych grup subskrybentów na podstawie wspólnych cech. Spośród osób znajdujących się na Twojej liście możesz bez trudu wyodrębnić kobiety, mężczyzn, mieszkańców poszczególnych miast, pierwsze 100 osób, które zapisały się na Twój newsletter itd. Wszystko zależy od informacji dodatkowych, o które poprosisz w procesie rejestracji.

Dzięki odpowiednim informacjom będziesz mógł bardziej precyzyjne dopasować treść wiadomości do poszczególnych grup odbiorców. Treści, które są rzeczywiście interesujące dla czytelników, mają znacznie większą klikalność.

 

Artykuł jest fragmentem poradnika „Email marketing w rękach blogerów”, którego patronem medialnym jest NowyMarketing.

Całość możesz pobrać na tej stronie >