Sześć czynników skutecznego content marketingu

Sześć czynników skutecznego content marketingu
Skuteczne i efektywne zarządzanie treścią to obecnie jeden z najważniejszych elementów każdej strategii marketingowej. Doprowadzenie do stanu, w którym umożliwiamy potencjalnemu klientowi samodzielne dotarcie do naszej firmy i jej przekazu może wydawać się proste.
O autorze
3 min czytania 2015-04-16

W rzeczywistości dotarcie to wymaga jednak odpowiedniej wiedzy oraz konkretnego planu. Bez nich, rozpowszechnienie świadomości marki może mieć albo marny zasięg, albo przynieść tylko krótkotrwałe rezultaty. W jednym i drugim przypadku, jeśli jesteśmy zaangażowani w tworzenie wizerunku, tego typu rozwiązania raczej nie powinny nas interesować – dążymy w końcu do zbudowania relacji z klientem i nawiązania z nim długotrwałej współpracy. W tym pomaga właśnie content marketing – poniżej znajdziecie sześć podstawowych kroków, o których należy pamiętać gdy rozpoczynamy działalność w tym zakresie. 

Zróżnicuj źródła treści

Większości content marketing kojarzy się jedynie z przekazem tekstowym. Firmy mające pracujących dla nich copywriterów, praktycznie wszystkie działania tego typu zlecają właśnie im. Posty na blogi, krótsze czy dłuższe artykuły, notka do social media – to najpopularniejsze, ale nie jedyne rodzaje treści. Zamiast skupiać się tylko i wyłącznie na tekście, warto poświęcić także odrobinę czasu na inne środki przekazu. Zaangażuj do działania osoby, które do tej pory nie zajmowały się podobnymi rzeczami. Nie chodzi o to, aby kazać im pisać nie wiadomo jak długie teksty – zamiast tego niech nagrają np. film, w którym opowiedzą o najświeższych wydarzeniach w Twojej branży. Pamiętaj, aby wybierać osoby, które znają się na rzeczy – prawdziwych ekspertów w swojej dziedzinie. Jeżeli dysponujesz zespołem utalentowanych grafików, również wciągnij ich w cały proces – nawet jeżeli copywriterzy stworzą tekst na jakąś interesującą infografikę, podanie jej w przystępnej formie zazwyczaj leży już poza ich zasięgiem. Nie bój się eksperymentować, ale zawsze pamiętaj o jednym – content marketing to nie tylko tekst! 

Określ grupę docelową

Jak w każdym przypadku, dokładne określenie grupy docelowej powinno być jedną z pierwszych czynności, jakie podejmujesz. Zwróć uwagę na to, że w przypadku content marketingu nie wszystko jest czarno-białe – zróżnicowanie pośród odbiorców przekazu będzie znacznie większe niż pośród potencjalnych klientów, trafiających na Twoje reklamy np. w branżowych pismach. Część z czytających lub oglądających będzie miała doskonałą wiedzę na dany temat, inni po raz pierwszy usłyszą niektóre z pojęć. Spraw, aby zarówno jedni, jak i drudzy czuli się odpowiednio potraktowani i wynieśli z kontaktu z przekazem coś wartościowego (przynajmniej w swoim przekonaniu). Aby to osiągnąć, warto podczas identyfikacji ewentualnych odbiorców stworzyć coś na kształt „profili” – podziel osoby na kilka kategorii, określ poziom ich wiedzy, potrzeby i wymagania. Dzięki temu znacznie łatwiej będzie Ci znaleźć ewentualne punkty styku między różnymi grupami i stworzyć jeden, uniwersalny przekaz. 

Zweryfikuj plan działania

Żaden poważny biznes nie opiera się na spontaniczności i działaniu pod wpływem chwili. Sprecyzowane, konkretne cele oraz wytyczne to element niezbędny także w przypadku content marketingu. Najlepiej jasno określ, na czym chcesz się skupić – zwiększenie aktywności w social media, większa ilość odwiedzin na stronie, dodatkowe wyświetlenia postów, poprawa świadomości marki? Wybór oczywiście należy do Ciebie, warto jednak pamiętać, że wszystkie cele w pewien sposób łączą się, jeśli osiągasz je przy pomocy publikowanych treści. Ustal także, jaki podział tekstów i materiałów zechcesz przyjąć – jak wiele poświęcisz na angażowanie już posiadanych klientów, jak wiele czasu zainwestujesz w pozyskiwanie nowych. Warto także uwzględnić w tym równaniu odrobinę miejsca na totalne eksperymenty, które mogą ale nie muszą okazać się strzałem w dziesiątkę. Dokładnie wszystko rozpisz i dopiero wtedy rozpocznij wdrażanie – content marketing, pomimo nacisku na kreatywność, musi jednak podążać wyznaczoną wcześniej ścieżką, jeżeli ma być skuteczny. 

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Pamiętaj o użytkownikach

Możesz tworzyć najlepsze treści, ale raczej nic nimi nie osiągniesz bez jednego konkretnego czynnika. Użytkownicy – to od nich zależy, w przypadku content marketingu, praktycznie wszystko. Tworzone przez nich wpisy, odpowiedzi i ich generalna aktywność decydują o tym, jak postrzegany jest nie tylko opublikowany materiał, ale także cała marka. Jeżeli pod zdjęciem, artykułem czy filmem inni użytkownicy widzą interakcję ze strony prawdziwych osób, są  bardziej skłonni uwierzyć w dany przekaz (chyba, że jest to reakcja negatywna). Możesz ową regułę wykorzystać w dodatkowy sposób, zachęcając np. użytkowników do przesyłania swoich zdjęć, które następnie wykorzystasz w social media. Doskonałym przykładem może być tutaj branża modowa czy związana z szeroko pojętym fitnessem – osoby przedstawiające się w Twoich kreacjach czy chociażby prezentujące efekty ćwiczeń na Twojej siłowni, mają szansę nie tylko wywołać o wiele większą reakcję niż wybitnie profesjonalne zdjęcie (nie ujmując mu wartości!), ale także budują pozytywny i autentyczny wizerunek. Pamiętaj o tym! 

Nieustannie analizuj

Nawet najlepiej rozplanowane działanie nie zawsze idzie zgodnie ze wszystkimi wytycznymi. Konieczność dokonywania poprawek oraz modyfikacji w strategii nigdy nie jest jednak możliwa bez odpowiedniej analizy. Czekanie na efekty końcowe jest fatalnym rozwiązaniem, które przysporzy jedynie kłopotów, jeżeli chcesz więc ograniczyć straty (lub zbić jeszcze większy kapitał na rozwiązaniu, które akurat działa), musisz na bieżąco obserwować osiągane wyniki. Na podstawie statystyk takich jak ilość odwiedzin, przeciętny czas przebywania na stronie itd., jesteś w stanie uzbierać wiele interesujących informacji, które z kolei pozwolą na udoskonalenie strategii. 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Wzbudzaj emocje

Tworząc treści w ramach content marketingu pamiętaj, że zadaniem przekazu tego typu nie jest tylko i wyłącznie informowanie. Suche fakty są przydatne, ale w całkowicie innym rodzaju „promocji”. Tu doskonale sprawdzają się emocje, bo tylko one mają poważną szansę na wygenerowanie reakcji użytkowników i „zmuszą” ich do działania. Staraj się, aby były to odczucia jak najbardziej pozytywne – rozbawienie, zachwyt, podziw czy inspiracja sprawdzają się fantastycznie i jeżeli przy pomocy obrazka czy tekstu uda nam się je rozbudzić u odbiorcy mamy spore szanse na komentarz czy inną aktywność.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

 

Autorka: Katarzyna Kalinowska, Grupa Tense