Power To Designers 2015 (cz. 2): Czy designerzy są dziś niedoceniani?

Power To Designers 2015 (cz. 2): Czy designerzy są dziś niedoceniani?
Na temat designu i designerów rozmawiamy z Francesco Bernabei (UNIT9) oraz Karolem Górecznym (UNIT9).
O autorze
4 min czytania 2015-05-11

Zdjęcie royalty free z Fotolia

Francesco Bernabei
UNIT9 

Od ubiegłego roku kieruje nowopowstałym włoskim oddziałem UNIT9. Jest wielokrotnie nagradzanym artystą specjalizującym się w budowaniu interaktywnej narracji. Uczestniczył w tworzeniu projektu 'Fendi Drones’, który odbił się szerokim echem na całym świecie a także nagrodzonych w ostatnich latach: 'Fendi Life’ oraz 'Hollywood – Salvatore Ferragamo’.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Jego zainteresowania są bardzo szerokie, obejmują zagadnienia od wzornictwa, przez technologie cyfrowe do instalacji przestrzennych.

1. Po czym poznać zły design?

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Dla mnie właściwym pytaniem jest: co sprawia, że design jest funkcjonalny? Może on być piękny/brzydki oraz działać lub nie. Gdy piękno i funkcjonalność łączą się, wtedy design jest dobry.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

W zależności od celu, przez większość czasu design musi być funkcjonalny, musi działać, dawać użytkownikowi konkretne doświadczenie podróży. Kiedy estetyczne piękno pomaga w definicji podróży użytkownika, mamy idealną kombinację.

2. Na ile ocena designu może być obiektywna? Jakie są kryteria oceny?

Takie same jak przedtem. Przede wszystkim design musi pracować w celu jak najlepszego i najszybszego kierowania użytkownika w podróż. To jest obiektywne kryterium. Estetyczna część może być subiektywna. Jeśli coś jest zbyt skomplikowane i nie wspiera funkcjonalności, może być wizualnie fantastyczne… ale bez sensu. 

3. Jak wytłumaczyć komuś, kto nie ma pojęcia, czym jest design, jaka jest rola i na czym polega praca designera?

Designer jest osobą, która ma za zadanie znaleźć najlepsze rozwiązanie, składające się z odpowiedniego zbalansowania elementów graficznych i zakresu wiadomości/doświadczenia.

Projektant, który pracuje w kategorii digital, w przeciwieństwie do tego, który pracuje tylko w kategorii print, musi rozważniej dobierać te elementy, tak by przekaz wizualny i doświadczenie były jak najbardziej wartościowe. 

4. Co lub kto, i dlaczego, jest dla Ciebie ikoną designu?

Aaron Koblin i Stefan Sagmeister. Po pierwsze, za wykorzystanie przekazu graficznego w komunikacji cyfrowej, po drugie, za to jak reprezentują koncepcję, ideę związaną z projektem. 

5. Jakie były najważniejsze wydarzenia w historii designu z Twojego punktu widzenia?

Za każdym razem rodziła się nowa technika do odtwarzania obrazu. W dzisiejszych czasach jest to telewizja, internet, mobile, a ostatnio także VR. 

6. Czy jest jakieś wydarzenie, produkt, człowiek, trend w historii designu, który uważasz za najciekawszy, najdziwniejszy, najbardziej zaskakujący? 

Trudno jest mi określić konkretnie. Każda praca, osoba, event, która nawet nieznacznie wpływa na otoczenie i daje inspiracje jest pomocna, znacząca.

To jak identyfikowanie kogoś, kto zmieniłby świat malarstwa – niemożliwe.

7. Power To Designers – to hasło konferencji. Brzmi buntowniczo. Czy designerzy są dziś niedoceniani?

To zależy. Patrząc z szerszej perspektywy, jak każda kreatywna praca, to tak. (Każdy myśli, że wystarczą dwie sekundy, by stworzyć stronę www albo, za pomocą aparatu, dobrze wyglądające zdjęcie.) Z kolei w dziedzinie komunikacji, już nie tak bardzo. Oczywiście jest tylu profesjonalistów, że ciężko jest się wybić.

8. Załóżmy, że designerom udaje się dojść do władzy. Co dalej? Jak to wykorzystacie?

Zaczną pisać wszystko Helveticą.

9. Ostatnie pytanie: Jak zostać designerem?

Wiele obserwując, posiadając ugruntowaną wiedzę o tym, co już zostało stworzone – i w jaki sposób. Ma to fundamentalne znaczenie dla przewidywania trendów. 

The original version of the interview is available here.

  

Karol Góreczny
UNIT9

Karol mieszka i pracuje w Londynie jako Art Director oraz 3D Artist. Wczesniej zwiazany z Saatchi&Saatchi w Warszawie. Swoje doświadczenie zdobył pracując dla takich marek jak Google, Nike, Adidas, Nissan, Fendi czy Axe.

Reprezentant Polski w Cannes w kategorii Young Lions Design w 2012 roku oraz obecny członek jury The FWA i Adobe Cutting Edge Awards. Na swoim koncie posiada wiele nagród, m.in The FWA, KTR, Awwwards. Jego projekty były publikowane na łamach wielu czasopism i portali branżowych oraz podczas OFFF Festival w Barcelonie. 

1. Po czym poznać zły design?

Jeśli nie potrafimy zrozumieć tego, na co patrzymy, jeśli nie potrafimy odnaleźć się na stronie internetowej czy nawet w rozkładzie jazdy autobusów, to choćby nie wiem jak takie dzieło było przyjemne dla oka, to znaczy, że jest to zły design. Użyteczność powinna zawsze iść w parze z designem.

2. Na ile ocena designu może być obiektywna? Jakie są kryteria oceny?

Ważnym kryterium oceny jest to, czy za dziełem stoi jakaś historia. Dzieło powinno sprzedawać się samo bez słów, przemawiać, nie być pustym obrazkiem, layoutem czy też innym tworem. Moim zdaniem jest to pierwsze kryterium przy ocenie dzieła.

5. Jakie były najważniejsze wydarzenia w historii designu z Twojego punktu widzenia?

Szybki rozwój internetu, wyjście z łącz modemowych. Niesamowicie otworzyło to furtkę dla interactive designerów, którzy mogą sobie obecnie pozwolić na bardziej złożone, wciągające, interaktywne projekty. Marketing w internecie skutecznie zmienia proporcję off i on line, zaczął wypychać ten tradycyjny już kilka lat temu, a designerzy przesuwają granicę coraz dalej.

6. Czy jest jakieś wydarzenie, produkt, człowiek, trend w historii designu, który uważasz za najciekawszy, najdziwniejszy, najbardziej zaskakujący? 

Obecnie będą to Smart Watche, nie rozumiem dlaczego miałbym nosić na reku coś, co posiada podobne funkcje do tego, co mam obecnie w kieszeni czyli telefonu. Mimo, że jestem digital freakiem to jednak wolę pozostać przy tradycyjnych zegarkach, których nie trzeba ładować 😉

7. Power to designers – to hasło konferencji. Brzmi buntowniczo. Czy designerzy są dziś niedoceniani?

W Polsce myślę, że tak. Panuje przekonanie, że wystarczy nauczyć się oprogramowania i można już zacząć projektować, że każdy może to robić, a tak nie jest. Przekłada się to na brak zaufania między klientem a autorem i jednocześnie na finalny efekt dzieła. Zaufajmy Designerom i dajmy im pracować.

8. Załóżmy, że designerom udaje się dojść do władzy. Co dalej? Jak to wykorzystacie?

Myślę, że dużo do zrobienia byłoby w przestrzeni miejskiej i nie chodzi jedynie o stronę wizualną, a również o usprawnienie życia ludzi.

9. Ostatnie pytanie: Jak zostać designerem?

Designerem, może zostać każdy, kto ma wyczucie smaku, wyobraźnię, a przede wszystkim, design jest jego pasją. Bez tego ostatniego ciężko będzie nam rozwijać swoje umiejętności. Ważne jest również, aby projektant posiadał umiejętność przywidywania i kształtowania trendów, ale to przychodzi z czasem.

 

Francesco Bernabei i Kamil Góreczny wystąpią jako prelegenci na Power To Designers 2015.

NowyMarketing jest patronem medialnym wydarzenia.