Jak sklep internetowy może utrzymać wielkość sprzedaży podczas kryzysu?

Jak sklep internetowy może utrzymać wielkość sprzedaży podczas kryzysu?
W warunkach stale rosnącej ceny pozyskania klienta sklepy internetowe maksymalnie wykorzystują użytkowników, którzy odwiedzili stronę dzięki działaniom SEO czy reklamie kontekstowej, a administratorzy e-sklepów uczą się poświęcać czas na zatrzymanie klientów, którzy kiedyś już dokonali zakupu.
O autorze
3 min czytania 2015-05-25

Zdjęcie: negativespace.co

Według danych Softcube przeciętny internauta podczas jednej wizyty przegląda 5-7 podstron sklepu internetowego i nie dokonuje zakupu. Z danych wynika również, że konwersja skutecznych e-sklepów waha się w granicy 2%. Oznacza to tyle, że na stu potencjalnych klientów, zakupu dokonują tylko dwie osoby, a pozostałe 98 odchodzi, nawet nie zapamiętując nazwy sklepu. Dziesiątki tysięcy towarów na stronie sklepu pozostaje więc bez uwagi nabywców, a sklep traci nie tylko natychmiastowy zysk, ale i potencjalnych, lojalnych klientów.

W zwiększeniu konwersji pomóc mogą rekomendacje towarowe, czyli specjalne bloki ze zdjęciami prezentujące ofertę sklepu. Towary zamieszczone w tych blokach powinny być posortowane tak, by każdemu użytkownikowi polecić to, co mógłby kupić. Dlatego rekomendacje dla każdego użytkownika powinny być inne, dobrane na podstawie jego zainteresowań i zachowania na stronie sklepu internetowego. 

Również personalizacja karty produktu zwiększa o 10% obrót przy tym samym ruchu oraz poprawia CTR, konwersję i średnią liczbę odsłon…

A pełna personalizacja (bloki na stronie, listy z rekomendacjami, spersonalizowane wyszukiwanie), która występuje na przykład w Amazon.com, generuje aż 30% sprzedaży całego sklepu.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Rekomendacje towarowe zwiększają średnią liczbę odsłon, konwersję i lojalność klientów. Na wszystkich stronach sklepu użytkownicy widzą towary, które są dobrane do nich według rozmiaru, koloru czy zainteresowania (i oczywiście są aktualnie dostępne).

Efekt ten osiąga się dzięki analizie danych na temat zachowania użytkowników, analizy opisów i przedstawienia towarów (analizy treści) oraz logiki biznesowej sklepu internetowego.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Każde kliknięcie użytkownika zmienia prezentowane towary w realnym czasie. Taka prędkość przetwarzania danych jest rzadkością nawet dla rozwiązań enterprise w dziedzinie rekomendacji towarowych. System wybiera właśnie te towary, które odpowiadają użytkownikom, ponieważ już z 10 kliknięć można dowiedzieć się czegoś o zainteresowaniach naszych klientów.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Dobór towarów, podobnych według opisu, pozwala polecać te towary, na które jeszcze nikt ani razu nie kliknął, jak również dokonywać rekomendacji dla nowych użytkowników, o których jeszcze nic nie wiemy. Nawet jeżeli użytkownik nie wykonał jeszcze żadnego kliknięcia, to do towaru, który ogląda są już przypisane rekomendacje według opisu i zdjęcia.  

Ponadto rekomendacje mogą uwzględniać logikę biznesową sklepu internetowego, czyli np. związki krzyżowe kategorii, promocję określonych marek czy polecanie topseller w danej kategorii.

System nieustannie studiuje dane sklepu internetowego, dlatego jakość rekomendacji rośnie z każdym dniem.

Towary ze zniżkami, podobne do towarów, które przeglądał klient

By zaimplementować bloki rekomendacji Softcube wystarczy wpisać jeden wiersz kodu  

Wcześniej na takie systemy polecające mogły pozwolić sobie jedynie ogromne firmy typu Amazon czy Netflix. Softcube uczynił tę technologię dostępną dla szerokiej skali sklepów. W celu integracji systemu ze sklepem należy wstawić tylko 1 wiersz kodu JavaScript w <body> strony.

Technologia pracuje wyłącznie z publicznymi danymi. Dane kilku sklepów nigdy nie krzyżują się między sobą.

Po wpisaniu odpowiedniego kodu, w ciągu 7 dni Softcube przygotowuje sformatowane w stylu sklepu bloki z rekomendacjami dla strony towaru, kategorii, strony głównej i wyszukiwania. Im więcej bloków – tym większa sprzedaż, a personalizować można nie tylko dobrze znane strony sklepu internetowego, lecz również wyszukiwanie i stronę 404, a nawet stronę «Dziękuję za zamówienie».

Przez 14 dni możecie skorzystać z bezpłatnej wersji demo. Podczas tego okresu system podda analizie dane, zdebuguje rekomendacje i zacznie przynosić sklepowi pierwsze pieniądze. Średnio może zwiększyć obrót o 5%, jeżeli bloki rekomendacji zaczną pojawiać się na stronie produktu. 

Sprawozdania ze zmiany objętości sprzedaży, CTR, średniej liczby wejść udostępniane są w panelu administracyjnym, jak również za pomocą specjalnych metryk Google Analytics. Można zobaczyć też jakie towary zostały zakupione przez rekomendacje, a jakie nie.

Aby porównać efektywność własnych bloków cross sell i upsell, jeżeli takowe są w sklepie internetowym, przeprowadza się testy split (testy A/B). Terminy testowania określane są w zależności od rozmiaru sklepu, określany w nich jest optymalny czas dla otrzymania matematycznie wiarygodnych danych.

Softcube zaprasza polski sklepy internetowe na 30 dni bezpłatnego testowania systemu 

Jeżeli spodoba się Wam zwiększenie sprzedaży – witajcie wśród klientów Softcube. Obecnie z serwisu korzysta 52 klientów z całej Europy. Oprócz ukraińskich sklepów internetowych, klientami Softcube są sklepy z Finlandii, Niemiec oraz innych krajów Europy Północnej. 

Oto co mówią klienci, którzy już od kilku miesięcy zarabiają więcej za pomocą Softcube: 

 Jegor Prichodko, dyrektor ds. marketingu Toys.com.ua

Softcube adaptował zalecany model pod specyficzne właściwości naszego biznesu tak, by był on maksymalnie efektywny.

 

Dmitrij Demczenko, dyrektor ds. marketingu Superdeal.com.ua

Przez Google Tag Manager dodaliśmy kod Softсube i w ciągu paru dni zaczął pracować algorytm rekomendacji. Od razu przeprowadziliśmy test A/B, który pokazał, że CTR rekomendacji Softcube wynosi 7%, w porównaniu z 2% naszych dawnych rekomendacji. I te dodatkowe 5% to bardzo dobry wskaźnik, uwzględniając nasze wielkości. Skalowanie też było proste – rekomendacje na stronach docelowych (landing page) i stronach sporządzania zamówienia pojawiły się w ciągu dwóch dni. Dalej listy i mobilne załączniki.

 

Zapraszamy do zapisania się na 30-dniowy test

 

Artykuł sponsorowany