Najważniejsze kolory w życiu dziecka

Czy barwy w życiu dziecka są ważne? Z badań wynika, że kolory z jakimi dziecko ma kontakt, mają wpływ na jego zachowanie i rozwój – jest to zatem ważny element życia malucha. W jakich kolorach Polacy budują dziecięcy świat?
O autorze
2 min czytania 2015-06-03

Kolory, które dominują w życiu dzieci

Dekoral Fashion, w kolejnej edycji akcji Kolorowa Polska postanowił sprawdzić, jakie połączenia kolorystyczne lubią dzieci i jakimi kolorami rodzice je otaczają. Czy w Polsce dominują kontrasty czy może klasyczne zestawienia? Z badań June McLeod opublikowanych w International Journal of Pediatrics* (Tom 2, X 2014) wynika, że kolory mają szeroki wpływ na dzieci. Przede wszystkim wspierają ich rozwój poznawczy i emocjonalny. Pomagają również zwiększyć otwartość dziecka na współpracę i dzielenie się, redukować napięcie i agresję oraz ułatwiać dzieciom uspokajanie się i zasypianie. Na ile zatem pomagamy dzieciom kolorami? Przyjrzyjmy się trzem podstawowym elementom dziecięcego świata – temu gdzie mieszkają, co noszą i o kim marzą.

Dziecięcy pokój to zazwyczaj najbardziej kolorowe pomieszczenie w całym domu. O ile w sypialni czy kuchni wolimy stonowane kolory, o tyle dzieci otaczamy barwami, by ich życie było nieco bardziej kolorowe. Jak najczęściej dobierane są kolory w dziecięcych pokojach? Okazuje się, że Polacy są zwolennikami łączenia kolorów w dziecięcych pokojach ton w ton. Barwy są żywe, ale nie kontrastują ze sobą. Z badania Kolorowej Polski wynika, że trzy najczęściej łączone zestawienia kolorów w dziecięcych pokojach to: tweedowa zieleń i butelkowy adamaszek oraz lazurowy szantung i żakardowy amarant (po 12%), a także blue velvet z błękitnym muślinem (11%). Łączenie kolorów w pokoju dziecka na zasadzie dopasowania barw sąsiadujących ze sobą na kole barw to dobre rozwiązanie zwłaszcza z perspektywy psychologii. Zestawienia kontrastowych barw mogą nadmiernie pobudzać i aktywizować dziecko – tymczasem jego pokój ma być przystanią, w której bezpiecznie zasypia po całym dniu zabawy i wysiłku. June McLeod, terapeutka dziecięca, podkreśla, że pastelowe, dopasowane do siebie barwy, budują spokojne i bezpieczne dla dziecka środowisko, w którym dzieci łatwiej się relaksują.

T-shirt i buty – zestaw, który wybierają dzieci

Kto najczęściej wybiera ubranie dla dziecka? Decydujący głos oczywiście mają rodzice, ale ubrania wybierane są zazwyczaj wspólnie – dzieci również chcą mieć wpływ na to, co noszą, a współcześni rodzice im to umożliwiają. Jakie zestawienia najczęściej wybierają dzieci i ich rodzice? Najczęściej stawiamy na klasykę – białe buty i odporna na zabrudzenia czarna koszulka – takie zestawienie wybiera 12% badanych. Pozostałe najczęściej spotykane barwy ubranek są już mocno osadzone w tradycyjnych wzorcach. Połączenie błękitów (dla chłopców) i odcieni różu (dla dziewczynek) wybiera po 8% Polaków i są to zdecydowanie najbardziej typowe dla dzieci kolory. 

Wymarzony bohater powinien być w kolorach…

Od premiery filmu The Avengers: Age of Ultron, obecni ulubieni super bohaterowie z dziecięcych marzeń to przede wszystkim postacie z komiksów Marvela – Hulk, Kapitan America i Iron Man. Niezmiennie zaś – od kilku pokoleń-  najbardziej popularnymi postaciami super bohaterów są też Spider Man i Superman. Ich kostiumy korespondują z tym, w jaki sposób dzieci postrzegają herosów. Z badania Kolorowej Polski wynika, że dla prawie co czwartego dziecka, super bohater musi mieć kostium w kolorze czerwieni z popielatymi dodatkami (czerwień flamenco i intuicja– 22% wskazań) lub odcieniach niebieskiego (lazurowy szantung i żakardowy amarant po 12%). Co dziesiąte dziecko widzi swojego super bohatera w kostiumie koloru zielonego lub fioletowego, co przypuszczalnie jest wpływem Avengersów.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Dziecięcy pokój, ubranie, zabawki – warto dbać o to, by kolorów w życiu dziecka nie zabrakło. Być może właśnie dzięki temu, że świat dziecka będzie barwny, będzie on kreatywnym i otwartym na świat dorosłym.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się