Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Dowiedz się, jakie narzędzia pomogą Ci w rozwinięciu strategii sprzedażowej – od tworzenia contentu, aż po moderację – i jakie procesy można zautomatyzować.

WEŹ UDZIAŁ

Yandex Metrica – 5 ułatwień, których nie ma Google Analytics

Yandex Metrica – 5 ułatwień, których nie ma Google Analytics
Jest wiele darmowych narzędzi web analitycznych, najbardziej popularny pozostaje jednak Google Analytics. To się szybko nie zmieni – w końcu dostępny jest w wersji darmowej i stanowi jeden z wielu elementów dobrze zintegrowanego „ekosystemu” Google – AdWords, YouTube, Gmail, etc.
O autorze
2 min czytania 2015-07-03

Dodatkowo jest stale rozwijany (np. udostępnienie nowych raportów, jak analiza kohortowa). Czasem jednak warto skorzystać z alternatywnego narzędzia, żeby poznać szerszy obraz tego, co dzieje się na naszej stronie. Dobrym przykładem jest Yandex Metrica – rosyjski odpowiednik Analyticsa. 

Yandex Metrica jest nieco niedoceniony na rynku zachodnim, w Rosji pozostaje jednak liderem (chociaż popularność Google rośnie). Jego przewaga polega na tym, że oprócz standardowych statystyk z ruchu, dostajemy dostęp do raportów pozwalających na pogłębioną analizę zachowań użytkowników: map kliknięć, nagrań poszczególnych sesji – te dane są bardzo istotne przy optymalizacji strony pod kątem user experience. Zwykle w tym celu trzeba skorzystać z dodatkowych, często płatnych, rozwiązań np. Crazy Egg, ClickTale, czy MouseStats – Yandex Metrica daje nam taką możliwość w ramach standardowej oferty.    

Warto zaznaczyć, że wersja 2.0 wyszła właśnie z fazy beta. Nowy interfejs ułatwia nawigację w panelu i rozbudowuje dotychczasowe funkcjonalności m.in. o dashboardy, segmentację, modele atrybucji – to kolejne powody, dla których warto rozważyć wykorzystanie systemu.

Czego więc możemy dowiedzieć się dzięki Yandex Metrica?     

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Jak user porusza się na Twojej stronie? [mapy]

Yandex Metrica oferuje nam dostęp do kilku rodzajów map – linków, klików, skrolowania – szczególnie przydatne np. w przypadku tzw. one pages.

Mapa linków pokazuje kliknięcia w linki na stronie. Mapa kliknięć – dodatkowo kliknięcia w pozostałe elementy strony. Mapa skrolowania – czas spędzony na przeglądaniu wybranego fragmentu strony. Możemy wybierać spośród kilku możliwości wizualizacji statystyk. Zestawienie tych 3 raportów daje nam pełniejszy obraz zachowań użytkowników na stronie. 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Rys. 1. Przykład mapy kliknięć na podstawie strony cubegroup.pl. 

Co robi user przez cały czas pobytu na Twojej stronie? [WebVisor]

Rozwiązanie to daje możliwość nagrywania sesji poszczególnych użytkowników: gdzie przemieszczali się kursorem, gdzie klikali, jak przewijali stronę czy co wpisywali na niej. Wraz z nagraniem otrzymujemy informację na temat sesji (m.in. czas, rodzaj źródła, kraj, system operacyjny). Analiza przebiegu poszczególnych sesji (do tysiąca na dzień) pozwala zidentyfikować ewentualne problemy, elementy do poprawy w interakcjach użytkowników ze stroną i zoptymalizować stronę pod katem usability.

Rys. 2. Przykład nagranej sesji użytkownika na podstawie strony cubegroup.pl

Co jest nie tak z Twoim formularzem? [Form Analysis]

Raport umożliwia analizę interakcji z formularzem na stronie. Dzięki lejkowi konwersji możemy łatwo zidentyfikować osoby, które zaczęły wypełniać formularz, ale go nie wysłały. Podobne raporty ścieżek realizacji celów dostępne są w Google Analytics, tu dostajemy dedykowany raport poświęcony analizie formularza, a dzięki nagraniom możemy praktycznie od razu wytropić ewentualną przyczynę braku konwersji i podjąć działania naprawcze.  

 

Rys. 3. Przykład analizy formularza na stronie z branży modowej (dane własne). Na 531 osób, które odwiedziły stronę, 517 „uciekło” bez dokonania żadnej akcji. Z 14, które zaczęły wypełniać, 8 nie dotrwało do końca. 

Houston, mamy problem! [powiadomienia o problemach na stronie]

Zakładając konto Yandex Metrica, mamy możliwość wybrania opcji powiadomień mailowych lub SMS-owych o problemach z dostępnością strony. Algorytm monitorujący sprawdza dostępność witryny, wywołując stronę główną.

 

Rys. 4. Powiadomienia o problemach na stronie. 

Dostęp do statystyk na stronie praktycznie od ręki

Statystyki strony dostępne są po upływie kilku minut i możemy je analizować we wszystkich dostępnych raportach. To duże ułatwienie, szczególnie w przypadku gdy prowadzimy krótkotrwałe akcje np. jednodniową promocję. W Google Analytics tymczasem dane są przetwarzane w ciągu 24-48 godzin. 

Implementacja Yandex Metrica jest równie prosta, jak Google Analytics – wystarczy założyć konto, zaznaczyć opcje, które nas interesują i wygenerować kod, który zamieszczamy na mierzonych stronach (w tym celu można wykorzystać choćby Google Tag Manager).

Czy zatem warto implementować to narzędzie? Biorąc pod uwagę wszystkie zalety Google Analytics (np. rozbudowany moduł e-commerce, ścieżki wielokanałowe, modele atrybucji konwersji), o ile nie działamy aktywnie na rynkach rosyjskojęzycznych, to Yandex Metrica może stanowić raczej uzupełnienie – ale ciekawe! – tego, co oferuje Google.

Urszula Grzebyk

Web analyst w agencji performance 360° Cube Group. Zajmuje się w badaniami i analizą danych dotyczących stron internetowych oraz kampanii, wspierając realizację efektywnych działań online dla kluczowych klientów agencji. Certyfikowany ekspert Google Analytics (GAIQ).