Branża kreatywna jeszcze w lekkim dołku – wyniki badań płac branży komunikacji marketingowej

Stowarzyszenie SAR ogłosiło wyniki dorocznego badania wynagrodzeń i stawek cennikowych w firmach sektora komunikacji marketingowej. Pokazują one, że branża nie do końca wyszła z kryzysu, co jednocześnie jest bardzo wymowne i niepokojące w odniesieniu do całej gospodarki.
O autorze
2 min czytania 2015-07-16

 

Dwie trzecie spośród badanych firm zakończyło 2014 rok nieznacznie zwiększając przychody lub utrzymując je na poziomie z 2013 roku. Ilość zleceń na rynku rosła szybciej. Ponad 80% firm deklaruje tu wzrost lub utrzymanie pozycji. Dlatego wzrostowi nie zawsze towarzyszył wzrost zatrudnienia czy pensji. Można wyciągnąć wniosek, że reklamodawcy oczekują więcej za te same pieniądze. Mimo przyrostu zleceń, agencje nie mogą sobie jeszcze pozwolić na inwestycje w kadry i muszą radzić sobie z zasobami, które posiadają. Firmy sektora komunikacji zmuszone są do dalszego poszukiwania źródeł zwiększania efektywności bez powiększania struktur własnych, co w branży polegającej wyłącznie na talencie ludzi jest trudne.

Tab 1. Podsumowanie roku 2014

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Wstępne oceny 2015 roku również nie są optymistyczne – zdaniem większości uczestników badania wartość rynku reklamy ma zostać na podobnym poziomie, przy jednoczesnym spadku średnich stawek cennikowych (r/r) oraz stagnację w poziomach wynagrodzeń.

Tab. 2. Prognozy na rok 2015

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

– Tegoroczna edycja badań płac i stawek godzinowych dobrze pokazuje co każdy zarządzający firmą marketingową czuje na co dzień – olbrzymią presję rynku by robić więcej projektów za te same lub mniejsze honoraria. Na dłuższą metę nie jest to dobre dla marek – jakość pracy branży zależy przecież od tego ile talentów uda nam się zgromadzić i zmotywować. Kondycja i sytuacja wśród agencji mówi wiele o polskiej gospodarce jako takiej. Widzimy, że większość reklamodawców nie inwestuje jeszcze tak chętnie w działania budujące marki, co świadczy o tym, że ich sytuacja finansowa cały czas nie jest w pełni optymalna. Obserwując trendy w gospodarce, zawsze warto zwrócić uwagę na kondycję branży reklamowej, gdyż w dużej mierze jest ona swoistym papierkiem lakmusowym dla kondycji sektora przedsiębiorstw – skomentował Szymon Gutkowski, Prezes Zarządu Stowarzyszenia SAR.

Wynagrodzenia w branży komunikacji marketingowej

W ramach badania wynagrodzeń SAR 2015 opracowano wycenę 143 różnych stanowisk.

Sumarycznie, w agencjach reklamowych i mediowych zmiany w rynkowych poziomach wynagrodzeń mają charakter neutralny. W obu typach badanych firm, syntetyczne wskaźniki zmiany wynagrodzeń oscylują wokół wartości zerowej. Płace na konkretnych stanowiskach ulegają zmianie w obu kierunkach. Generalnie można jednakże mówić o ogólnej stagnacji płac na rynku komunikacji marketingowej.

Prezentowane wartości przeciętnych wynagrodzeń są odpowiednikiem płacy gwarantowanej brutto (czyli jak wartość płacy zapisana w umowie – dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę i umów cywilnych. Dla osób wystawiających faktury – uwzględniono wartość faktury netto (bez VAT). Wynagrodzenie gwarantowane nie obejmuje składników zmiennych – takich jak premie.

Podane wyżej wartości są odpowiednikiem płacy brutto dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę i umów cywilnych. (Dla osób wystawiających faktury – uwzględniono wartość faktury netto (bez VAT)).

Stawki godzinowe

Badanie SAR obejmuje również określenie wartości stawek cennikowych (wg stanu na 1.4.2015), czyli prezentowanych klientom agencji reklamowej lub mediowej na etapie wyjściowym negocjacji kontraktu. Wartość stawek za godzinę pracy poszczególnych stanowisk jest wyrażona netto (bez VAT) w PLN i fakturowana przez firmę – nie należy więc mylić tej wartości z płacą netto uzyskiwaną przez pracowników.

W bieżącym roku stawki godzinowe uległy lekkiej obniżce (-2%), co jest kolejnym dowodem panującej stagnacji w branży reklamowej. Porównując wartości mediany stawek rynkowych r/r można stwierdzić, iż dla 13 stanowisk, aktualne stawki godzinowe wzrosły w porównaniu z rokiem 2014 lub pozostały bez zmian, a spadły dla 20 stanowisk. 

W badaniu wzięło udział 52 firm należących do SAR, zaś do obliczenia statystyk wykorzystano 4200 indywidualnych danych płacowych.

Analizę wynagrodzeń oraz stawek godzinowych pracowników agencji reklamowych, mediowych oraz eventowych, przeprowadziła firma IDEA! Management Consulting – we współpracy z Towers Watson Data Services.