Jest już nowy raport o polskim e-commerce

Jakie marki i serwisy internetowe zna polski e-konsument? Co go motywuje do zakupów? Jakie formy dostawy i zwrotu towaru preferuje? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań można znaleźć w najnowszym raporcie o polskim e-handlu. Pobierz raport i podziel się nim ze znajomymi.
O autorze
2 min czytania 2015-07-20

Większość internautów to e-konsumenci

Spośród badanych ponad połowa (55 proc.) przyznaje, że choć raz zrobiła zakupy online. Najwięcej dokonujących zakupów w polskich serwisach stanowią osoby w wieku 25–34 lata (64 proc.), z wykształceniem wyższym (69 proc.) oraz o wysokich dochodach w gospodarstwie domowym (powyżej 3000 zł).

– Dane z raportu wskazują, że Polacy coraz bardziej są zainteresowani zakupami w sieci. Nie dziwi nas ta informacja. Od kilku lat regularnie badamy zachowania e-konsumentów na polskim rynku, więc na podstawie analizowanych danych możemy wyciągać wnioski i przewidywać trendy w polskim e-commerce. Pomagamy też przedsiębiorcom podejmować korzystne biznesowo decyzje, a to skutkuje ożywieniem handlu w sieci – wyjaśnia Joanna Skierska, prezes polskiego oddziału firmy Gemius.

Wygoda motywuje do zakupów w sieci

Do robienia zakupów w sieci internautów najbardziej motywuje całodobowa dostępność e-sklepów (88 proc.), brak konieczności jechania do sklepu (83 proc.) oraz łatwość porównywania ofert (77 proc.). Atrakcyjniejsza cena niż w sklepach stacjonarnych znalazła się dopiero na czwartym miejscu (76 proc.).

– Wyniki badania potwierdzają, że zakupy w sieci robimy coraz częściej. Obecnie aż 55 proc. internautów jest e-konsumentami. To o 9 punktów procentowych więcej niż w roku ubiegłym. Dzięki cykliczności naszego badania widzimy, jak dynamicznie zmienia się polski e-konsument, a razem z nim jego potrzeby i oczekiwania. To niewątpliwie wyzwanie dla e-sklepów, które muszą te zmiany zauważyć, zrozumieć i aktywnie na nie reagować – tłumaczy Patrycja Staniszewska, członek zarządu w Izbie Gospodarki Elektronicznej.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Przeszkody do pokonania?

Internauci mieli także możliwość wskazania problemów, z jakimi spotkali się podczas zakupów w sieci. Wśród odpowiedzi najczęściej pojawiły się następujące: wysokie koszty dostawy (41 proc.), długie oczekiwanie na dostawę produktu (38 proc.) i niezadowolenie z otrzymanych produktów wynikające z niespełnienia oczekiwań (20 proc.).

Celem badania, którego wyniki zostały zaprezentowane w raporcie „E-commerce w Polsce 2015. Gemius dla e-Commerce Polska” było poznanie postaw, zwyczajów i motywacji związanych z kupowaniem online. Opracowanie dostarcza wiedzy o postawach wobec zakupów internetowych wśród kupujących i niekupujących w sieci, znajomości marek obecnych w e-handlu, motywacji w zakresie wyboru sklepów internetowych, kupowanych produktach oraz wydatkach na poszczególne kategorie, planach w zakresie zakupów w sieci, źródłach informacji na temat produktów, efekcie ROPO, preferencjach dotyczących sposobu realizacji transakcji internetowych oraz wykorzystaniu urządzeń mobilnych. Raport został przygotowany przez firmę Gemius dla Izby Gospodarki Elektronicznej.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Prezentowane w raporcie badanie zostało zrealizowane w formie ankiety elektronicznej z wykorzystaniem techniki CAWI (ang. computer-assisted web interview) na reprezentatywnej próbie 1500 internautów mających co najmniej 15 lat. Dane zbierano od 17 do 25 kwietnia 2015 roku. Patronat nad badaniem objęło Ministerstwo Gospodarki.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Raport do ściągnięcia na stronie.