Food porn w działaniach marketingowych marek. Najlepsze praktyki i 7 użytecznych wskazówek

Food porn w działaniach marketingowych marek. Najlepsze praktyki i 7 użytecznych wskazówek
Zdjęcia własnoręcznie przygotowanych potraw, zamówionych w restauracji dań, czy oferowanych przez cateringi dietetyczne posiłków. Większość z nas praktycznie codziennie znajduje je na Facebooku, Instagramie, Pintereście.
O autorze
2 min czytania 2015-09-03

Zdjęcie: www.instagram.com/switchdubai

Znaleźć je można także na portalach i blogach poświęconych tematyce dietetyki, sportu i zdrowego odżywiania. Termin „food porn” doczekał się nawet swojej definicji w Wikipedii, jak również dedykowanych stron, na których znajdziemy tylko i wyłącznie fotografie jedzenia.

Co, jak, gdzie, z kim i w jaki sposób jedzą inni?

Pięknie zaprezentowane jedzenie działa na nasze zmysły. Jak mówi popularne stwierdzenie – „jemy oczami”. Trend „food porn” jest wszechobecny i od dłuższego czasu cieszy się niesłabnącą popularnością, nie tylko wśród osób prywatnych, ale również marketerów. Firmy, marki i osoby związane biznesowo z branżą aktywnego stylu życia, sportu oraz zdrowego odżywiania nieustannie wykorzystują zdjęcia potraw i produktów żywnościowych, aby wypromować swoje produkty i usługi.

Firmom, w popularyzacji zdjęć pomagają oczywiście internauci, którzy w sposób niezwykle ekshibicjonistyczny dzielą się ze światem tym, co mają na talerzu. To z kolei nakręca kolejne osoby do powielania tego typu treści. Dlaczego? Ponieważ to, co, jak, gdzie, z kim i w jaki sposób jemy mówi wiele o naszym stylu życia oraz statusie. Pozwala nam także zdefiniować siebie w oczach innych. Jeżeli jestem wegetarianinem, miłośnikiem burgerów, fanatykiem targów śniadaniowych, stosuję dietę wysokobiałkową lub przerzuciłam się na zielone koktajle, to z pewnością mogę to szybko i łatwo przekazać innym – właśnie za pomogą zdjęcia.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

W przypadku firm cateringowych, poradni dietetycznych, sklepów ze zdrową żywnością, producentów soków, sałatek, czy restauracji sprawa jest oczywista – zdjęcia produktów, gotowych dań lub proponowanych w menu posiłków, lepiej niż cokolwiek innego przekonają klientów do skorzystania z oferty, zamówienia pozycji z menu. Jeżeli chodzi o suplementy diety oraz dietetyczne półprodukty, to w internecie najczęściej pojawiają się fotografie przedstawiające gotowe posiłki, zawierające je w swoim składzie. Wpisom z wizualną prezentacją jedzenia towarzyszą popularne hashtagi, takie jak #cleaneating, #healthydiet, #healthyfood.

Najlepsze praktyki #foodporn w dietetyce i zdrowej żywności

Nie wszystkie zdjęcia jedzenia są tak samo ciekawe i atrakcyjne dla odbiorców. Jeżeli fotografie stanowią podstawową formę komunikacji wizualnej z Twoimi klientami, to warto zadbać o to, aby były przemyślane, dopracowane oraz wyróżniające się wśród innych.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Jeśli w swoich działaniach marketingowych wykorzystujesz fotografie żywności, posiłków i dań, zastanów się, co charakterystycznego dla Twojej marki możesz pokazać? Co Cię wyróżnia? Jak chcesz, aby Twoja firma była postrzegana przez obecnych i potencjalnych klientów? Twoje produkty lub usługi, to klasa premium, czy kierujesz ofertę do mniej zamożnych klientów? Odpowiedzi na te pytania stanowią punkt wyjścia do stworzenia spójnego wizerunku prezentowanych przez Twoją firmę treści.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Poniżej zebraliśmy kilka przykładów dobrych praktyk stosowanych przez różnego rodzaju marki i osoby, których działalność związana jest z segmentem zdrowia, dietetyki, sportu oraz zdrowej żywności.

#1 Dodawaj przepisy

Osoby zwracające uwagę na to, co jedzą oraz fani kulinariów z pewnością docenią, jeżeli wraz ze zdjęciem potrawy otrzymają przepis na jej wykonanie. 


Źródło: www.instagram.com/bestofvegan

#2 Pokaż fotografie swoich klientów

Zdobądź zdjęcia osób, które są fanami Twoich posiłków, produktów lub usług. Będą oni z pewnością jednymi z najlepszych ambasadorów marki.


Źródło: www.instagram.com/mrbarbaroz

#3 Pokaż swoją markę „od kuchni”

Kulisy przygotowywania dań, koktajli lub pracy nad dietami z pewnością zaciekawią Twoich obecnych i potencjalnych klientów.


Źródło: www.instagram.com/switchdubai

#4 Baw sie jedzeniem

Nie podchodź do diet, składników, posiłków oraz potraw w sposób śmiertelnie poważny. Jedzenie to nie przykry obowiązek, ale uczta dla zmysłów.


Źródło: www.instagram.com/healthykidsclubaustralia

#5 Bądź kreatywny

Jedzenie pokazane w niekonwencjonalny sposób, to dobra metoda na wyróżnienie się spośród ogromnej liczby zdjęć w klimacie #foodporn.


Źródło: www.instagram.com/pilotmadeleine

#6 Pamiętaj o kompozycji

Piękno i atrakcyjność fotografii z jedzeniem najczęściej zależy od kompozycji oraz kadrów. Pokazując stół na którym każdy element współgra z pozostałymi, sprawisz że zdjęcie będzie po prostu ładniejsze.


Źródło: www.instagram.com/flourishinghealth

#7 Jedzenie i posiłki, to nie tylko kuchnia

Pokazuj swoją markę w różnych okolicznościach i przy różnych okazjach: piknik na plaży, lunch w biurowcu, śniadanie z przyjaciółmi na trawie – to tylko jedne z niektórych możliwości.


Źródło: www.instagram.com/katerina_kg