Jakie formy płatności online wybierają polscy konsumenci?

Ponad połowa konsumentów płaci za zakupy online przelewem bankowym. Wybór ten potwierdzają zarówno mężczyźni jak i kobiety. Po kartę płatniczą sięga 31%, smartfona w celu płatności użyje 18% badanych, tablet wskazało 11% respondentów.
O autorze
1 min czytania 2015-09-25

Zdjęcie z Pixabay

Urządzenia mobilne na stałe wpisały się do ścieżki zakupowej mobilnego konsumenta. Służą nam nie tylko do podejmowania decyzji o wyborze produktu, przeprowadzania procesu zakupowego ale już także do dokonywania płatności za zakupy w internecie. 

Jak najchętniej płacimy?

Ulubioną formą płatności konsumenta są niewątpliwie przelewy bankowe – wybiera je aż 64% konsumentów. Dużym powodzeniem cieszą się również szybkie przelewy – 59% wskazań, płatność kartą płatniczą wskazało 31% badanych.

M-konsument vs. M-konsumentka

Płeć nieznacznie wpływa na używane w zakupach mobilnych formy płatności, jednak różnice widoczne są w takich formach jak płatność sms czy aplikacją mobilną, które zdecydowanie częściej są wybierane przez mężczyzn.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Wiek a forma płatności

Bez względu na wiek konsumenta, liderami nadal pozostają przelew bankowy i szybkie przelewy. Warto jednak zauważyć, że nowoczesne formy płatności, takie jak szybkie przelewy, czy płatności z wykorzystaniem aplikacji mobilnych są najszybciej przyswajane i adaptowane przez osoby w wieku 35-44 i 25-34 lata. Również w tych grupach wiekowych występuje największa liczba form płatności – 2,2 formy i 2,4 formy na osobę. Wśród najmłodszych konsumentów dużą popularnością cieszą się płatności za pobraniem.

Kupujący vs.  nie kupujący wielokanałowo

Widać wyraźnie, że osoby nie kupujące wielokanałowo (a więc najczęściej kupujące za pomocą laptopa / pc) wykorzystują najmniej z oferowanych na rynku metod płatności, a zdecydowanie preferowaną przez nich metodą jest klasyczny przelew. Kupujący wielokanałowo stosują już szersze spektrum oferowanych rodzajów płatności, a szybkie przelewy są w tej grupie prawie tak samo popularne jak klasyczne przelewy.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Raport wskazuje, że już prawie 1/3 polskich konsumentów sięga po karty płatnicze przy zakupach w internecie. Rosnące zainteresowanie tą formą płatności potwierdza wzrost  liczby transakcji online kartami, który w przypadku kart Visa wyniósł 37% w I kwartale br, w stosunku do I kwartału ub. r. Te wzrosty odzwierciedlają rosnącą świadomość zalet używania kart płatniczych w sieci, m.in. dzięki dodatkowej ochronie związanej z procedurą chargeback, która umożliwia odzyskanie pieniędzy w wypadku niedostarczenia przez kontrahenta zakupionego w internecie towaru lub niezrealizowania usługi opłaconej taką kartą – skomentowała Małgorzata Ciszecka, menedżer odpowiedzialna za rozwój e-commerce w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, Visa Europe.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się