7 taktyk marketingowych, które wymagają czasu, a nie pieniędzy

7 taktyk marketingowych, które wymagają czasu, a nie pieniędzy
Oto sytuacja dotycząca wielu startupów: mimo braku środków finansowych, żeby zacząć generować przychody muszą one przeprowadzać skuteczne kampanie. Jak sprostać temu wyzwaniu?
O autorze
3 min czytania 2015-10-05

Fot.: www.168opportunities.com

Zamiast koncentrować się na kosztownych metodach marketingowych, małe przedsiębiorstwa powinny skupić się raczej na skutecznych taktykach, które wymagają czasu, a nie pieniędzy.

Oczywiście, żadna z technik wymienionych w tym artykule nie jest w pełni „darmowa”. Za każdym razem, kiedy angażujesz pracowników firmy, będzie trzeba zapłacić za ich usługi. Jest to jednak jedyny koszt, który musisz uwzględnić w budżecie. Wszystko, czego potrzebujesz, to czas, wysiłek i dobre planowanie.

#1: Zdobądź linki od usługodawców

Aby osiągnąć wysokie pozycje w rankingach Google, potrzebujesz wiarygodnych linków zwrotnych do własnej strony. Kupowanie linków nie należy jednak do najlepszych pomysłów. Czy istnieją alternatywy, poza, oczywiście, przyciąganiem linków za sprawą wartościowych treści? Jeśli udało Ci się zbudować relacje z dostawcami usług lub partnerami biznesowymi, możesz pozyskać od nich linki w bardzo łatwy sposób. Wystarczy poprosić o link zwrotny do Twojej strony. Dzięki temu zdobędziesz kilka solidnych linków, poświęcając na to tylko kilka minut.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

#2: Poszukaj niepodlinkowanych wzmianek na temat marki

Kolejnym świetnym sposobem na przyciągnięcie linków jest odnalezienie witryn, na których wspomniano Twoją markę, ale nie podlinkowano Twojej strony. Jeśli uda Ci się znaleźć takie wzmianki w publikacjach internetowych lub magazynach, wyślij email do webmasterów i poproś ich o zamieszczenie odpowiedniego linku. Wzmianki możesz szybko znaleźć przy pomocy wyszukiwarki lub narzędzia typu Google Alerts. Wystarczy poświęcić trochę czasu i wysłać kilka emalii, a z pewnością uda Ci się zdobyć kilka wartościowych linków.

#3: Wykorzystaj promocję krzyżową

Promocja krzyżowa jest jedną z najskuteczniejszych niskobudżetowych metod marketingowych. Polega ona na nawiązaniu partnerstw z firmami oferującymi usługi komplementarne do Twoich. Wystarczy umówić się, że dana firma będzie rekomendowała Twoje usługi swoim klientom, a Ty odpłacisz się tym samym.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Dla przykładu, jeśli udzielasz sesji konsultingowych dla przedsiębiorców internetowych, możesz im polecić konkretną firmę, która zajmuje się web designem. Firma ta staje się wtedy Twoim partnerem w promocji krzyżowej. W tym przypadku web designer, który pracuje z klientami biznesowymi, poleci Twoje usługi z zakresu konsultingu. Jest to sytuacja typu win-win. Wystarczy nawiązać kontakt z odpowiednim partnerem, podpisać umowę i można zacząć działać.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

#4: Udzielaj komentarzy na blogach

Skuteczny marketing polega między innymi na zwiększeniu rozpoznawalności marki. Jednym z nisko budżetowych sposobów na jest aktywny udział w dyskusjach na blogach i najpopularniejszych forach branżowych. Oto prosta metoda, którą możesz wykorzystać:

  • Identyfikujesz pięć najbardziej wartościowych blogów w Twojej niszy.
  • Regularnie czytasz wpisy i udzielasz pod nimi profesjonalnych komentarzy.
  • Z czasem ludzie zaczną kojarzyć Twoje imię oraz markę, którą reprezentujesz. Dzięki temu rozbudzisz ciekawość użytkowników i rozszerzysz sieć kontaktów biznesowych.

Technika ta wydaje się niepozorna, lecz w długim terminie może przynieść wiele korzyści. Rand Fishkin, szef MOZ (jednej z największych firm SEO na świecie) rozpoczynał budowanie wizerunku marki właśnie w ten sposób.

#5: Wykorzystaj LinkedIn do zbudowania sieci profesjonalnych kontaktów

LinkedIn to największa sieć kontaktów biznesowych na świecie. Jest to jednocześnie znakomite narzędzie służące do pozyskiwania nowych klientów (w szczególności, jeśli działasz na rynku B2B) Wielu profesjonalnych sprzedawców porzuca cold calling na rzecz zdobywania kolejnych zleceń przy pomocy LinkedIn.

Pierwszym krokiem do sukcesu jest zbudowanie solidnego profilu i uzupełnienie go w 100 proc. Następnie należy zbudować wizerunek eksperta m.in. poprzez aktywny udział w debatach, pomaganie innym użytkownikom i działalność w grupach. Gdy zbudujesz już pewien poziom zaufania, możesz zacząć wysyłać bezpośrednie wiadomości do potencjalnych klientów, poznać ich potrzeby i w ostateczności zaproponować im produkty lub usługi. Oprócz tego, jeśli uda Ci się nawiązać solidne relacje z wieloma użytkownikami, możesz poprosić ich o rekomendacje i nawiązać z nimi np. umowy o promocję krzyżową.

#6: Zbuduj program partnerski

Najlepsze formy marketingu to te, które wystarczy stworzyć raz i pozwolić im rosnąć – automatycznie, bez większego wysiłku z Twojej strony. Model programu partnerskiego (lub programu afiliacyjnego) nie zadziała w przypadku każdego rodzaju biznesu, jednak warto go wypróbować.

Stworzenie programu afiliacyjnego pozwala na wykorzystanie klientów firmy do promocji produktu lub usługi. Po przyłączeniu się do programu, będą oni otrzymywać prowizję za każdą sprzedaż, której dokonają (głównie poprzez promowanie linków do Twojej strony). Największa korzyść dla twórcy takiego programu polega na tym, że nie trzeba nikomu za nic płacić, dopóki nie pojawią się pierwsze wyniki sprzedaży.

#7: Blogowanie oraz gościnne wpisy

Żadna lista technik marketingowych nie byłaby kompletna bez wzmianki na temat blogowania. Założenie bloga biznesowego to niezastąpiona strategia w marketingu internetowym. Warto jak najszybciej zacząć tworzyć i publikować treści, które przyciągną potencjalnych klientów. Jeśli nie wiesz do końca, jak zacząć, w sieci znajdziesz dziesiątki przydatnych artykułów, które pozwolą Ci nabrać pewności siebie.

Oprócz publikowania na własnym blogu, możesz również wykorzystać inne strony internetowe do zbudowania wizerunku marki i przyciągnięcia linków. Opublikowanie artykułu na innym blogu, działającym w tej samej niszy, w mgnieniu oka przyciągnie do Ciebie wielu nowych fanów oraz link zwrotny, który umieścisz w stopce artykułu.

Podsumowanie

Skuteczny marketing wcale nie musi wiele kosztować. To, co liczy się najbardziej to czas, samodyscyplina i energia. Taktyki wymienione w tym artykule są przydatne szczególnie dla startupów i małych przedsiębiorstw, które nie posiadając wysokich kosztów operacyjnych, będą w stanie poświęcić sporo czasu na zbudowanie widoczności w sieci przy niskim budżecie marketingowym. Proponuję wybrać przynajmniej jedną z opisanych powyżej metod i zacząć działać już dziś, aby przybliżyć się do marketingowego sukcesu.

Czy znasz inne niskobudżetowe taktyki marketingowe? Podziel się pomysłami w sekcji komentarzy.


Marta Więcław
Specjalista ds. marketingu, Grupa TENSE