Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Dowiedz się, jakie narzędzia pomogą Ci w rozwinięciu strategii sprzedażowej – od tworzenia contentu, aż po moderację – i jakie procesy można zautomatyzować.

WEŹ UDZIAŁ

Gabinet na czterech kółkach jako skuteczny event medyczny

Gabinet na czterech kółkach jako skuteczny event medyczny
Darmowe badania w centrum miasta (tzw. „mobilna przychodnia” lub „mobilne badania”), a wśród nich m.in. sprawdzanie poziomu glukozy we krwi, spirometria czy badania w mammobusach to coraz częstszy obraz zarówno w aglomeracjach, jak i mniejszych miastach.
O autorze
3 min czytania 2012-11-21

Mobilne przychodnie, realizowane w ramach działań profilaktycznych dla konsumentów czy pracowników, coraz częściej wypierają typowe formy promocji marki i firmy. Dlaczego jest to skuteczne narzędzie i na czym polega?

Standardowe formy działań promocyjnych okazują się niewystarczające, dlatego dyrektorzy marketingu uciekają się do bardziej efektywnych rozwiązań, jakie daje właśnie event marketing (EM). Poza promocją, to także jedno z najskuteczniejszych narzędzi komunikacji. Na czym polega? EM rozumiany jest jako organizowanie różnego rodzaju wydarzeń i imprez masowych, dzięki którym konkretna firma oddziałuje na otoczenie poprzez prezentację własnych produktów i idei. Jednocześnie, dzięki bezpośredniemu kontaktowi ze środowiskiem zewnętrznym, pozwala na poznanie jego postaw i opinii. Celem eventów jest więc budowanie wizerunku firmy i marki oraz zwiększenie ich rozpoznawalności na rynku.

Mobilne badania wehikułem pozyskania klienta

Jedną z najbardziej popularnych, a zarazem najskuteczniejszych form promocji marki w branży healthcare stały się w ostatnim czasie tzw. mobilne badania medyczne (badania przesiewowe – mobilna przychodnia). Jak to wygląda w praktyce? Oto przykład. Załóżmy, że producent majonezu z dodatkiem kwasów omega-3 ocenia swój target konsumentów. Początkowo pod uwagę bierze jedynie osoby z podwyższonym poziomem cholesterolu oraz osoby przesadnie dbające o swoje zdrowie. Jeśli jednak zastanowimy się szerzej, konsumentem może być tak naprawdę każdy, również ten, kto nie wie bądź nie zdaje sobie sprawy, że potrzebuje żywności funkcjonalnej i produktów obniżających poziom cholesterolu.

Mając taką świadomość, producent majonezu organizuje event medyczny z udziałem lekarzy, pielęgniarek oraz rejestratorek. Miejscem może być zarówno centrum handlowe, jak i miejski deptak. Im bardziej „wyjdziemy” do konsumenta tym lepiej. Ustawiamy namiot z odpowiednim obrandowaniem, stoisko informacyjno – promocyjne, roll-upy i stojaki na ulotki. Pamiętamy również o podstawowych działaniach PR-owych, takich jak np. media relations.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Podczas zakupów konsument dowiaduje się o badaniach cholesterolu, odbywających się tuż przed wejściem. Któż nie skusi się na sprawdzenie poziomu cholesterolu we krwi, skoro badanie przeprowadzone jest w ciągu kilku minut, jest darmowe i dodatkowo daje możliwość skonsultowania się z lekarzem? Co więcej, pacjent nie musi nigdzie specjalnie chodzić, zapisywać się i oczekiwać po kilka tygodni na swoją kolej.

Jeśli okaże się, że poziom cholesterolu jest podwyższony, potencjalny konsument stanie się klientem producenta majonezu z dodatkiem kwasów omega-3. Event wskazuje mu gotowe rozwiązanie. „Skoro mam podwyższony poziom cholesterolu, może czas zmienić dietę i zacząć kupować „zdrowe” produkty, np. zawierające kwasy omega-3?” – pomyśli klient. Dodatkowo, z fachową poradą czekają lekarze i pielęgniarki, którzy potęgują zaufanie do marki.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Z kolei, jeśli okaże się, że cholesterol konsumenta jest w normie, dowie się on, że aby utrzymać taki stan, należy stosować odpowiednią dietę, wspierać się ćwiczeniami itp. Znowu, dzięki wiarygodnym i profesjonalnym poradom lekarzy, konsument przekonuje się do marki, która zorganizowała darmowe badania i staje się potencjalnym klientem naszych produktów. Z powyższego przykładu wypływa prosty wniosek: badania takie jak mobilna przychodnia z pewnością poszerzają rynek odbiorców danego produktu czy towaru.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Mierzalne efekty

Dobrze zaplanowana mobilna przychodnia zakłada monitorowanie dalszy losów klienta w ramach działań poeventowych. W tym celu organizuje się np. akcje samplingowe, korzysta z działań call-center, rozdaje kupony rabatowe czy karty zniżkowe. Wszystko po to, aby „przypomnieć” klientowi o marce, a także sprawdzić na ile pozytywny wizerunek konkretnej firmy czy produktu utrwalił się w świadomości konsumenta.

Jaki jest koszt efektywnej akcji lub kampanii w postaci cyklu eventów? Nie odbiega on od standardowych form promocji, a nawet często znacznie je obniża. Dodatkowo pojawia się szereg korzyści, takich jak: utrwalanie i poszerzenie rynku, budowanie wizerunku marki odpowiedzialnej społecznie i to w dodatku w aspekcie zdrowotnym, a także przede wszystkim wzrost sprzedaży.

Dla kogo mobilna profilaktyka?

Mobilna profilaktyka jest idealnym rozwiązaniem dla firm z branży FMCG, producentów leków i suplementów diety, producentów sprzętu medycznego czy sieci aptek. Eventy medyczne sprawdzą się również tam, gdzie potrzebna jest promocja żywności funkcjonalnej, takiej jak: margaryna, majonez czy woda mineralna.

Pamiętajmy, że mobilna profilaktyka kreuje nowy kanał marketingowy, dzięki któremu budowany jest wizerunek również wewnątrz firmy. Coraz częściej akcje darmowych badań okulistycznych, stomatologicznych czy kardiologicznych organizują firmy, posiadające duże zakłady produkcyjne, które kierują konkretny event do swoich pracowników.

Pozostaje kwestia, jak zorganizować mobilną przychodnię. Pomoc w zakresie kompleksowej organizacji eventu, od fazy planowania, przez przygotowanie koncepcji przebiegu i wyglądu eventu, aż po zapewnienie obsługi i promocji wydarzenia, oferują agencje PR-owe.

Mobilne badania przeprowadzali między innymi: Apteki Dbam o zdrowie, Unilever (Flora pro.active), klienci grupy Lux Med, fundacja Dla Zdrowia, sieć Dr Max, czy Centrum Handlowe Port Łódź.

Paweł Jarosz, Agencja HealthThink Public Relations