Jak tworzyć wartościowy content, czyli dlaczego miłość nie wybacza?

Jak tworzyć wartościowy content, czyli dlaczego miłość nie wybacza?
Copywriting jest sztuką. I nie można się zgodzić ze stwierdzeniem, że copywriterem może być każdy. Bezwzględnie potrzebny jest factor X. Zupełnie tak jak w sytuacji, kiedy ktoś wychodzi na scenę i nie wiadomo z jakiego powodu wypada na niej lepiej niż inni.
O autorze
4 min czytania 2015-10-23

Zdjęcie royalty free z Fotolia

Jednak każdy copywriter, jak na artystę przystało, musi się liczyć z ograniczeniami swojej swobody twórczej, żeby w rezultacie stworzyć treść zgodną z wytycznymi strategii content marketingowej zaakceptowanej przez klienta.

Każdego dnia produkuje się 211 milionów różnych treści – postów, wpisów blogowych, artykułów, e-booków etc. Produkcja kojarzy się dość pejoratywnie z masowością, a ta natomiast z powtarzalną bylejakością. I niestety jak pokazuje praktyka, często tak właśnie jest. Wbrew pozorom z potoku bliźniaczo podobnych materiałów łatwo się wyróżnić. Jak? Tworząc i publikując wartościowy content, czyli taki, który lubią nie tylko wyszukiwarki, lecz także użytkownicy. Wie o tym nawet aktor Kevin Spacey, który powiedział: 

Postaraj się najlepiej wykonać swoje zadanie, żebyś mógł dać odbiorcom coś, czego być może nigdy wcześniej nie doświadczyli. 

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Co stanowi o wartości contentu?

  1. unikatowość
  2. aktualność
  3. atrakcyjność wizualna
  4. wysoka jakość
  5. inspiracja
  6. dopasowanie

Czyli dokładnie to samo, co decyduje o związku między marką a użytkownikiem produktu. Aby stworzyć długotrwałą relację z konsumentem, dany brand musi rozpocząć dialog, dzięki któremu wyróżni ofertę przy pomocy narzędzi, jakie daje content marketing. Nie bez powodu Doug Kessler powiedział, że tradycyjny marketing mówi do ludzi, a content marketing z nimi rozmawia. 

Związek ten musi odznaczać się unikatowością, a więc oryginalnością publikowanego contentu, atrakcyjnego dla użytkowników, odpowiadającego na ich potrzeby we właściwym czasie. Wartościowe treści, które przekazuje marka powinny rozwiązywać problemy konsumentów i stawać się inspiracją do podjęcia różnych działań, niekoniecznie zakupowych, lecz takich, które bezpośrednio przyczynią się do poprawy ich jakości życia. 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Pamiętaj! Wartościowy content to content wysokiej jakości, a o tej decyduje nie tylko poziom merytoryczny czy doskonała znajomość poruszanych zagadnień, lecz także poprawność stylistyczna i ortograficzna oraz odpowiednia strona wizualna i dopasowanie do ściśle określonej grupy odbiorców. 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Jak pisać lepiej niż dobrze?

Odpowiadamy – zatrudnić doświadczonego copywritera (więcej niż jednego). Oprócz niego w procesie tworzenia treści istotne są także inne ogniwa. Równie ważną rolę odgrywa content designer, który czuwa nad prawidłowym dopasowaniem contentu do potrzeb klienta i odpowiada wraz z całym zespołem contentowym za spięcie w całość działań content marketingowych, wdrożenie strategii oraz ewaluację treści na każdym etapie wdrożenia. 

No dobrze, ale po czym rozpoznać skutecznego copywritera? Chociaż renesans to zamierzchła epoka, copywriter nieco na przekór nowoczesności realizuje w praktyce ideę człowieka renesansu, ponieważ musi: 

  • mieć szeroką wiedzę z wielu, często skrajnie różnych dziedzin,
  • szybko przyswajać nowe informacje i przekładać je na zrozumiałe treści,
  • nieustannie się dokształcać,
  • znać zasady SEO,
  • być empatyczny i dyplomatyczny,
  • interesować się kulturą i sztuką.

Jakich błędów nie popełniać w miłości i content marketingu?

Współcześni konsumenci są wyczuleni na fałsz oraz stricte sprzedażowe treści, dlatego należy do nich mówić z uczuciami, szczerze i najzwyczajniej w świecie – pięknie. Miłość nie wybacza zaniedbań, braku regularności – podobnie jak użytkownicy.

Oto największe grzechy, jakie można popełnić w romantycznych związku i content marketingu.

  1. Zaniedbanie
    Już nie pamiętasz, kiedy ostatni raz byliście razem w kinie, restauracji, na randce albo zakupach? Brak wolnej chwili nie może być wymówką. Przecież jeśli chcesz coś zrobić, zawsze znajdziesz czas i ochotę. Dlatego nie przestawaj chcieć, miej czas dla swojej ukochanej, ukochanego i najukochańszych konsumentów Twoich treści. Bądź zawsze – o każdej porze odpowiadaj na komentarze i maile. Regularnie zamieszczaj wartościowy content, ale uważaj – do dobrego łatwo się przyzwyczaić. A gdy choć raz coś zaniedbasz… na wszelki wypadek lepiej tego nie rób.
  2. Brak atrakcyjności
    Niewyprasowana koszula, powyciągane swetry, tłuste włosy, więcej niż dwudniowy zarost… Cóż, o wizualną stronę uczuć należy dbać. Pokazuj się zatem od najlepszej strony – zawsze, kiedy tylko możesz. Nawet w weekend – Twoja druga połowa i rzesze użytkowników będą Ci dozgonnie wdzięczni. Nie daj sobie wmówić, że wygląd nie ma znaczenia, zwłaszcza w internecie. Kiedy dobry content jest dobrze zaprezentowany, staje się supercontentem.
  3. Nuda
    Zagraża każdemu, nawet najlepszemu związkowi. Po początkowym i zwykle krótkim etapie wzajemnej fascynacji przychodzi szara rzeczywistość – niezależnie od naszej woli. A jak to się ma do contentu? Przez pierwsze miesiące zespół CM jest podekscytowany, jak szalony tworzy treści zachwycające klienta i konsumentów, gdy nagle… pufff. Przychodzi chwila, kiedy spada kreatywność, a wraz z nią efektywność. Jak nie dać się nudzie i przy okazji nie zanudzić czytelników? Pytać i nie znajdować odpowiedzi, nieustannie szukać pomysłów, z entuzjazmem podglądać innych i bez obaw brać z nich przykład. Ważne jest urozmaicenie – tak w miłości, jak i treści. Różnicuj content. Rozpieszczaj konsumentów treściami w różnych formach. Content marketing oferuje ich aż nadto.
  4. Niedopasowanie
    Zaczyna się od jednego słowa wypowiedzianego w nieodpowiedniej chwili, krawatu w biedronki i kupienia kwiatów w doniczce na rocznicę zamiast ciętych róż. Albo posłodzenia herbaty dwiema kopiastymi łyżeczkami cukru, gdy Twoja druga połowa od pięciu lat nie słodzi. Cały sekret tkwi we właściwym doborze – słów, zachowań, kolorów, tonu głosu. Wszystko zależy od tego, jaka jest dana osoba. A w przypadku odbiorców – analiza pod względem wieku, płci, zainteresowań, miejsca zamieszkania oraz innych danych. Nie można zapomnieć o najważniejszym, czyli produkcie, który kupuje bądź za chwilę będzie nabywać dana grupa docelowa. Co innego bowiem zainteresuje dojrzałych konsumentów branży finansowej, nastolatków, a co innego wielbicieli gotowania czy sportów ekstremalnych.
  5. Niedocenianie i brak szacunku
    Niezauważanie nowej fryzury pięć razy z rzędu nieuchronnie doprowadzi do katastrofy w każdym związku. Podobnie jak brak zachwytu nad umytym samochodem lub trzydaniowym obiadem. Szczery komplement potrafi zdziałać cuda. Dlatego chwal, przymykaj oko na drobiazgi (np. niepozmywane naczynia) i okazuj uczucia zawsze, kiedy jest ku temu okazja lub bez okazji. Odbiorcy Twojego contentu chcą być traktowani wyjątkowo, dlatego nagradzaj ich i chwal – organizuj ciekawe konkursy na portalach społecznościowych, proponuj gry i aplikacje, dawaj możliwość wypowiedzenia własnego zdania, odpowiadaj na entuzjastyczne komentarze i nie bądź złośliwy. Traktuj pojedynczego użytkownika indywidualnie, bo jego niezadowolenie ma wielką moc rozprzestrzeniania się niczym wirus.

Anna Skwierzyńska
Copywriter w zespole Contented by They.pl, marki content marketingowej wydzielonej z agencji They.pl. Jako redaktor i copywriter od siedmiu lat tworzy treści dla marek z różnych branż.