TV „na żywo” zarabia coraz więcej

Budżety reklamowe inwestowane w programy „live” wzrosły na przestrzeni ostatnich pięciu lat o niemal 100% – wynika z najnowszej analizy domu mediowego Lowe Media, powstałej w oparciu o analizę 100 najbardziej dochodowych programów w Polsce.
O autorze
1 min czytania 2015-11-02

Źródło:  Analiza Lowe Media na podstawie danych Nielsen Audience Measurement

Według najnowszego raportu domu mediowego Lowe Media w 2011 r. przychody z programów typu „live”  stanowiły 7% wpływów reklamowych stacji telewizyjnych, cztery lata później było to już 13%.

– W dobie zmieniającego się rynku mediów, a w szczególności szerokiego dostępu do kontentu telewizyjnego w internecie, na znaczeniu zyskują formaty „Live“. Dla pewnych grup docelowych telewizja „na żywo“ jest jedynym magnesem, który przyciąga ich do telewizorów. Są to najczęściej osoby bardzo aktywne, które są szczególnie ważne z punktu widzenia wielu marketerów – wyjaśnia fenomen formatów „Live“ Ewa Góralska, dyrektor zarządzająca Lowe Media.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Raport odpowiada też na pytanie które z „żywych” formatów w największym stopniu przyczyniły się do tego trendu. Okazuje się, iż niezmiennie od wielu lat królują programy śniadaniowe  („Dzień dobry TVN”, „Pytanie na śniadanie”), programy informacyjne („Dzień na żywo”, „Poranek w TVN24”, „Nowy dzień”) oraz transmisje sportowe (skoki narciarskie, liga mistrzów, mistrzostwa świata/Europy w piłce nożnej).

Program „Dzień dobry TVN” utrzymuje się w rankingu TOP5 najbardziej dochodowych formatów „live” od 2011 r.  Jest on liderem rankingu obejmującego pierwsze półrocze 2015 r. W tym czasie „zarobił” prawie 36 mln zł. Na drugim miejscu uplasował się polsatowski „Nowy Dzień” z przychodami na poziomie 7,3 mln zł., zaś tuż za nim emitowane w tej samej stacji show „Taniec z Gwiazdami” (7,1 mln zł.).

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Programy emitowane „na żywo” mają dużą grupę lojalnych odbiorców. Poziom tej lojalności od wielu lat utrzymuje się na niezmiennym poziomie. Średnio 75-85% widzów ogląda co najmniej połowę programu – wyjaśnia Michał Bakalarczyk, Senior Media Planner/Buyer Lowe Media. – Nadawcy wykorzystują ten fakt i próbują optymalizować monetyzację kontentu „live” – dodaje Bakalarczyk. Systematycznie rośnie więc liczba spotów przy wybranych formatach (np. ”Puchar świata w skokach narciarskich”: 2011-1 540spotów, 2014-2 343 spotów) czy też koszt dotarcia do 1 % widzów (np. „Pytanie na śniadanie”: 2011 –  1 250zł, 2014 – 1 495zł).

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

W  zestawieniu najbardziej dochodowych programów „na żywo” pojawiają się także formaty rozrywkowe: np. „Dancing with the stars – taniec z gwiazdami”, czy „Świat się kręci”. W rankingu znajdziemy także programy typu „talent show”, które emitują końcowe odcinki serii (finały/półfinały) w trybie „live” (nie uwzględnione w analizie).