Olga Kulik (TheOleskaaa): Najlepiej uzbroić się w cierpliwość, pracować nad sobą i swoimi materiałami, a sukces przyjdzie z czasem

Olga Kulik (TheOleskaaa): Najlepiej uzbroić się w cierpliwość, pracować nad sobą i swoimi materiałami, a sukces przyjdzie z czasem
O YouTube, zarabianiu na video i byciu vlogerem rozmawiamy z Olgą Kulik - autorką kanału TheOleskaaa. Olga kieruje także działem Partner Management Mediakraft PL, w którym merytorycznie wspiera kluczowych partnerów sieci.
O autorze
4 min czytania 2015-11-12

1. Jakie cechy trzeba posiadać, aby odnieść sukces na YouTube?

Nie ma uniwersalnego zestawu cech, jakie powinna posiadać osoba pragnąca odnieść sukces na Youtube, no może poza tym żeby najlepiej w ogóle o nim nie myśleć. Często obserwuję wśród twórców, szczególnie na początku ich działalności, niesamowite parcie na to, aby jak najszybciej się wybić. Wrzucają linki do swoich filmów dosłownie wszędzie i nawet nie zdają sobie sprawy, jak bardzo działają na swoją niekorzyść.  Działania tego typu jedynie zniechęcają potencjalnych odbiorców do tego, aby odwiedzić kanał twórcy, który promuje się w tak agresywny sposób. Najlepiej uzbroić się w cierpliwość, pracować nad sobą i swoimi materiałami, a sukces przyjdzie z czasem.

2. Ile czasu zajmuje Ci nakręcenie filmiku? Jak radzisz sobie z montażem materiału? Czy jesteś w stanie robić wszystko samodzielnie?

Od samego początku robię większość rzeczy sama. Montowania nauczyłam się z filmików instruktażowych zamieszczonych na Youtube! Wbrew pozorom nie jest to aż takie trudne, wystarczy tylko trochę chęci. Jedynie jeżeli chodzi o grafikę czy animowane intro, tutaj wsparli mnie koledzy z działu produkcji Mediakraft Polska, gdzie mamy bardzo zdolnych grafików i animatorów.

3. Do jakiej grupy odbiorców kierujesz „TheOleskaaa”? Nastawiasz się na odbiorców w określonej grupie wiekowej, o określonej płci?

Moja widownia to w sporej części kobiety w moim wieku, czyli w okolicach trzydziestki i myślę, że to głownie do nich kieruję moje filmy. Nie zamykam się jednak na inną widownię – sporo młodszych dziewczyn traktuje mnie jak starszą siostrę, od której mogą się czegoś nauczyć czy zapytać o radę.

4. Co sądzisz na temat rozwoju vlogosfery w Polsce?

Kiedy zaczynałam nagrywać filmy sześć lat temu, nie spodziewałam się, że vlogosfera aż tak się rozwinie, a twórcy staną się gwiazdami czy nawet swego rodzaju celebrytami. Ma to swoje dobre i złe strony – dobrze jest zarabiać na swojej pasji, ale niestety wizja „szybkiego i łatwego” wzbogacenia się spowodowała wysyp vlogerów tworzących na siłę content niskiej jakości. Wiele osób patrzących na to z boku, ma obraz gigantycznych sum pieniędzy, które wedle ich oceny można zarobić praktycznie nie robiąc nic. Niestety to tak nie działa. Większość topowych twórców pracowało na swój sukces parę lat.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

5. Jakie vlogi korespondujące tematycznie z „TheOleskaaa” mogłabyś polecić?

W tej chwili czasem ciężko w gąszczu treści jaką mamy na Youtube odnaleźć coś wartościowego, przez co wiele dobrze prowadzonych kanałów pozostaje niedocenionych.

Osobiście  jestem pod dużym wrażeniem tego, w jak profesjonalny sposób prowadzi swój kanał Agnieszka „Dressedinmint” – bardzo merytoryczne filmy z dużą ilością cennych informacji nagrane w miłej dla oka estetyce to zdecydowanie coś, co bardzo lubię.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Świetnym męskim kanałem w tej tematyce jest KozackieNasienie – duża dbałość o szczegóły w tworzeniu materiałów i niezwykła charyzma prowadzącego od pierwszego filmu zachęciła mnie do kliknięcia przycisku „subskrybuj”.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

6. YouTube czy Vine? Jaką platformę doradziłabyś osobom, które dopiero myślą o zainwestowaniu swojego czasu w video?

W tym momencie dla mnie zdecydowanie YouTube. Mało wiem na temat platformy Vine, ale nie wydaje mi się być zbyt powszechna w Polsce. Nie znaczy to jednak, że kiedyś nie stanie się popularna tak jak np. Snapchat.

7. W jaki sposób Partner Management Mediakraft wspiera młodych twórców?

Przede wszystkim już na starcie wszyscy nasi partnerzy dostają dostęp do dwóch bibliotek muzycznych, których zasoby są bardzo bogate i różnorodne, więc z łatwością można w nich znaleźć coś odpowiedniego do każdej produkcji, która przyjdzie twórcy na myśl. Co jakiś czas odbywają się też w naszym biurze warsztaty doszkalające z zakresów takich jak optymalizacja kanału na Youtube, obróbka audio i video itp. Nasi partnerzy należą do zamkniętej grupy na Facebooku, w której często umawiają się na realizację wspólnych projektów czy zwyczajnie pomagają sobie w różnych kwestiach technicznych.

8. Czy sukces bez pomocy sieci partnerskiej jest możliwy?

Jak najbardziej. Większość topowych obecnie twórców stało się popularnymi zanim w ogóle pojawiły się sieci partnerskie. Nie zmienia to jednak faktu, że bycie partnerem sieci takiej jak Mediakraft wiele rzeczy może ułatwić – w przypadku mniejszych twórców jest to na przykład korzystanie z wiedzy osób bardziej doświadczonych, a w przypadku większych chociażby wsparcie w negocjacjach współprac komercyjnych.

9. Dlaczego marki tak chętnie decydują się na współpracę z vlogerami?

Vlogerzy są bardziej autentyczni od gwiazd pokazywanych w telewizji, a ich widownia bardzo często najzwyczajniej w świecie się z nimi identyfikuje. Dlatego tak ważne jest, aby twórca dobierał sobie do współpracy takie marki, które są zgodne z jego stylem życia i które po prostu lubi. W przeciwieństwie do telewizji, czy reklam offline takich jak billboardy, vlogerzy mogą zapewnić marce dotarcie do konkretnego targetu demograficznego a także nieszablonową formę budowania wizerunku, która na długo zostanie w świadomości ich odbiorców.

10.  Znana vinerka Kasia Ogórek powiedziała w jednym z wywiadów, że mini video nie będzie niedługo trendem, ale koniecznością szybkiego i treściwego dotarcia do odbiorcy. Czy to samo można powiedzieć o video na YouTube?

Mini video faktycznie staje się obecnie coraz popularniejsze, o czym świadczy chociażby rosnąca ilość użytkowników Snapchata. YouTube jednakże ma trochę inną specyfikę i nie sądzę, żeby dało się go w dobry sposób porównać chociażby do aplikacji jaką jest Vine czy Snapchat. Jestem w tym temacie może dość staroświecka, ale wydaje mi się, że do moich potrzeb najbardziej dostosowany jest Youtube, bo daje mi największe możliwości.

11. Coraz częściej prowadzenie vloga nie traktuje się jako hobby ale jako zawód. Jak Ty do tego podchodzisz?

W moim przypadku kanał na Youtube nigdy nie był jedyną formą utrzymania. Oczywiście był taki moment, kiedy prowadzeniu kanału poświęcałam zdecydowanie największą ilość czasu, ale spójrzmy prawdzie w oczy – tylko najpopularniejsi twórcy są w stanie w pełni utrzymywać się tylko z prowadzenia kanału na Youtube, a i to nie będzie trwało wiecznie.

Dlatego właśnie wielu z nich buduje swoje marki np. odzieżowe, aby mieć jakieś zaplecze, kiedy ich pięć minut minie i będą zmuszeni przejść do działalności offline.

Ja wybrałam inną drogę i poza prowadzeniem kanału realizuję się zawodowo, zarządzając działem Partner Management w Mediakraft Polska. Przez ostatni rok zdobyłam wiele doświadczeń, których nie dałaby mi żadna inna praca, a najważniejsze jest to, że wciąż pracuję w obszarze, który sprawia mi największa radość czyli video internetowe.

12. YouTube kontra telewizja tradycyjna – jak oceniasz szanse tej drugiej w przeciągu najbliższych lat?

Już teraz możemy zauważyć, że telewizja tradycyjna poczuła zagrożenie ze strony twórców video w internecie. Stąd pojawiły się liczne wywiady z nimi w programach śniadaniowych na różnych stacjach, czy nawet, jak w przypadku Rezigiusza, współprowadzenie programu rozrywkowego. Wszystko to ma na celu ratowanie spadającej oglądalności. Myślę jednak, że telewizja nie zniknie całkowicie, ale są duże szanse na to, że zejdzie na dalszy plan tak, jak teraz radio czy prasa.

 

Olga Kulik 
Z wykształcenia filolog, z pasji vlogerka. W internecie publikuje od niemal dziesięciu lat. Po kilku latach prowadzenia bloga, zdecydowała przenieść swoją twórczość do świata video. Dzięki konsekwentnej pracy, na swoim kanale „TheOleskaaa”, zgromadziła ponad stutysięczną widownię. Od 2014 roku swoje doświadczenie wykorzystuje kierując działem Partner Management Mediakraft PL, w którym merytorycznie wspiera kluczowych partnerów sieci.