Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Dowiedz się, jakie narzędzia pomogą Ci w rozwinięciu strategii sprzedażowej – od tworzenia contentu, aż po moderację – i jakie procesy można zautomatyzować.

WEŹ UDZIAŁ

3 nowe, skuteczne sposoby na mierzenie zwrotu z inwestycji w eventy

3 nowe, skuteczne sposoby na mierzenie zwrotu z inwestycji w eventy
Organizacja eventów to świetna strategia na pozyskanie potencjalnych klientów. Jest to również doskonałe narzędzie networkingowe służące do budowania relacji oraz wizerunku marki.
O autorze
3 min czytania 2015-12-04

Zdjęcie royalty free z Fotolia

Mimo wielu korzyści płynących z eventów, każdy organizator z pewnością przyzna, że trudno jest skategoryzować kontakty pozyskane tą drogą i ocenić monetarną wartość przedsięwzięcia. 

Według Statista, tylko 14% budżetu marketingowego jest w 2015 roku przeznaczone na organizację targów branżowych oraz eventów. Sprawia to, że marketerzy zajmujący się promocją wydarzeń znajdują się pod presją i muszą znaleźć sposoby na przekonanie swoich przełożonych o opłacalności takiego przedsięwzięcia. Poniżej znajdziesz trzy sposoby na to, jak zebrać dane przed, w trakcie oraz po evencie, aby pokazać korzyści biznesowe płynące z jego przeprowadzenia oraz dostarczyć uczestnikom niezapomnianych doświadczeń.

#1: Zbierz dane przy pomocy social media 

Wykorzystanie social media do mierzenia aktywności użytkowników przed i po evencie to nic nowego. Oprócz tego, warto również uważnie słuchać tego, co dzieje się w trakcie wydarzenia. Przysłuchiwanie się klientom w czasie rzeczywistym pozwoli na zebranie wartościowych pomysłów, które będzie można wykorzystać w przyszłości. Firma EventTrack odkryła, że prawie 77% marketerów wykorzystuje social media do nawiązania kontaktów z klientami jeszcze przed eventem. Odsetek ten spada do 61% po imprezie. Wydaje się dziwne, że organizatorzy zapominają o utrzymaniu dłuższego kontaktu z klientami i wykorzystywaniu social media w trakcie eventu.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Postaraj się stworzyć arkusz, gdzie zbierzesz informacje pochodzące od uczestników wydarzenia. Najważniejsze, aby zwrócić uwagę na jedyny w swoim rodzaju hashtag przypisany do eventu (np. #TargiPracy2015). Dzięki temu będziesz w stanie zebrać ogólne opinie oraz sprawdzić, ile uczestnicy opublikowali zdjęć i postów.

Czy klienci cytują prelegentów i czują przypływ inspiracji? A może narzekają na to, że prezentacje są zbyt długie? Czy tylko jeden temat poruszany na konferencji przyciąga ich uwagę? Zebranie tego typu komentarzy może znacznie ułatwić przygotowanie kolejnego eventu i skoncentrować się wyłącznie na tematach, które interesują Twoich gości.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Zebranie tego typu danych umożliwi również zidentyfikowanie najaktywniejszych uczestników, którzy pomogli w promocji eventu i zachęcenie ich do dalszej współpracy. Oprócz tego, będziesz w stanie stworzyć świetny content do opublikowania po wydarzeniu. Wiedząc, co przypadło do gustu uczestnikom, w ciągu kilku dni po zakończeniu eventu możesz opublikować wyłącznie najpopularniejsze zdjęcia, cytaty, notatki, newslettery oraz grafiki związane z wydarzeniem.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Narzędzia, które warto wykorzystać do zbierania danych z social media to: 

  • Hootsuite – dzięki tej aplikacji będziesz w stanie stworzyć specjalne powiadomienia odnośnie do hashtagu lub nazwy wydarzenia na wszystkich posiadanych przez Ciebie kontach w social media. Istnieje również mobilna wersja aplikacji, która pozwoli na udzielanie odpowiedzi na komentarze w czasie rzeczywistym, niezależnie od tego gdzie się akurat znajdujesz.
  • Google Alerts – Ttradycyjne, niezastąpione narzędzie, które wyśle do Ciebie email z powiadomieniem za każdym razem, gdy ktoś wspomni o hashtagu lub nazwie wydarzenia gdziekolwiek w sieci. 

#2: Przeprowadź sondaże wśród uczestników eventu

Czy chcesz wiedzieć, co uczestnicy sądzili o prelegentach lub wystawcach obecnych na wydarzeniu? Zapytaj ich o opinię od razu! ! Przeprowadzenie internetowych sondaży podczas eventu lub zaraz po jego zakończeniu jest świetnym sposobem na zbadanie zainteresowania uczestników i zebranie informacji, które pomogą Ci zaplanować kolejne wydarzenia. W których sesjach brali udział poszczególni klienci? Czy tematyka była dla nich interesująca? Czy są jakieś tematy, o których chcieliby dowiedzieć się więcej?

Nie zapomnij również rzucić okiem na statystyki dotyczące samego sondażu, np. współczynnik otwarć (ang. open rate), współczynnik odrzuceń (ang. bounce rate) oraz czas spędzony na stronie. Ludzie, którzy poświęcili czas na udzielenie feedbacku mogą stać się dla Ciebie potencjalnymi klientami o wysokiej wartości. Oprócz tego, sondaże dają znakomitą wymówkę do podtrzymania kontaktu oraz podziękowania za uczestnictwo w evencie.  

Do zmaksymalizowania liczby uzyskanych opinii możesz wykorzystać następujące narzędzia:

Twoja aplikacja mobilna – jeśli wydarzenie jest powiązane z dedykowaną aplikacją pozwalającą na przeprowadzenie sondaży, wykorzystaj ją do szybkiego zebrania opinii, gdy uczestnicy znajdują się jeszcze na terenie eventu.

Email – jeśli zbierzesz adresy email uczestników eventu (naprawdę warto), będziesz posiadać bezpośrednią drogę kontaktu pozwalającą na zebranie wartościowych opinii. Nie każdy odpowie na zapytania jeszcze podczas eventu, ale z pewnością możesz liczyć na feedback na kilka dni po wydarzeniu.

SurveyMonkey – to darmowe narzędzie jest wykorzystywane przez marketerów na całym świecie do przeprowadzania wszelkiego rodzaju badań i sondaży. Upewnij się, że ankieta zawiera logo oraz informacje na temat Twojej marki. Dzięki temu zwiększysz poziom zaufania wśród uczestników i sprawisz, że większa liczba osób odpowie na zapytania. 

#3: Wykorzystaj technologie zbliżeniowe i wiadomości tekstowe

Jeśli śledzisz ruch podczas eventu przy pomocy technologii iBeacon lub RFID, możesz zebrać konkretne informacje na temat tego, w których miejscach zbiera się najwięcej ludzi.

Większość organizatorów wysyła do uczestników wiadomości tekstowe przy pomocy aplikacji mobilnej lub email, aby przypomnieć uczestnikom o kolejnych prezentacjach, specjalnych ofertach itd. Po wysłaniu takiej wiadomości, możesz zbadać jej skuteczność dzięki technologiom zbliżeniowym. 

Możesz na przykład sprawdzić, jak wielu uczestników wzięło udział w prezentacji, na temat, której właśnie otrzymali wiadomość dzięki aplikacji mobilnej. Dzięki temu sprawdzisz, jakie rodzaje wiadomości wywołują pożądany efekt. Dowiesz się również o tym, którzy prelegenci lub organizacje przyciągają najwięcej uwagi. Informacje te z pewnością warto będzie wykorzystać podczas organizacji kolejnego wydarzenia.

Podsumowanie

Nawiązanie bliższego kontaktu i zrozumienie klientów to klucz do sukcesu w sprzedaży i marketingu. Dzięki wskazówkom opisanym w tym artykule, będziesz w stanie dokładnie zbadać doświadczenia uczestników poszczególnych eventów. Każdy uczestnik ma własny plan, priorytety oraz cele – trudno jest zaspokoić wszystkich. Teraz będziesz przynajmniej w stanie zrozumieć tych, którzy najbardziej zaangażowali się w wydarzenie. Skupiając się na tych uczestnikach oraz wykorzystując nowoczesne narzędzia, możesz zoptymalizować przekaz marketingowy przed, w trakcie oraz po wydarzeniu.

 

Marta Więcław
Specjalista ds. marketingu, Grupa TENSE