Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Dowiedz się, jakie narzędzia pomogą Ci w rozwinięciu strategii sprzedażowej – od tworzenia contentu, aż po moderację – i jakie procesy można zautomatyzować.

WEŹ UDZIAŁ

Social Media Manager – pomocnik w dziale marketingu czy pełnowartościowy specjalista?

Social Media Manager – pomocnik w dziale marketingu czy pełnowartościowy specjalista?
Czytając ogłoszenia rekrutacyjne na stanowisko Social Media Managera w dziale marketingu, można odnieść wrażenie, że firmy (nie uwzględniając agencji PR-owych czy interaktywnych) nie zdają sobie sprawy ze znaczenia umiejętności, jakie posiada osoba zatrudniona na tym stanowisku.
O autorze
2 min czytania 2016-02-02

Zdjęcie royalty free z Fotolia 

Osoby te postrzega się raczej jako pomocnika, a nie specjalistę. Pokrótce wyjaśnię, dlaczego podejście to jest z założenia mylne.

W wielu firmach nadal dominuje stereotyp, że specjalista ds. social media to osoba, która od czasu do czasu opublikuje jakiś post na Facebooku lub też  porozmawia z fanami. Jak się często zdarza, średnie firmy nie planują nawet budżetów reklamowych na działania na Facebooku lub w innym serwisie społecznościowym, ponieważ prawdopodobnie nie zdają sobie sprawy z nowych możliwości reklamowych tam drzemiących lub nie wierzą, że reklama w tym medium może być efektywna. Jeśli już następuje przelokowanie budżetów na kanały społecznościowe, to są one zbyt niskie, by osiągnąć zadowalające efekty, a kampanię do optymalizacji zleca się specjaliście ds. social media. Umiejętność prowadzenia kampanii Facebook Ads, to jedno z wymagań w tego typu ogłoszeniach. Nie ulega wątpliwości, że osoba na tym stanowisku powinna znać możliwości reklamowe serwisów społecznościowych, formaty reklamowe, a także potrafić obsługiwać narzędzia do optymalizacji reklam oraz analizować ich wyniki. Prawidłowa optymalizacja i stała analiza kampanii pozwala osiągnąć bardzo dobre wyniki, dlatego przydatne jest wsparcie wykwalifikowanego w tej dziedzinie specjalisty.

Kolejną, najchętniej widzianą umiejętnością nowego pracownika  jest samodzielne tworzenie grafik i znajomość programów graficznych, takich jak Photoshop. Zarządzając społecznościami, trzeba szybko reagować na nowe trendy i aktualne zdarzenia, zatem umiejętność korzystania z programów graficznych czy obróbki wideo jest niezwykle przydatna. W mojej opinii nie powinno być to jednak obligatoryjne. Ogromne znaczenie ma jakość publikowanego contentu, dlatego firma powinna zadbać o to, by Social Media Manager miał wsparcie Graphic Designera, który traktował będzie jego zlecenia  równie poważnie, jak inne projekty, gdyż szybkość reakcji oraz regularność prowadzonych działań w sieci są równie istotne. 

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Social Media Manager powinien mieć także wsparcie copywritera w zakresie przygotowywania treści. Posiadanie „lekkiego pióra” pojawia się we wszystkich ogłoszeniach poszukujących specjalisty ds. mediów społecznościowych. Uznaję zasadność tego wymogu, gdyż osoba obejmująca nowe stanowisko powinna bardzo dobrze posługiwać się językiem ojczystym oraz oczywiście przestrzegać zasad ortografii. Z powodu, iż rozumie ona markę lepiej niż copywriter, ma większą szansę precyzyjnie trafić z tematami postów oraz tonem wypowiedzi. Trudno natomiast wymagać od każdego kreatywności i sztuki pisarskiej, dlatego wsparcie osoby wykwalifikowanej w przygotowywaniu treści reklamowych jest jak najbardziej wskazane. 

Bez względu na to, czy firma zatrudnia wewnętrznie Social Media Managera, czy korzysta z usług wyspecjalizowanej agencji, warto mieć na względzie to, że osoby zarządzające społecznościami mają najbliższy kontakt z potencjalnymi lub aktualnymi klientami. Analizując komentarze, wiadomości czy wpisy na forach za pomocą narzędzi do monitoringu, Social Media Manager orientuje się najlepiej w potrzebach danej grupy docelowej, a także jest w stanie określić, czy istnieje nisza, którą firma mogłaby uzupełnić. Konieczna jest zatem obopólna wymiana informacji pomiędzy Brand Managerem/ Digital Managerem a Social Media Managerem. Jak też angażowanie go w proces tworzenia długofalowej strategii komunikacji marki. Działania w social media powinny być odbiciem działań reklamowych prowadzonych w innych kanałach.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Rekrutując osobę na stanowisko Social Media Managera, trzeba pamiętać, że nie powinna być ona „od wszystkiego”. Zamiast twardo wymagać umiejętności tworzenia kreatywnego contentu, lepiej zwrócić uwagę na dotychczasowe doświadczenie kandydata w zakresie mediów społecznościowych, digitalu lub po prostu szeroko rozumianego marketingu. 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się