A czy ty wiesz wszystko o e-reklamie?

A czy ty wiesz wszystko o e-reklamie?
Badania pokazują, że blisko 60 proc. konsumentów otrzymuje od sprzedawców oferty, które mijają się z ich potrzebami. Odpowiedzią firm coraz częściej jest dostosowana i spersonalizowana e-reklama. Oto nowe pojęcia, które warto znać, aby umiejętnie ją kierować do wybranego grona odbiorców.
O autorze
3 min czytania 2016-02-11

Reklama spersonalizowana odgrywa coraz większą rolę w biznesie. Wartość rynku programmatic w Polsce szacowano na 250 mln zł w 2015 roku i prognozowano, że będzie on jednym z najszybciej rozwijających się segmentów rynku e-reklamy. Dla porównania – na rynku amerykańskim, według eMarketera już 59 proc. wydatków z 26,15 mld dolarów na e-reklamę przeznaczano w ubiegłym roku na działania związane z programmatic. I choć polscy marketerzy w większości znają najważniejsze pojęcia dotyczące programmatic, to wciąż pojawiają się kolejne terminy, które, po pierwsze, powinno się znać, a po drugie i co najważniejsze – warto stosować pozyskaną w ten sposób wiedzę, aby skuteczniej dotrzeć do klienta.

Słownik programmatic buying

AdFraud – każda forma nielegalnej aktywności w reklamie online, włączając sztucznie napędzany przez automaty ruch, oprogramowania, które przekierowuje użytkowników na zewnętrzne strony czy wielokrotną sprzedaż tej samej powierzchni reklamowej, tak, że reklamodawcy zostają obciążeni kosztami jej zakupu, tymczasem ich reklamy nie są nawet widoczne dla użytkowników; oszustwa reklamowe to narastający problem branży, z którym skutecznie starają się walczyć takie organizacje jak IAB.

App re-engagement – dwie na trzy aplikacje mobilne są ściągane na smartfona i nigdy nieużywane. Kampanie re-engagement prowadzone są w celu zaangażowania użytkowników, którzy już ściągnęli daną aplikację mobilną.

Full Funnel – strategia marketingowa lub narzędzie pozwalające marketerowi na adresowanie działań do potencjalnych klientów na poszczególnych etapach procesu zakupowego – od etapu zwiększania świadomości do zainteresowania produktem, od wzbudzenia pragnienia do wykonania akcji tj. zakupu. Kształt tzw. lejka sprzedażowego odnosi się do liczby użytkowników przydzielonych do każdej ze wspomnianych kategorii, która zawęża się z każdym kolejnym etapem. W niektórych nowszych modelach, lejek ma kształt klepsydry i poza punktem dotyczącym podjęcia zakupu zawiera także kategorię „lojalność” oraz „zostanie ambasadorem marki”.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Loyalty – piąty etap marketingowego modelu lejku sprzedażowego, pomiędzy wykonaniem akcji czyli np. wykonaniem zakupu, a „ zostaniem ambasadorem marki” czyli ostatnim etapem całego procesu sprzedażowego. Lojalność oznacza moment, gdy klient, który właśnie dokonał zakupu, powraca do danej marki i ponownie decyduje się na kupno produktu lub usług danej firmy.

Open RTB – protokół real-time bidding stworzony przez grupę firm technologicznych z branży programmatic, która ustaliła listę standardów RTB. Rozwój protokołu jest nadzorowany przez IAB.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Preferred Deal – Google AdX definiuje „preferred deal” jako uzgodnienia dotyczące zakupu powierzchni reklamowej pomiędzy jednym wydawcą a jednym nabywcą powierzchni w modelu programmatic przy ustalonej price floor (próg cenowy). W przypadku zakupu ilości wyświetleń, kupujący musi złożyć ofertę wyższą niż stała cena CPM. W ten sposób zasoby powierzchni reklamowych wydawców zawsze są sprzedawane za ustaloną cenę za CPM.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Price Floor – najniższa cena CPM (cena za 1000 wyświetleń), za jaką wydawcy są skłonni sprzedać odsłony reklamodawcom w modelu programmatic podczas aukcji.

Programmatic Direct Deal – umowa zawarta między wydawcą a jednym lub kilkoma kupującymi w programmatic podmiotami, w której powierzchnię reklamową sprzedaje się na wcześniej ustalonych progach cenowych (Price Floor).

Reklama natywna – oznacza taką kreację reklamową, która „wtapia się” w otoczenie jakim jest strona internetowa, stając się mniej uciążliwą i nie wpływającą na ogólny odbiór zawartości serwisu. Najbardziej znanym przykładem reklamy natywnej są posty sponsorowane na Facebooku występujące w strumieniu wiadomości na równi ze zwykłymi postami użytkowników.

Software Development Kit (SDK) – zestaw narzędzi potrzebny przy tworzeniu aplikacji. Typ SDK zależy od rodzaju oprogramowania np. SDK na iOS jest niezbędne przy tworzeniu aplikacji dla urządzeń marki Apple, Java SDK wymagane jest w procesie tworzenie aplikacji z systemem Android itd. W przypadku branży reklamy online, SDK pozwala dołączyć do aplikacji dodatkowe funkcjonalności np. śledzenie zdarzeń w aplikacji.

Streaming CRM – dynamiczna technologia w reklamie display, pozwalająca reklamodawcom na połączenie danych o użytkownikach zaciągniętych z ich stron internetowych w trybie rzeczywistym oraz połączonych historycznymi danymi pochodzącymi z systemów CRM w celu emisji spersonalizowanej reklamy kupowanej w modelu programmatic i dostosowanej do zainteresowań danego odbiorcy.

Viewability – termin odnoszący się do tego, czy reklamy są faktyczne wyświetlane użytkownikom. Według standardów ustalonych przez IAB, przynajmniej 50 proc. reklamy musi wyświetlić się na ekranie monitora użytkownika co najmniej przez 1 sekundę, aby została uznana za obejrzaną.

Na zakupie reklam w modelu programmatic zyskują wszystkie strony zaangażowane w proces zakupowy. Według raportu IAB w Polsce już niemal połowa reklamodawców przekonała się co do skuteczności tego modelu i uważa reklamę osobistą za skuteczniejsze narzędzie niż tradycyjna kampania reklamowa w internecie. Jednak najważniejsza kwestia dotyczy odbiorców reklam – zdecydowana większość z nich preferuje i oczekuje spersonalizowanych przekazów. Dostarczając im tego, czego oczekują, marketerzy mają większą szansę na to, że konsumenci, do których starają się dotrzeć, nie zdecydują się całkowicie zablokować odbioru reklam poprzez AdBlocka.