Drivery i przyzwyczajenia w zakresie zakupów

Drivery i przyzwyczajenia w zakresie zakupów
Dlaczego niektóre produkty znikają ze sklepu niczym świeże bułeczki, a inne długo zalegają na półkach? W jaki sposób konsument dokonuje wyboru spośród dziesiątek dostępnych marek? Kiedy i jak działają mityczne promocje?
O autorze
2 min czytania 2016-02-16

Zespół ekspertów z agencji badawczej Open Research przygotował raport z badań, który zgłębia przyzwyczajenia dotyczące zakupów, odpowiadając na powyższe i wiele innych pytań. Przyjrzyjmy się wnioskom płynącym z przygotowanego raportu Shoppers’ Perspective 2016 .

Gdzie najczęściej kupują konsumenci? 

Po artykuły spożywcze badani najczęściej wybierają się do dyskontów (51%), hipermarketów (24%) oraz supermarketów (8%). Na pozostałych miejscach znalazły się małe sklepy spożywcze, sieciowe i nie sieciowe oraz targ/bazar. Co ciekawe, wciąż niewiele, bo zaledwie 1% respondentów, dokonuje zakupów spożywczych przez internet. Jeśli mówimy o artykułach chemicznych i kosmetycznych to tutaj dominują wśród najczęściej wybieranych sklepów hipermarkety  oraz dyskonty. Na kolejnym miejscu znalazły się drogerie sieciowe oraz supermarkety,

Marka – czy konsumenci biorą ją pod uwagę, robiąc zakupy?

Z raport Shoppers’ Perspective 2016 wynika, że ponad połowa respondentów podczas zakupów artykułów spożywczych dokonuje wyboru spośród kilku znanych marek a prawie  jedna czwarta wie po jaką konkretną markę idzie do sklepu. Mniejsze znaczenie konkretna marka produktu ma zaś w przypadku zakupu chemii gospodarczej. Około 50% respondentów twierdzi, że jest kilka marek chemicznych, wśród których dokonuje wyboru, a co istotne 10% wskazuje, że przede wszystkim poszukuje promocji. Można zatem mówić nie o lojalności do konkretnej marki, ale do kilku marek, z których kupujący bezpośrednio w sklepie porównują ceny i dokonują ostatecznego wyboru.

Najmniej lojalni w stosunku do marki są konsumenci dokonujący zakupu kosmetyków. Z przeprowadzonego badania wynika, że lubią oni eksperymentować – 16% respondentów wskazało, że po pewnym czasie zmienia markę na inną i tym samym testuje nowe kosmetyki.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Na podstawie badania została przeprowadzona segmentacja kupujących. Zostały wyodrębnione trzy główne grupy konsumentów. Pierwsza grupa to zorientowani na cenę, druga to zorientowani na markę, natomiast trzecia to zwracający głownie uwagę na jakość. Bardzo ważnym zatem (co jednak nie dziwi) czynnikiem determinującym wybór u dużej grupy kupujących wciąż pozostaje cena. W segmencie wrażliwych cenowo shopperów możemy wyodrębnić jeszcze trzy podgrupy: pierwsza z nich to łowcy okazji, których celem jest promocja i dokonanie najtańszego zakupu, drudzy to poszukujący „dobrego produktu w dobrej cenie” czyli tacy value for money, natomiast trzecia to smart shopperzy, czyli świadomi konsumenci, którzy nie lubią przepłacać, a przy tym zawsze skrupulatnie porównują ceny produktów. Co ciekawe grupa smart shopperów to grupa stosunkowo wysokich dochodach na gospodarstwo domowe. 

W porównaniu z analogicznym badaniem przeprowadzonym w 2014 r., zmalała liczba klientów, którzy sięgają po markowe produkty bez względu na cenę. Wzrosła natomiast nieznacznie liczba kupujących w segmencie tzw. „poszukiwaczy jakości” oraz w segmencie cenowym wzrosła grupa ‘value for money”. Prostym wydaje się więc być wniosek, że dla ludzi coraz bardziej liczy się nie tyle marka i nie tyle cena, co dobry jakościowo produkt w dobrej cenie.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Skąd konsumenci dowiadują się o promocjach?

Skoro znaczenie ceny w procesie wyboru produktu nie maleje, warto poświęcić uwagę promocjom, by sprawdzić, które kanały informowania konsumentów o promocjach są najskuteczniejsze. Raport Shoppers’ Perspective 2016 zawiera analizę o źródłach informacji na temat promocji wśród shopperów. Okazuje się, że najczęstszym źródłem informacji o promocjach jest wciąż niezmiennie gazetka reklamowa – dostępna w sklepie jak również ta dostarczana do domu. Tak zadeklarowała łącznie prawie połowa respondentów. Znacznie mniej, bo tylko jedna czwarta badanych, wiedzę o aktualnych promocjach czerpie z internetu. Jedna czwarta natomiast o aktualnych promocjach dowiaduje się z reklam telewizyjnych. Wśród innych, mniej znaczących odpowiedzi znaleźli się m.in. znajomi, radio, billboardy, sprzedawca w sklepie czy aplikacje mobilne..

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

 

Artykuł opracowany na podstawie badania „Shoppers’ Perspective 2016” przygotowanego przez agencję badawczą specjalizująca się w badaniach shopperowych Open Research.