Rośnie rola konsultantów PR na świecie

Ponad połowa dziennikarzy uważa, że w przeciągu ostatnich 5 lat rola konsultantów PR wzrosła. Co więcej, ponad 55% z ankietowanych podkreśla, że we współpracy z przedstawicielami agencji oraz rzecznikami prasowymi najbardziej ceni sobie kontakt bezpośredni. Co to oznacza dla branży PR?
O autorze
1 min czytania 2016-05-10

Jak wynika z badania Ecco International Communications Network pt. „Jaka będzie przyszłość dziennikarstwa?”,  aż 54% dziennikarzy uważa, że w ciągu ostatnich 5 lat wzrosła rola przedstawicieli agencji oraz rzeczników prasowych. Zdaniem ankietowanych współpraca z osobami odpowiedzialnymi za działania PR jest coraz bardziej istotnym elementem  świata mediów. Co warunkuje taką tendencję? 

Blisko 30% dziennikarzy z 10 krajów przyznaje, że nie ma wystarczająco dużo czasu na zbieranie i analizowanie informacji, przy czym ilości i zakres obowiązków stale rośnie. W takich warunkach dziennikarze stawiają na narzędzia, które przynoszą im szybkie, ale jakościowe efekty. Ponad 55% z ankietowanych podkreśla, że we współpracy z przedstawicielami agencji oraz rzecznikami prasowymi najbardziej ceni sobie kontakt bezpośredni. Informacje prasowe, czy konferencje prasowe straciły swoje dawne miejsce na podium. Niespełna 8% ankietowanych wskazało je, jako narzędzie, które stało się bardziej przydatne na przestrzeni ostatnich lat.

Wnioski tego badania są oczywiste i ściśle powiązane ze zmianami na rynku wydawniczym. Zmieniają się media, zmienia się rola dziennikarzy, zmieniają się oczekiwania względem konsultantów PR oraz same narzędzia pracy. Nie wystarczy dostarczać inspirujących tematów do przygotowania publikacji. Rola agencji nie sprowadza się tylko do znajomości dziennikarzy i dostarczaniu im treści. Obecnie oczekuje się od nas współtworzenia newsów i pomocy w ich przygotowaniu, a także dostarczania unikalnych materiałów ilustrujących treści jak: infografiki, dokumentację video, a nawet animacje. Uważam, że obecne zmiany są olbrzymią szansą dla profesjonalnych firm PR. Stajemy się partnerem dziennikarzy, a nasza praca ma coraz większe przełożenie na budowanie zasięgu oraz zaangażowania samych konsumentów. Sprostać takim wyzwaniom można m.in. inwestując w rozwój kompetencji agencji w tworzeniu strategii content marketingu, SEO oraz możliwości analizowania danych. Często sprowadza się to do tworzenia zupełnie nowych zespołów zatrudniających osoby spoza środowiska ściśle PR – mówi Norbert Ofmański, CEO On Board PR.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj