Social media w branży fitness i crossfit. Część II - co warto wiedzieć, rozpoczynając działania?

Social media w branży fitness i crossfit. Część II - co warto wiedzieć, rozpoczynając działania?

Działania w kanałach społecznościowych są dla większości firm z branży fitness i crossfit jednym z najważniejszych elementów komunikacji marketingowej z obecnymi oraz potencjalnymi klientami. Kluby fitness, boksy crossfit, organizatorzy targów, producenci sprzętu, akcesoriów sportowych...

...suplementów diety oraz odżywek - podpowiadamy, co firmy z wymienionych kategorii powinny wiedzieć rozpoczynając działania w social media.

W pierwszej części artykułu poświęconego social media w branży fitness i crossfit, omówiliśmy obszary, w jakich firmy lub marki mogą wykorzystywać omawiany kanał komunikacji. Wyjaśniliśmy jakie cele mogą realizować dzięki portalom społecznościowym oraz co konkretnie osiągnąć. W drugiej części artykułu opiszemy najważniejsze etapy, które należy uwzględnić rozpoczynając przygodę z social media.

Wybór kanałów komunikacji w social media

Po wyznaczeniu celów działań realizowanych w social media, warto przejść do wyboru stosownych kanałów komunikacji. Wachlarz dostępnych możliwości jest obecnie ogromny, a rozproszenie użytkowników na portalach i platformach, coraz większe. Dlatego warto na początku zapoznać się ze statystykami i specyfiką konkretnych mediów, odnieść je do naszej grupy docelowej (np. płeć, lokalizacja, wiek, itd.) oraz możliwości (np. działania video). W przypadku marek sportowych warto pamiętać o platformach związanych stricte z aktywnością fizyczną i zdrowiem, takich jak Endomondo, Runkeeper, czy Runstatic. Powinniśmy się też zastanowić, ile czasu jesteśmy w stanie poświęcić na działania. Jeżeli postanowimy, że rozpoczniemy profesjonalne działania na piętnastu wybranych portalach i platformach, to należy pamiętać, że oznacza to ogromne zaangażowanie osób oddelegowanych do realizacji, koordynacji oraz bieżącej obsługi tych mediów. Nieustanna obecność marki lub firmy w danym kanale, bieżące reagowanie na to, co się dzieje w branży, żywy dialog i odpowiadanie na potrzeby osób, do których chcemy trafiać ze swoim przekazem, są nieodzowne. Czy na pewno mamy takie możliwości? Może lepiej wybrać tylko dwa lub trzy portale albo zlecić działania zewnętrznej agencji.

Stworzenie strategii działań pod konkretne portale

Każdy kanał komunikacji social media rządzi się swoimi prawami i to, co będzie wzbudzało zainteresowanie użytkowników YouTube, niekoniecznie może sprawdzić się w przypadku Twittera. Warto przemyśleć co, w jaki sposób, w jakim tonie i z jaką częstotliwością będziemy udostępniać w poszczególnych serwisach społecznościowych. Co więcej, warto poświęcić czas na przygotowanie kampanii wyłącznie pod konkretne media. Nie powielać bezmyślnie komunikatów, na zasadzie "copy paste". Plusem takiego rozwiązania jest między innymi możliwość funkcjonowania profili na zasadzie komplementarności treści, odwoływania się w komunikacji do pozostałych mediów i wzajemnego ich przenikania. Dla przykładu, w przypadku boksu crossfit, YouTube możemy potraktować jako miejsce, gdzie udostępniamy, pokazujemy i omawiamy przede wszystkim podstawowe ćwiczenia, techniki oraz zasady bezpiecznego treningu. Na Instagramie możemy prezentować zdjęcia boksu, także realizowane w trakcie zajęć oraz fotografie naszych klientów (przy wykorzystaniu aplikacji typu 'repost app').

Budowanie społeczności i dialog z użytkownikami

Na samym początku, gdy serwisy społecznościowe takie jak Facebook dopiero zyskiwały na popularności, nadrzędnym celem wielu firm było zdobycie jak największej liczby fanów profilu. Z czasem jednak coraz częściej zaczęło się mówić nie o ilości, a o jakości bazy naszych użytkowników. Jaki jest bowiem sens zyskiwania dziesiątek tysięcy polubień kanału, jeżeli fani nie tworzą społeczności wokół działań profilu, nie angażują się w dyskusje, nie reagują na nasze działania oraz wezwania i w końcu nic od nas nie kupują? Czy nie lepiej postawić na mniejszą liczbę fanów, ale zbudować grupę, z którą będziemy pozostawać w stałym kontakcie, która będzie aktywnie działać na rzecz naszej firmy lub marki oraz generować sprzedaż? Zbudowanie takiej społeczności nie jest oczywiście prostą sprawą, ale z pewnością bardziej opłacalną w dłuższej perspektywie, niż działania nastawione jedynie na ilość (lajków, followersów, fanów, subskrybentów, itd.).

Bieżąca komunikacja, działania płatne, współpraca z partnerami

Wraz z komercjalizacją serwisów społecznościowych, wzrostem liczby stron oraz ilości kontentu, którą generuje coraz więcej marek i firm zauważa się problemy związane z niskim zasięgiem organicznym postów oraz niskim zaangażowaniem fanów. Rozwiązaniem tej sytuacji jest ponowne przemyślenie strategii działań w poszczególnych kanałach social media i zastanowienie się, co należałoby zmienić, jakie treści udostępniać, jakim językiem się posługiwać oraz jakie działania podjąć, aby zwiększyć interakcje oraz zainteresowanie naszym kanałem. Warto także rozważyć (w zależności od celów działań marki) zaangażowanie influencerów z branży fitness lub crossfit, współpracę z partnerami, realizację atrakcyjnych konkursów bądź promocji, także działania płatne.

Powyższy artykuł nie wyczerpuje w pełni tematu social media dla klubów fitness i boksów crossfit, stanowi jedynie zbiór podstawowych wytycznych w tym temacie. Wskazane w artykule sugestie i płynące z nich wnioski stanowią subiektywną opinię autora tekstu. Warto przełożyć je na sytuację konkretnej marki, dostosować do realiów oraz aktualnych potrzeb marketingowych i sprzedażowych firmy.

Komentarze

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij