Branding po polsku

Rzadko dyskusja o identyfikacji wizualnej przebija się do mediów, tym razem za sprawą Ogólnopolskiej Wystawy Znaków Graficznych, zaczynamy otwarcie rozmawiać o tym, jak wygląda polski rynek brandingowy?
O autorze
2 min czytania 2016-05-23

Wiosną bieżącego roku nakładem wydawnictwa Karakter ukazała się książka Ogólnopolskie Wystawy Znaków Graficznych, która zawiera zestawienie najciekawszych współczesnych logotypów. Zarówno wystawa, jak i sama książka mają duży wpływ na edukowanie rynku. Do tej pory o brandingu na szeroką skalę rozmawialiśmy publicznie przy okazji rebrandingów powszechnie znanych marek jak PZU, czy też tych finansowanych z pieniędzy publicznych jak w przypadku Ministerstwa Zdrowia. W obu tych przypadkach powszechnie komentowany był sam logotyp, nierzadko w oderwaniu zarówno od potrzeb klienta, jak i pozostałych materiałów towarzyszących takim realizacjom. Wywołuje to wiele komentarzy, często falę krytyki, zwłaszcza kiedy do powszechnej wiadomości przedostaje się informacja o cenie przedsięwzięcia. Owa krytyka wynika z braku świadomości ilości pracy, jaka za owym logotypem stoi. Bo rebranding to również badania, konsultacje społeczne, projektowanie użycia logotypu na często wszystkich dostępnych nośnikach reklamy i autopromocji, a także zasad posługiwania się samym znakiem. Edukacja rynku jest konieczna w celu zwiększenia świadomości wpływu brandingu na wizerunek a co za tym idzie rozpoznawalność marki i jej wynik finansowy.

W zestawieniu najlepszych znaków graficznych Ogólnopolskiej Wystawy Znaków Graficznych znalazła się realizacja Papajastudio dla marki Wiśniowski. Po 23 latach największy w Polsce producent bram i ogrodzeń zdecydował się na rebranding. Odświeżenie wizerunku marki wymagało całkowitego odcięcia się od jej dotychczasowych działań na tym polu, a także skupieniu na wartościach, jakie niesie za sobą marka i jej produkty. Trwałość, jakość, niezawodność to wartości, które charakteryzują nowy logotyp. Cechą dobrej identyfikacji wizualnej jest wywoływanie wielu skojarzeń, często nie bezpośrednich, jednak istotne jest tutaj, aby znak graficzny niósł za sobą pożądane przez markę konotacje. Logo Wiśniowski jest często przez odbiorców porównywane do logotypów samochodów, co wywołuje bezpośrednie skojarzenia z niezawodnością, kolejnym skojarzeniem odbiorców jest także brama, czyli bezpośrednie nawiązanie do produktów marki. W całej komunikacji wizualnej marki nie ma nic przypadkowego, wszystkie jej elementy zostały dokładnie przemyślane. Rebranding wpłyną na zwiększenie rozpoznawalności marki, co potwierdzają wyróżnienia takie jak nagroda Złoty Akant przyznawana przez Międzynarodowe Targi Poznańskie dla stoisk, które przyciągają uwagę między innymi atrakcyjnością wizualną, czy Złota Budowlana Marka Roku 2015, wyróżnienie przyznawane na podstawie Rankingu Marek Budowlanych. Nową identyfikacje wizualną marki można było zobaczyć między innymi na prestiżowych targach branży budowniczej w Paryżu, Sztokholmie czy Norymberdze.

Tak więc rebranding to nie tylko sam znak, ale i wizerunek marki, który powinien oddawać jej wartości. To proces, w którego wyniku nierzadko marki odkrywają swoje cechy i świadomie postanawiają dokonać zmian w dotychczasowej komunikacji. Logo unaocznia klientowi ducha marki, co nie pozostaje bez wpływu na jego decyzję zakupową. Szerzenie wiedzy na temat brandingu jest konieczne, ponieważ świadomość samego procesu jest niezwykle mała, nierzadko również wśród kadry kierowniczej. Warto pracować nad wizerunkiem marki, bo przekłada się on bezpośrednio na jej sukces. W tym kontekście publikacje takie jak Ogólnopolska Wystawa znaków graficznych mają bardzo dużą wartość. Mamy nadzieje, że ta książka stanie się inspiracją nie tylko dla designerów, ale również i właścicieli firm.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się