Jak sprawić, aby tłum zatrzymał się na tzw. warszawskiej patelni? Miasto Warszawa ma na to sposób

Jak sprawić, aby ludzie zauważyli akcję społeczną w jednym z najbardziej zatłoczonych miejsc Warszawy? Jak zachęcić do wzięcia w niej udziału? Jak władze miasta mogą w niestandardowy sposób promować inicjatywy miejskie? Dobrym sposobem wpisującym się w klimat tego miejsca są murale.
O autorze
2 min czytania 2016-06-16

Ten sposób, na zwrócenie uwagi ciągle spieszących się warszawiaków, we współpracy z Good Looking Studio zastosowały władze Warszawy. Na stołecznej Patelni powstała praca artystyczna zachęcająca do odpoczynku nad Wisłą.

Zarówno warszawskie bulwary, jak i sama Wisła, w ciągu ostatnich kilku lat zyskały na popularności. Duży udział ma w tym miasto stołeczne i jego inwestycje w nadbrzeże, obejmujące także promocję i aktywizację mieszkańców stolicy. Odpoczynek nad Wisłą stał się popularną i modną formą spędzania wolnego czasu. W chwili obecnej władze miasta przygotowały szeroką akcję społeczną mającą na celu utrzymanie tego trendu i promocję terenów nadwiślańskich w Warszawie. Spoiwem dla tych działań jest projekt Dzielnicy Wisła, który skupia się na zachęcaniu m.in. do korzystania z infrastruktury nad Wisłą, możliwości żeglugi, odpoczynku na plażach miejskich i w terenach zielonych, ale także do dbania o tę przestrzeń.

Dobrym sposobem na wsparcie akcji i wzbudzenie zainteresowania był mural społeczny namalowany przez Good Looking Studio. Powstał on z okazji rozpoczęcia tegorocznego letniego sezonu nad Wisłą. Za projekt graficzny odpowiadała Aleksandra Jasionowska z Urzędu m.st. Warszawy.

Ręcznie malowane murale na warszawskiej Patelni jako narzędzie komunikacji i angażowania odbiorców.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Warszawska patelnia jest placem w ścisłym centrum Warszawy przy Rondzie Dmowskiego i Pałacu Kultury i Nauki. Powstała w 1998 roku i w założeniu miała mieć charakter tymczasowy, jednakże na stałe wpisała się w tkankę Warszawy i dla mieszkańców jest jednym z jej symboli. Każdy, kto choć jeden raz korzystał ze stacji Metro Centrum wie, że patelnia prowadząca do niej zawsze jest pełna spieszących się tłumów. Dodatkowo pokonując odcinek 20 – 50 metrów można spotkać kilkanaście osób rozdających ulotki, mówiących przez megafon. Patelnia jest także miejscem happeningów, występów artystów ulicznych, czy akcji charytatywnych. W takich warunkach bardzo trudno jest zainteresować odbiorców i zachęcić ich do zatrzymania się.

Murale ze swoją estetyką i kolorami przykuwają uwagę przechodniów. Prace artystyczne, w szczególności murale społeczne, ciekawie uzupełniają to miejsce i są skutecznym narzędziem komunikacji, wpisującym się w tkankę miejską.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Mural „Otwarcie letniego sezonu nad Wisłą” stał się atrakcyjną formą przekazu i zachęcenia do odwiedzenia Dzielnicy Wisła. Linearny charakter pracy oddaje naturalny bieg rzeki i naturalny sposób korzystania z jej uroków. Całość pracy spinają elementy graficzne symbolizujące wiślane przestrzenie zielone, unikatowe tereny Natura 2000, dziki charakter prawego brzegu i wielkomiejski charakter bulwaru na lewym brzegu” mówi Aleksandra Jasionowska.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Karol Szufladowicz, jeden z założycieli GLS przyznaje, że wzrasta popularność wykorzystania murali do promocji idei społecznych, upamiętniania postaci czy wydarzeń historycznych. „Trzeba pamiętać, że wykonanie wartościowego muralu nie jest łatwe. Potrzebna jest świeża kreacja i wzorowe wykonanie, a te elementy zdarzają się być pomijane. Jak by nie było, murale okolicznościowe mają najczęściej charakter zlecenia, rzadziej powstają z czysto oddolnej inicjatywy artystów”- podkreśla Szufladowicz.

Kolorowe murale tworzone na warszawskiej patelni są stałym elementem tego miejsca. Wzbudzają zainteresowanie, są tłem dla sesji fotograficznych i selfie, a pasjonaci murali z niecierpliwością czekają na kolejne odsłony i kreatywne projekty.„W mojej ocenie trwałość murali okolicznościowych nie powinna mieć charakteru bezterminowego. Powinny się one zmieniać. Jedne idee powinny ustępować miejsca kolejnym. Wtedy nie doświadczymy muralowego przesytu” – tak zmieniającą się ekspozycję murali na warszawskiej Patelni komentuje Karol Szufladowicz, współzałożyciel Good Looking Studio.

Good Looking Studio specjalizuje się w ręcznie malowanej reklamie, a mural społeczny zachęcający do odpoczynku nad Wisłą nie jest pierwszą miejską akcją promowaną w tym miejscu. W marcu można było zobaczyć mural zachęcający do akcji „VIPsiaki polecają się do adopcji”. Tylko na przestrzeni ostatniego roku przy wejściu do Metra Centrum powstało wiele murali odnoszących się do życia kulturalnego i społecznego stolicy.