Mierzenie skuteczności kampanii AdWords za pomocą panelu informacyjnego Google Analytics

Mierzenie skuteczności kampanii AdWords za pomocą panelu informacyjnego Google Analytics
Inwestując w działania reklamowe, należy zwrócić szczególną uwagę na efektywność i jakość sprowadzanego ruchu z kampanii płatnych. Pomożemy w prosty sposób przeprowadzić audyt prowadzonej kampanii za pomocą panelu informacyjnego Google Analytics.
O autorze
3 min czytania 2016-09-16

Cele marketingowe kampanii AdWords

System reklamowy AdWords może służyć różnym celom marketingowym, który należy zdefiniować przed rozpoczęciem działań reklamowych. Wyróżniamy trzy podstawowe cele marketingowe:

  • działania wizerunkowe – budowanie świadomości wśród potencjalnych klientów,
  • zwiększanie zainteresowania zakupem – zwiększenie wolumenu sprzedaży,
  • zachęcanie do działania – generowanie zapytań lub realizowanie innych celów strony www. 

Bez względu na to, jaki efekt chcemy uzyskać, zawsze należy mierzyć zwrot z ponoszonych inwestycji (ROI). Traktowanie współczynnika ROI jako jednego z wielu kluczowych wskaźników efektywności (KPI) pozwala analizować i ocenić efektywność ponoszonych wydatków na reklamę AdWords w postaci osiągniętych zysków reklamodawcy.

Kluczowe wskaźniki efektywności działań reklamowych

Naszym klientom zalecamy przyjmować, jako podstawowe, następujące kluczowe wskaźniki efektywności kampanii Google AdWords: 

  • realizacja celów strony – konwersji,
  • jakość ruchu – współczynnik odrzuceń,
  • widoczność reklam – obszar boksu reklamowego w wynikach wyszukiwania.

Panel informacyjny Google AdWords

W ramach przygotowanego panelu informacyjnego poszczególne kolumny dzielą dane na:

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
  • realizację celów strony (obszar zaznaczony niebieskim kolorem),
  • analizę jakości ruchu (obszar zaznaczony zielonym kolorem),
  • widoczność reklam (obszar zaznaczony żółtym kolorem).

Powyższy panel dostępny jest w ramach Galerii Rozwiązań Google AnalyticsBezpośredni link do importu: panelu informacyjnego.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Realizacja celów strony

Badanie realizacji celów strony umożliwia określenie zwrotu z inwestycji oraz umożliwia efektywną optymalizację kampanii.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Przykładowe realizacje celów/konwersji strony:

  • wygenerowanie transakcji – sprzedaży,
  • generowanie zapytań przez formularz kontaktowy,
  • zapisanie się do newslettera,
  • wysłanie e-mail,
  • kontakt telefoniczny. 

Na przykładzie działań prowadzonych dla sklepu on-line za pomocą panelu informacyjnego Google AdWords warto badać realizację celów za pomocą poniższych zestawów metryk. 

Transakcje – średnia wartość zamówienia i koszt transakcji Google AdWords

W ramach prostego widoku jesteśmy w stanie na szybko stwierdzić, czy osiągana średnia wartość zamówienia oraz średni koszt transakcji gwarantują zwrot z inwestycji.

Transakcje – przychody i koszty Google AdWords

Analiza źródeł transakcji umożliwia wyznaczenie najważniejszych kanałów generujących sprzedaż na stronie oraz określenie priorytetów prowadzonych działań reklamowych.

Transakcje – dopasowane zapytanie

Analiza wyszukiwanych haseł pod kątem liczby transakcji oraz średniej wartości zamówienia umożliwia wyznaczenie najbardziej wartościowych słów kluczowych dla naszego sklepu.

Transakcje w czasie

Wykres transakcji na osi czasu umożliwia nam zweryfikowanie czy sprzedaż odbywa się w sposób ciągły. Umożliwia to stwierdzenie, czy na przestrzeni czasu zaszły dobre lub złe zmiany w kampanii lub w otoczeniu biznesowym prowadzonej przez nas działalności.

Jakość ruchu

Badanie jakości ruchu pod kątem współczynnika odrzuceń umożliwia efektywne wykorzystywanie zainwestowanego budżetu poprzez optymalizację kampanii.

Współczynnik odrzuceń należy traktować jako procent sesji, w ramach których użytkownik obejrzał tylko jedną podstronę przed opuszczeniem serwisu.

Ruch z kampanii AdWords o poziomie współczynnika odrzuceń na poziomie 0-25% należy uznać za ruch bardzo dobrej jakości. Ruch o poziomie współczynnika odrzuceń powyżej 75% należy traktować jako ruch bardzo niskiej jakości.

Na przykładzie działań prowadzonych dla sklepu on-line za pomocą panelu informacyjnego Google AdWords warto badać jakość ruchu za pomocą poniższych zestawów metryk.

Jakość ruchu – grupy reklam w sieci wyszukiwania

Analiza jakości sprowadzanego ruchu na poziomie grup reklamowych generujących największy wolumen ruchu umożliwia szybką weryfikację, czy budżet kampanii jest efektywnie wykorzystywany.

Jakość ruchu – słowa kluczowe w sieci wyszukiwania

Analiza jakości sprowadzanego ruchu na poziomie słów kluczowych o największym wolumenie ruchu umożliwia szybką weryfikację słów kluczowych pod kątem ich efektywności.

Jakość ruchu – miejsca docelowe GDN

Analiza miejsc docelowych generujących ruch w ramach sieci reklamowej Google umożliwia szybką weryfikację jakości ruchu z kampanii GDN.

Widoczność reklam – średnia pozycja

Badanie ekspozycji reklam pod kątem ich widoczności w ramach poszczególnych boksów reklamowych w wynikach wyszukiwania umożliwia weryfikację, czy budżet jest efektywnie wykorzystywany w sposób umożliwiający dotarcie do klientów o największym potencjale zakupowym.

Na przykładzie działań prowadzonych dla sklepu on-line za pomocą panelu informacyjnego Google AdWords, warto badać widoczność reklam za pomocą poniższych zestawów metryk. 

Widoczność – grupy reklamowe – obszar Top i Right Hand Side

Analiza widoczności grup reklamowych w obydwu obszarach pod kątem liczby sesji umożliwia szybkie stwierdzenie, czy reklamy są dobrze widoczne.

Liczba transakcji generowanych przez grupy reklamowe w obszarze Top odpowie nam na pytanie, czy warto inwestować w tak dobrą widoczność poszczególnych grup reklamowych.

Liczba transakcji w obszarze Right Hand Side pomoże nam stwierdzić, czy nie tracimy potencjału sprzedaży, nie eksponując istotnych fraz w obszarze Top.

Widoczność – wyszukiwane frazy – obszar Top i Right Hand Side

Analiza ekspozycji fraz, które generują największy wolumen ruchu w ramach obszaru Top i Right Hand Side, umożliwia bardziej szczegółową analizę zasadności inwestycji w ekspozycję reklam na poziomie wyszukiwanych słów kluczowych.

Podsumowanie

Zaletą prowadzenia kampanii reklamowych w Internecie w porównaniu do tradycyjnych nośników jest jej duża przejrzystość i elastyczność. Prowadząc skuteczne działania reklamowe, wiemy, jak istotne jest analizowanie i monitorowanie na bieżąco efektywności kampanii AdWords. Omawiany panel informacyjny umożliwia szybką weryfikację prowadzonej kampanii z dowolnego okresu. Zachęcamy do sprawdzenia swojej kampanii pod kątem omawianych kluczowych wskaźników efektywności.