Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Dowiedz się, jakie narzędzia pomogą Ci w rozwinięciu strategii sprzedażowej – od tworzenia contentu, aż po moderację – i jakie procesy można zautomatyzować.

WEŹ UDZIAŁ

Nieuczciwe praktyki SEO

Nieuczciwe praktyki SEO
W branży SEO jest jak w westernie – można być tym „dobrym” kowbojem, który w swojej pracy stosuje uczciwe praktyki (tzw. white hat SEO) lub tym „złym”, przywdziewającym czarne nakrycie głowy i uciekającym się do nieuczciwych praktyk (black hat SEO).
O autorze
3 min czytania 2017-03-22

źródło zdjęcia: pexels.com

I choć za nieuczciwym SEOwcem nikt listu gończego nie wystawi, to musi się on liczyć z tym, że jego działalność wiąże się z ryzykiem nałożenia kar przez Google, które w konsekwencji dotkną przede wszystkim jego klientów. 

Samo wykrycie nieuczciwych praktyk nie jest trudne, a nałożenie kary następuje niemal natychmiastowo. Może odbywać się to w sposób automatyczny poprzez algorytmy lub przez pracownika Google. Kara polega na nałożeniu na daną stronę filtru, który może przyjąć formę np. sandboxu, nie pokazującego strony w wynikach wyszukiwania pod konkretną nazwą lub słowami kluczowymi. Bardziej dotkliwą formą jest rzadko przyznawany permanentny ban.

Jeśli witryna zweryfikowana jest poprzez Google Search Console, wówczas administrator otrzyma mailowe powiadomienie o karze i ma możliwość wysłania prośby o ponowne rozpatrzenie decyzji. O karach nadanych przez algorytm nie jesteśmy w żaden sposób informowani.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

W obu przypadkach, właściciel strony zmuszony jest do wycofania zabronionych technik oraz do zgłoszenia pliku ze spisem linków do Google Disavow Tool, które w naszej ocenie szkodzą domenie.

Zdarza się, że nasza strona została celowo zainfekowana przez wirusy – świadczy o tym szereg objawów, wskazujących, że „coś złego” dzieje się z naszą witryną. Strona usunięta jest z wyników wyszukiwania, pojawia się na niej nakładka z ostrzeżeniem o witrynie zagrażającej bezpieczeństwu, lub też inne symptomy, które mogą umknąć osobom nie doświadczonym w tej dziedzinie.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Za co Google przewiduje nałożenie kar?

1. Korzystanie z systemów wymiany linków (SWL)

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Polega ona na wymianie linków tekstowych pomiędzy stronami WWW w ramach systemu, do którego podpina się swoje strony i za co otrzymuje się punkty, które można wymienić na linki do naszej witryny z innych stron w systemie. Na dłuższą metę nieopłacalne i ryzykowne – wiąże się z nałożeniem filtra przez Google, ponieważ w ramach SWL mnożą się bezwartościowe treści.

2. Ukrywanie treści

Polega to np. na zastosowaniu czcionki w kolorze tła lub zmniejszeniu jej do 1 pixela. W ten sposób „black hatowcy”  pozycjonują swoje strony na ukryte hasła i słowa kluczowe, a także zwiększają ilość tekstu. Jest to najpowszechniejsza z nieuczciwych praktyk, za którą można otrzymać bana.

3. Depozycjonowanie

Celowe depozycjonowanie stron konkurencji ma miejsce, ale rzadko i z reguły robią to osoby z małą ilością klientów czy stron, którymi się zajmują. Polega to m.in. na linkowaniu za pośrednictwem spamowych stron, czy atakach DDoS. Ale generalnie nie opłaca się inwestować własnego czasu i środków na depozycjonowanie stron konkurencji. Lepiej przeznaczyć je na pracę nad własną witryną.

4. Włamania na strony internetowe

Na polskim rynku, jak na całym świecie, o wiele częściej zmagamy się z problemami włamań na strony. Hakerzy infekują je wirusami, ingerują w kod źródłowy czy tworzą duże ilości podstron z treściami, które nie są przyjazne naszemu biznesowi. Włamania na strony zdecydowanie są najczęstszą przyczyną nagłych spadków widoczności stron w wynikach wyszukiwania.

5. Wstrzykiwanie fałszywych treści

Fałszywe treści na witrynach pojawiają się w wyniku włamań oraz, niestety, coraz częściej ze względu na brak filtracji przez algorytmy Google. Problem został nagłośniony w trakcie amerykańskich wyborów prezydenckich, gdy na szczycie wyszukiwarek pojawiały się nieprawdziwe informacje na temat wyników i kandydatów. Wiąże się to z szerszym problemem, z jakimi spotykamy się w mediach – post-prawdą, czyli wiedzą opartą na fałszywej treści, przesłankach i emocjach. Google zapowiedział już walkę z fałszywymi treściami, jednak na jej rezultat będziemy musieli jeszcze poczekać.

W przyszłości ograniczenie owych praktyk będzie zależało od algorytmu wyszukiwania Google, który cały czas się zmienia, oraz od świadomości polskich firm w zakresie bezpieczeństwa stron w internecie. Z nieuczciwymi praktykami SEO można walczyć. Przede wszystkim, stronę należy stale monitorować – możemy robić to sami lub skorzystać z usług agencji interaktywnej, posługującej się profesjonalnymi narzędziami, przy użyciu których analizowana jest kondycja naszej domeny. W przeciwnym razie nie zauważymy, że ktoś z zewnątrz poprzez włamanie na stronę zdeoptymalizował nam witrynę lub „wzbogacił” ją o niechciane treści. Strona powinna być podpięta i zweryfikowana w Google Search Console – w razie jej zainfekowania lub usunięcia z indeksu, dostaniemy mailowe powiadomienie. Poza tym warto mieć kilka kopii bezpieczeństwa witryny z różnych okresów. Następnie dobrze jest raz na jakiś czas sprawdzać, czy nie ma nagłego przyrostu linków prowadzących do naszej strony z innych miejsc w sieci.

I wreszcie pamiętajmy o tym, by dbać o kwestie bezpieczeństwa, takie jak częsta zmiana haseł, niepodawanie loginów osobom trzecim, aktualizowanie witryn opartych na rozwiązaniach open source czy niekorzystanie z darmowych wtyczek oraz szablonów do stron.