Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Dowiedz się, jakie narzędzia pomogą Ci w rozwinięciu strategii sprzedażowej – od tworzenia contentu, aż po moderację – i jakie procesy można zautomatyzować.

WEŹ UDZIAŁ

Trendy SEO idą z Zachodu

Trendy SEO idą z Zachodu
Zachodnie strony internetowe, wykorzystują w strategii SEO częstokroć zupełnie inne metody, niż te, które wykorzystywane są w Polsce. Wynika to w dużej mierze z unowocześnienia komunikacji w sieci, odejścia od przestarzałych rodzajów witryn i skupieniu się na ściąganiu prawdziwego ruchu.
O autorze
6 min czytania 2017-05-26

Zachodnie praktyki w pozycjonowaniu stron internetowych różnią się od praktyk w naszym kraju, a do naszych specjalistów docierają z opóźnieniem. Wciąż niewiele firm i jak samych agencji wykorzystuje potencjał, jaki drzemie w ogólnodostępnej wiedzy znajdującej się w takich serwisach jak inbound.org, hubspot.com, searchengineland.com czy moz.com. Rozliczne analizy, raporty czy poradniki pozwalają poznać zupełnie nowe podejście do SEO, które nierzadko znacząco wyprzedza bieżące działania w warstwie technologicznej, technicznej, komunikacyjnej czy związane z przyjaznością względem samego użytkownika strony. Poniżej zaprezentowane zostaną ciekawe trendy SEO, które wkrótce mogą stać się podstawowym wyznacznikiem jakości

Zmiany w ostatnich miesiącach

Zanim jednak skupimy się na wymienieniu trendów, przyjrzyjmy się temu, co wydarzyło się w SEO w ostatnich kilku, kilkunastu miesiącach.

Do najważniejszej zmiany w SERPach z pewnością włączyć należy promowanie stron internetowych, które w pełni odpowiadają zagadnieniu responsywności. RWD (responsive web design) obecnie jest podstawą nie tylko ze względu na chęć pojawienia się w czołowych lokatach wyszukiwarki, ale również ze względu na ograniczenie ryzyka szybkiego wyjścia ze strony. Strony nieresponsywne są bardzo trudne w obsłudze na urządzeniach mobilnych, co często niestety dyskwalifikuje je z wykorzystywania ich przez potencjalnych klientów.

Ważnym czynnikiem stało się również zabezpieczenia stron protokołem SSL, który przede wszystkim dla dużych stron, jak sklepy i serwisy informacyjne, jest wyznacznikiem zaufania.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Duże serwisy – zwłaszcza zachodnie – przywiązały wagę również do AMP, czyli standardu mobilnych stron przyspieszonych. AMP w wyszukiwarce mobilnej oznaczone jest dodatkowym symbolem, co jasno wskazuje na fakt, iż cała zawartość strony będzie ładowała się ekspresowo. Strony wykorzystujące AMP są promowane w wynikach wyszukiwarki.

Istotną zmianą w SEO – tutaj już w dużej mierze zrozumiałą przed przedsiębiorców czy mniejszych właścicieli stron – są kampanie content marketingowe. Podzielić można je na działania wewnątrz obszaru samej promowanej strony oraz na działania zewnętrzne, pozwalające na przyciągnięcie ruchu z serwisów regionalnych, tematycznych czy horyzontalnych dzięki interesującej publikacji.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Co nowego w SEO?

W poprzednich akapitach pokrótce przedstawione zostały zmiany, które na dobre wprowadziły się do świata SEO. Przyjrzyjmy się temu, co w Polsce dopiero raczkuje, lub wcale jeszcze nie jest obecne, a co z pewnością może zwiększyć pozycję stron w wyszukiwarce, poprawić współczynnik odrzuceń, zwiększyć ruch na stronie, zwiększyć zasięg czy zbudować lojalne grono stałych użytkowników.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Free content

Na początek przybliżę temat free contentu, czyli po prostu darmowej zawartości. Niektórzy z Was mogą zastanawiać się nad samym znaczeniem tego zwrotu, jak i samą potrzebą takiego działania. Free content jest sposobem na naturalny spreading informacji i budowanie pozytywnego wizerunku marki. Z pojęciem free contentu wiąże się oczywiście praca. Firma, która chce udostępnić pewne materiały zupełnie za darmo, sama najpierw musi przyłożyć się do ich poprawnego stworzenia. W wielu przypadkach do darmowej zawartości możemy włączyć raporty, analizy, giftpacki, specjalne rabaty czy kupony, a także ekskluzywną zawartość, z której korzystać można bez podawania praw autorskich. Free content działo nieco viralowo, oznacza to, że samodzielna jego promocja nie zawsze się sprawdzi, natomiast jeden dobry link na grupie dyskusyjnej na Facebooku czy Linked In, może przyciągnąć do naszej strony mnóstwo zainteresowanych osób, którzy ostatecznie mogą stać się lojalnym klientem.

Linkowanie wewnętrzne połączone z odpowiednią strategią UI oraz UX

Linki kierujące użytkownika po stronie to tzw. internal linki. Służą one jako pomoc w lepszym orientowaniu się w zawartości strony, stanowią również właściwe narzędzie zapobiegające niekorzystnemu dla nas współczynnikowi bounce rate. Linki wewnętrzne kierują użytkownika od jednego artykuły do drugiego, od drugiego do trzeciego. Pozwalają poznać rozszerzone informacje na temat danej usługi czy produktu, jeżeli tylko użytkownik rzeczywiście dostrzeże link i będzie wiedział, że właśnie nim jest. Najczęściej linki oznaczone są innym kolorem, podkreśleniem czy specjalną składową szablonu graficznego jak button.

Obecnie samo linkowanie wewnętrzne nie powinno składać się wyłącznie z menu górnego czy sidebaru. Naturalnie dobrym pomysłem jest linkowanie tekstowe w środku jakiejś treści. Trendy SEO pokazują jednak, że coraz popularniejsze będzie połączenie linkowania z odpowiednią strategią UI (czyli dopasowanie linkowania do optymalnego interfejsu w wymiarze tekstowym i graficznym) oraz do strategii UX, co pozwolić ma na przyjemniejsze odczucia względem całej strony, jak i poszczególnym jej składowych. Użytkownik powinien wiedzieć, że link wewnętrzny nie jest tylko zwykłym podkreślonym tekstem, ale rodzajem dopełnienia. Linki mogą zostać osadzone w interaktywnych elementach strony, jak i w grafikach. Im ciekawiej zostanie to zrobione, tym większa szansa na to, że nasz upatrzony odbiorca, rzeczywiście dotrze do materiałów, które przygotowaliśmy.

Duplicate content? To nie dla mnie

Pod tym pojęciem należy rozumieć nie tylko treść zduplikowaną w sposób oczywisty z innej strony internetowej czy nawet w obrębie jednej strony, ale także duplikację logiczną. Niestety wiele firm usiłując osiągnąć wyższe rezultaty w SEO, tworzy wiele podstron na ten sam temat. Tego rodzaju praktyka jest nielogiczna przede wszystkim dla algorytmu wyszukiwarki, jak i dla samego użytkownika, który może mieć problem z odróżnieniem, chociażby tego, która oferta czy opis produktu/kategorii produktu są bardziej aktualne. Duplicate content sensu stricto to działanie wysoce szkodzące SEO. Na dłuższą metę może uniemożliwiać uzyskanie wysokich pozycji w wyszukiwarce. Duplicate content sensu largo oznacza także duplikację myśli – to jest zamieszczanie wielu informacji na ten sam temat w obrębie jednej strony. Jak wspomniałem w poprzednim podpunkcie, warto, zamiast tego wykorzystać tworzenie unikalnych treści i przyjąć taką metodę linkowania, aby użytkownik naturalnie przechodził z jednej części oferty do drugiej. Co więcej, aby na stałe zapobiec potencjalnemu duplikowaniu samego siebie, należy wprowadzić strategię publikacji według klastrów tematycznych, o których w akapicie poniżej.

Klastry tematyczne w SEO

Wykorzystanie klastrów tematycznych w SEO, to przyjęcie takiej strategii w zapełnianiu strony treścią, która wiąże się ze szczelnym przedstawieniem danej problematyki, bez duplikowania zawartości czy nawet poszczególnych tematów. Klastry tematyczne stanowią sieć powiązanych artykułów, które mogą zostać wykorzystane w strategii linkowania wewnętrznego, nie zazębiają się jednak ze sobą treścią, co czyni je zupełnie unikalnymi, a jednocześnie pozwala lepiej pozycjonować każdą podstronę z osobna. Klastry tematyczne w definicji mogą także stanowić rozszerzoną i ulepszoną definicję content marketingu w ramach własnej strony internetowej. Z tego miejsca należy wspomnieć, że klastry przedstawione w sposób graficzny mogą wyglądać tak, jak na załączonym obrazku:

źródło:  https://research.hubspot.com/reports/topic-clusters-seo

Content delivery network

CDN to jedno z najważniejszych narzędzi poprawiających wydajność oraz prędkość ładowania zawartości strony. W Polsce wykorzystywane jest jeszcze w niewielkim stopniu, ale jego popularność wzrasta. Content delivery network jest systemem, który umożliwia przesyłanie treści szybciej i wygodniej. Dzięki niemu, strony ładują się szybciej i mogą zyskać w ocenie algorytmu Google. CDN w uproszczeniu obniża czas, który wymagany jest do poprawnego załadowania strony internetowej. Warto zaznaczyć, że użycie CDN naturalnie optymalizuje liczbę sesji na stronie, co pozwala na jej stałe odwiedzanie przez bardzo dużą liczbę użytkowników. W SEO wykorzystanie CDN sprawdzi się przede wszystkim w przypadku dużych sklepów internetowych, serwisów horyzontalnych czy stron z dużą liczbą użytkowników np. dokonujących jakiejś rezerwacji.

Budowanie marki w ramach działań nie tylko w tradycyjnych social mediach

Profile w mediach społecznościowych to obecnie nie tylko obowiązek pod kątem sprzedażowym czy komunikacyjnym ale również jeden z sygnałów informujących algorytm Google o powiązaniu fanów z marką. Posiadanie profilu firmowego na Facebooku, Twitterze, Instagramie czy na Linked In nie musi oznaczać końca działań związanych z brandingiem w sieci. Niektóre marki rozszerzają swoje działania również o własny kanał na YouTubie, który stanowi zwykle dopełnienie dla tekstowe czy graficznego przedstawienia oferty. Treści kanałów poświęcone są często poradom czy użytecznym informacjom związanym z ofertą, jednakże równie dobrym, mogącym być prowadzonym równolegle, są filmy traktujące o branży, jako takiej, omawiające ważne zagadnienia – stanowią sposób naturalnej promocji marki. Link do YouTuba można udostępnić w wielu miejscach, także w formie embed czyli osadzonej.

Poza YouTubem warto prowadzić działania w miejscach agregujących artykuły z jednego obszaru tematycznego czy stanowiące sposób komunikacji marki z dużą ilością osób interesujących się konkretną tematyką, jak Medium. Warto postawić również na zbliżenie się do potencjalnych klientów również tam, gdzie mogą się nas nie spodziewać. W tym celu możemy wykorzystać platformę Disqus – warto zamieszczać komentarze pod artykułami, które związane są z naszą branżą, zwłaszcza wtedy, jeżeli autor tekstu nie ujął jakiegoś pojęcia w dostatecznym stopniu. Dla polskich marek ciekawym miejscem promocji może być np. serwis Wykop, który umożliwia założenie konta firmowego. Odpowiadając na pytania użytkowników, podnosi się własną renomę.

Trendy w praktyce pozycjonowania stron internetowych wędrują do Polski z zachodu. To właśnie tam działają największe światowe serwisy tematyczne, portale społecznościowe, czy witryny e-commerce. Dzięki stałej potrzebie dopasowania się do potrzeb użytkowników, tworzone są coraz nowsze, sprawniejsze wzorce, potęgujące ciekawe doznania, przyspieszające transakcję czy czas dotarcia do właściwej informacji. Duże strony internetowe z wielomilionowymi grupami użytkowników wprowadzają standardy, które następnie (często dopiero po wielu miesiącach) przenoszone są na mniejsze witryny. Jeżeli chcemy pozostać na bieżąco z trendami SEO, warto śledzić serwisy informujące o nowych zmianach, a także zapoznawać się z analizami przeprowadzonymi na żywym przykładzie, aby samodzielnie wyciągnąć właściwie wnioski.