YuMi wchodzi na scenę

Pressroom NowyMarketing
Tekst, który zaraz przeczytasz jest informacją prasową.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść
YuMi wchodzi na scenę

Czy możliwe jest, aby robot wcielił się w rolę artysty i wywiązał z niej bez zarzutu? YuMi firmy ABB – pierwszy na świecie dwuramienny robot przemysłowy w pełni współpracujący z człowiekiem – dowiódł, że tak.

12 września w Teatrze Verdi w Pizie YuMi zadebiutował w roli dyrygenta podczas występu słynnego tenora Andrei Bocelliego.

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

Podobnie jak w przypadku wielu innych koncertów, muzycy siedzieli skoncentrowani, trzymając w rękach nastrojone instrumenty i patrząc uważnie w stronę Maestra. Soliści również byli już gotowi, czekając na rozpoczynający koncert charakterystyczny ruch batutą, wykonywany przez dyrygenta. To jednak nie był typowy koncert, ani „zwyczajny” dyrygent. W tej roli zadebiutował YuMi firmy ABB.

Tak wyglądała scena, na której YuMi wystąpił u boku włoskiego tenora Andrei Bocelliego w koncercie charytatywnym podczas gali pierwszego Międzynarodowego Festiwalu Robotyki (International Festival of Robotics). Ponad 800 gości z całego świata wysłuchało repertuaru „Oddech nadziei: od Stradivariusa do robota”. Wśród nich był prezes Grupy ABB Ulrich Spiesshofer, odpowiedzialny za rozwój biznesu robotyki ABB w czasie, gdy opracowywano nowego robota.

Bocelli śpiewał, podczas gdy YuMi dyrygował „La Donna e Mobile” – słynną arią z opery „Rigoletto” Giuseppe Verdiego. Następnie, w towarzystwie robota, solistka Maria Luigia Borsi zaśpiewała klasyczną arię „O mio babbino caro” z opery „Gianni Schicchi” Giacoma Pucciniego. Na koniec YuMi zadyrygował do Intermezzo z opery „Rycerskość wieśniacza”.

Ten wyjątkowy, trwający 15 minut występ, pokazał że współpraca pomiędzy robotem i człowiekiem może przebiegać doskonale.

Występ ramię w ramię z robotem był prawdziwą frajdą – powiedział Andrea Bocelli. – Okazało się, że robot naprawdę może dyrygować orkiestrą, jeśli wspomagają go utalentowani inżynierowie i prawdziwy dyrygent. Gratulacje dla zespołu, któremu udało się to wszystko zrealizować.

Moim zdaniem dzisiejszego wieczoru tworzymy historię i pokazujemy przyszłość aplikacji robotycznych – powiedział Ulrich Spiesshofer po koncercie. – YuMi zademonstrował, jak intuicyjna może być maszyna, i w jak dużym stopniu może się sama uczyć – w jaki sposób nasze oprogramowanie pozwala odwzorować ruchy dyrygenta, interpretować muzykę i rzeczywiście dyrygować całym zespołem.

Maestro Andrea Colombini, dyrektor Lucca Philharmonic Orchestra, który pomógł przygotować YuMi’ego do występu w Teatrze Verdi, był pod wrażeniem technologii wykorzystywanej przez robota. – Bardzo dobrze udało nam się odpowiednio ustawić interakcję pomiędzy „łokciem”, „nadgarstkiem” i „przedramieniem” robota, a także wykorzystać jego wszechstronność w powtarzających się i wymagających sekwencjach, aby m.in. odpowiednio akcentować miary taktu – powiedział Colombini. Niuanse dotyczące gestów dyrygenta zostały powielone w stopniu, który wcześniej był dla niego niewyobrażalny.

YuMi osiągnął bardzo dobrą płynność ruchów, poruszając batutą z odpowiednią łagodnością i ekspresją. Biorąc pod uwagę surowość gestów robotów wcześniejszych generacji, jest to ogromny krok naprzód i dowód na to, że YuMi może zostać w prosty sposób zaprogramowany, aby w montażu elektromechanicznym wykonywać zadania wymagające szczególnej delikatności.

Występ robota był opracowywany w dwóch etapach. Podczas prób, ruchy Colombiniego zostały uchwycone w procesie nazywanym „lead-through programming”, w którym oba ramiona robota są prowadzone naśladując ruchy człowieka z jak największą dokładnością. Sekwencje te zostały następnie zapisane. Drugi etap obejmował precyzyjne strojenie w programie ABB RobotStudio, w którym ruchy zostały zsynchronizowane z muzyką. Dzięki wiedzy eksperckiej ABB, „lead-through programming” pozwolił Colombiniemu skupić się na tym, co robi najlepiej, czyli ożywieniu muzyki, tym razem w ramionach robota.

Ideą pierwszego Międzynarodowego Festiwalu Robotyki było poszerzanie świadomości robotyki, a także promowanie wiedzy na temat aplikacji robotycznych, łącznie z przemysłowymi robotami współpracującymi.

Występ robota w Teatrze Verdi może stanowić inspirację dla przyszłych projektów, ale wydaje się niemożliwym, aby roboty kiedykolwiek były w stanie połączyć w sobie wiedzę, artyzm, technikę, umiejętności interpretacyjne i charyzmę utalentowanego dyrygenta. Celem jest raczej taki rozwój robotów przemysłowych, aby były one prostsze w użyciu i skuteczniejsze w działaniu przy mniejszej ingerencji człowieka.

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij