W pogoni za trendem czy potrzebą? Urządzając biuro oddaj głos pracownikowi

Wiele mówi się o tym, że biuro to narzędzie HRowe - ma ogromny wpływ na budowanie wizerunku pracodawców, a dla kandydatów bywa ważnym czynnikiem wyboru przyszłego miejsca pracy.
O autorze
2 min czytania 2017-10-31

Barwne, kreatywne przestrzenie stworzone przez zachodnie korporacje postrzegane są jako wzór idealnego, nowoczesnego biura. Czy hamaki, palmy i kolorowe pufy to naprawdę marzenie każdego pracownika? Coraz częściej, podczas aranżacji przestrzeni biurowych, firmy oddają głos swoim zespołom. Według ekspertów Forbis Group projekty powstałe w wyniku takiej współpracy często przełamują te stereotypy.

Biuro idealne

Wjeżdżasz na 12 piętro najnowocześniejszego wieżowca w stolicy. Stąpając po miękkiej wykładzinie wchodzisz do kolorowej kuchni urządzonej w nowoczesnym, skandynawskim stylu. Na stole świeże owoce piętrzą się w plastikowych koszach. Po przygotowaniu gorącej latte, zmierzasz do biurka znajdującego się w przestronnym openspace. Przy którym dziś usiądziesz? Masz prawo wyboru, ponieważ żadne nie jest przypisane dla Ciebie. Po drodze mijasz kolorowe pufy ustawione w nieładzie, pokój rozrywki ze stanowiskami do gry na PlayStation i dużą salę konferencyjną z przeszklonymi ścianami, po brzegi uzbrojoną w nowe technologie. Dla jednego to opis wymarzonego miejsca pracy, dla drugiego przytłaczająca korporacyjna wizja. Czy istnieje recepta na biuro idealne?

Biuro na miarę potrzeb

Kluczem do stworzenia biura idealnego nie jest wierne odwzorowywanie stereotypowych wizji, a wysłuchanie potrzeb pracowników i przeanalizowanie wymagań firmy. Tworząc koncepty biur pozwalamy wypowiedzieć się zatrudnionym, zapoznajemy się z planami zarządu. Jest to jedyny sposób na stworzenie w pełni komfortowego biura, które będzie spełniało wymagania firmy związane z jej indywidualnym charakterem oraz specyfiką branży, w jakiej działa – zaznacza Anna Sulima-Gillow, kierownik Działu Projektowego Forbis Group.

Projekty biur coraz częściej opracowywane są w bezpośredniej współpracy z działami HR danych firm, które konsultują się wcześniej z pracownikami. Pomocne mogą okazać się ankiety, wewnętrzne badania focusowe i indywidualne wywiady, z tymi, dla których biuro stanie się niejako drugim domem. W ten sposób projektanci mają szansę poznać codzienne zwyczaje pracowników, ich upodobania, wyobrażenia w stosunku do przestrzeni, w której funkcjonują. Zarząd powinien natomiast nakreślić w jakim kierunku i tempie firma ma się rozwijać. Dialog i dokładny wywiad jest kluczem do stworzenia biura na miarę potrzeb. Tylko w taki sposób unikniemy niepotrzebnych wydatków i piętrzących się rachunków- mówi Anna Sulima-Gillow – Wygląd danego biura powinien zależeć od specyfiki danej firmy i rodzaju pracy w niej wykonywanej, a także od tego, kim są ludzie tworzący załogę.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Czy to wszystko jest Ci potrzebne?

Okazuje się, że ślepe podążanie za zachodnimi, korporacyjnymi trendami ma swoje ciemne strony. Opisane na wstępie biuro sprawdzi się, ale nie w przypadku każdej branży i każdej organizacji. Zdjęcia aranżacji nowoczesnych wnętrz siedziby Google, może i zachwycają, ale warto zastanowić się czy Twoja firma naprawdę funkcjonuje jak jedno z największych amerykańskich przedsiębiorstw. Bezrefleksyjne powielanie wzorców biur najnowocześniejszych korporacji może okazać się nietrafiona inwestycją. Gdy pracownicy danej firmy często bywają na spotkaniach poza miastem, biuro w centrum wcale nie jest ich marzeniem, openspace bywa utrapieniem, kiedy praca opiera się na częstych rozmowach, a PlayStation nikt nigdy nie włączy, ponieważ czas i dynamika pracy na to nie pozwalają. Futurystyczna, przeszklona sala konferencyjna nie zawsze zapewnia odpowiedni komfort, a elektroniczny system jej rezerwacji w mniejszym zespole okazuje się zbędny – mówi ekspert Forbis Group. Nowoczesne rozwiązania biurowe ułatwią pracę tylko pod warunkiem, że zostaną odpowiednio zastosowane i starannie dobrane.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Forbis Group jest firmą projektowo – wykonawczą, która powstała z pasji do dobrego designu. Jako jedna z pierwszych na polskim rynku wprowadziła model współpracy, polegający na holistycznym podejściu do procesu adaptacji przestrzeni komercyjnych. Obecnie Forbis Group jest jednym z wiodących, krajowych dostawców usług fit – out dla branży Retail, Office i HoReCa. Od 2017 roku przynależy do grupy kapitałowej Paged. Konsolidacja kompetencji Forbis Group z doświadczeniem w produkcji mebli oraz zasobami Paged S.A wznosi świadczone usługi na jeszcze wyższy poziom.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się