Wyższe zarobki zachęcą do zakupów

Im wyższe zarobki, tym więcej zakupów w sieci – wynika z raportu przygotowanego przez Gemius oraz e-Commerce Polska. Zachętą do wydawania pieniędzy przez internet byłyby też niższe koszty dostawy. Mniejsze znaczenie ma natomiast wyższa jakość oraz bezpieczeństwo.
O autorze
1 min czytania 2013-06-17

Jak wynika z raportu, wyższe dochody oraz niższe ceny to główne czynniki, które zachęciłyby klientów do częstszych zakupów online w przyszłości. Aspekty jakościowe, takie jak: bezpieczeństwo czy szybkość dostawy, są z kolei mało istotne. Zapytani o to, jakie elementy mogłyby wpłynąć na częstotliwość dokonywania zakupów online, ankietowani najczęściej wskazywali na: lepszą sytuację finansową (23 proc.), niższe ceny (20 proc.) oraz niższy koszt dostarczenia zamówionych produktów (19 proc.). Wśród najrzadziej wymienianych bodźców znalazły się natomiast: bezpieczne płatności (3 proc.), wyższa jakość produktów (2 proc.) czy nowoczesne formy płatności (1 proc.).

– Respondenci uzależniają swoje decyzje zakupowe przede wszystkim od dochodów oraz kosztów. Liczy się dla nich finansowy wymiar zachęt związanych z zakupami w sieci – komentuje prof. Grzegorz Mazurek z Akademii Leona Koźmińskiego, kierownik studiów podyplomowych z handlu elektronicznego. – To pokazuje, jak trudno wyróżniać się spośród konkurencji innymi aspektami niż cena czy szerzej, atrakcyjna finansowo oferta – dodaje Mazurek.

Wojciech Żbikowski, ekspert Gemiusa w obszarze e-handlu, zwraca z kolei uwagę na to, że płeć, wiek i wykształcenie różnicują czynniki zwiększające prawdopodobieństwo częstszych e-zakupów w przyszłości.– Decyzje zakupowe od lepszej sytuacji finansowej uzależniają częściej mężczyźni, osoby w wieku 25-34 lata oraz respondenci z wykształceniem średnim. Niższy koszt dostarczenia produktów jest natomiast szczególnie ważny dla kobiet, badanych w wieku 15-19 lata, a także tych z wykształceniem wyższym. Niższe ceny skłoniłby z kolei częściej mężczyzn, ankietowanych w wieku 35 plus oraz tych z wykształceniem niższym niż średnie – podsumowuje Żbikowski.

Jak pokazują wyniki, 72 proc. respondentów deklaruje, że kiedykolwiek zrobiło zakupy przez internet. Raport został przygotowany w grudniu 2012 roku w oparciu o grupę 1,5 tys. internautów.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj