Programy lojalnościowe b2b: wymagania powinny dotyczyć obowiązków właścicieli i sprzedawców w sklepach

Jakie zadania są najbardziej akceptowane przez uczestników programu lojalnościowego B2B, a które najmniej? Co jest przyczyną rezygnacji z udziału w programie? Firma DATA SOLUTIONS sprawdziła to w badaniu „LOYALTY insight”.
O autorze
1 min czytania 2013-07-15

Preferowane zadania 

Przeprowadzona na potrzeby badania LOYALTY INSIGHT analiza Max Diff ujawniła duże zróżnicowanie preferencji respondentów odnośnie wymagań stawianych w programach lojalnościowych kierowanych do sklepów tradycyjnych w Polsce. Z przedstawionej listy różnych zadań do wykonania uczestnicy badania najczęściej wskazywali na te, które w ich odczuciu wpisują się w obowiązki pracy w sklepie. Najbardziej preferowane zadania to dbanie o ekspozycję (w tym dodatkową) oraz polecanie produktu klientom (średnie preferencje dla tych wskazań kształtowały się w granicach 11,0 – 13,5), z czego to drugie należy również do najchętniej wykonywanych, szczególnie przez sprzedawców. Zarówno właściciele, jak i sprzedawcy, zgodnie podkreślali, że wymagania stawiane im w programach nie są trudne do realizacji, a ich wypełnienie często odbywa się „przy okazji” typowej, bieżącej działalności sklepu. W związku z tym nie wymagają od nich dodatkowych nakładów pracy. Respondenci postrzegają odpowiedzialność za estetyczny wygląd sklepu jako swój obowiązek, z kolei w ich odczuciu oczekiwania przedstawicieli handlowych nie są na tyle duże, aby stanowiło to problem. Co więcej, przedstawiciele niekiedy sami przygotowują ekspozycje w sklepach.

Ważne podkreślenia jest że realizowanie określonej sprzedaży (cel sprzedażowy) nie stanowi bariery w przystąpieniu do programu. Jest to bowiem trzecia, najczęściej wskazywana odpowiedź. Co ważne, to właściciele sklepów bardziej niż sprzedawcy, skłonni są przystępować do programu, w którym sprzedaż jest jednym z wymaganych zadań.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Do najmniej preferowanych należą natomiast te zadania, na wykonanie których wymagane jest poświęcanie dodatkowego czasu, poza pracą, czyli korzystanie z treści edukacyjnych, udział w konkursach SMS-owych oraz korzystanie ze strony www. Średnie preferencji dla tych wymagań kształtują się na poziomie 2,4 – 2,8. Głównym powodem dla tak niskiego poziomu wskazań w tej grupie zadań jest fakt, iż zadania te wkraczają często w prywatne życie respondentów, którzy niechętnie przynoszą obowiązki zawodowe do domu.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

O badaniu: LOYALTY INSIGHT to cykliczne badanie, którego pierwszy etap dotyczący rynku B2B realizowany był od listopada 2012 roku do marca bieżącego roku. Składał się on z badan jakościowych (FGI oraz IDI) oraz ogólnopolskiego badania ilościowego (CAPI), które odbyło sie na próbie 925 osób. Uczestnikami badania byli właściciele, osoby zarządzające oraz sprzedawcy małych, średnich i dużych sklepów niezrzeszonego handlu tradycyjnego FMCG. Badanie realizowała firma TNS Polska. Autorem koncepcji jest firma DATA SOLUTIONS.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się