Sieci handlowe w mediach w Q2: 70 mln zł na reklamę Lidla – raport IMM

Można dysponować wielkim budżetem na reklamę, być w gronie kluczowych polskich pracodawców, osiągać najwyższą sprzedaż, a rozgłos zdobywać… w mediach społecznościowych. Instytut Monitorowania Mediów przeanalizował sytuację medialną sieci handlowych oraz ich wydatki reklamowe.
O autorze
2 min czytania 2013-07-15

Okazuje się, że średnio 90 proc. publikacji o popularnych dyskontach i hipermarketach pojawia się w internecie, w czym duży udział mają wpisy na Facebooku. Użytkownicy regularnie wzmiankują nazwy sklepów również w tak egzotycznych wydawałoby się miejscach jak forum.wizaz.pl. Co więcej, w sieci trwa walka na żelki – między ofertą Biedronki a Tesco.

Magia żelków a popularność

„Żelki z biedronki są za twarde a z Tesco za miękkie i to jest dowód na to, że ideałów nie ma” to zdanie zrobiło furorę w sieci, by z czasem ewoluować na wiele sposobów i przyczyniać się do zwiększania rozgłosu na temat dwóch rywalizujących sieci. „Bądź twardy jak żelki z Biedronki”, „słodki jak żelki z Biedronki”, „jesteś miękki jak żelki z Tesco”, „idź po żelki do Biedronki”, „siedzę i jem żelki z Tesco” i wiele innych wariacji na temat słodkiej części oferty spożywczej sklepów pojawia się co miesiąc na Twitterze, Facebooku i w popularnych innych miejscach w sieci.

Liczne wzmianki internautów o produktach i promocjach, sklepach jako istotnych lokalizacjach dla mieszkańców czy wreszcie opinie o reklamach – wszystko to składa się na wysoki udział mediów społecznościowych w całości dyskusji o sieciach handlowych, który obejmuje wyraźnie ponad połowę całości.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

 

Co dzień ponad sto razy w mediach – Biedronka, Tesco i Lidl

Liderzy dyskusji z branży spożywczej pojawiają się w mediach ponad sto razy dziennie, co daje tysiące publikacji miesięcznie. Gdy dołączymy do tej puli emitowane reklamy – liczba będzie dwa razy większa. Z danych admonit wynika, że w prasie, radio i telewizji pojawia się miesięcznie średnio 6 tysięcy reklam Lidla.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Lidl wydał na reklamę prawie 70 mln złotych, Tesco i Biedronka o 20 mln zł mniej

Raport IMM zawiera również dane dotyczące zarówno działalności reklamowej– prezentuje wydatki sieci sklepów związane z emisją reklam w prasie, radiu i telewizji (na podstawie danych admonit), zestawiając je ze skalą niekomercyjnej obecności w mediach – w niesponsorowanych artykułach prasowych i internetowych oraz wypowiedziach użytkowników mediów społecznościowych.

Z danych admonit wynika, że w badanym kwartale na reklamę w prasie, radio i TV najwięcej wydał Lidl – cennikowo to niemal 70 mln złotych. Natomiast najpopularniejsza w mediach Biedronka – znacznie mniej – ok. 50 mln zł netto.

Pełen raport

O badaniu: Analizie poddano ponad 55 tysięcy wzmianek w prasie i internecie wraz z mediami społecznościowymi, w których pojawiały się nazwy sieci handlowych w kontekście niekomercyjnym: Auchan, Carrefour, E.Leclerc, Lidl, Kaufland, Netto, Real i Tesco. Z kolei wydatki reklamowe zbadano w 30 stacjach telewizyjnych, 60 stacjach radiowych oraz 450 tytułach prasowych. Wydatki podawane są na podstawie oficjalnych cenników stacji i gazet netto, bez uwzględniania rabatów.

Pod uwagę brane były publikacje i reklamy, które ukazały się między 1 kwietnia a 30 czerwca 2013 roku.

Autor badania: Magdalena Grabarczyk – Tokaj – Instytut Monitorowania Mediów