Czy to wstyd zapytać o drogę? – kampania NaviExpert

Kobiecy styl jazdy samochodem znacznie różni się od męskiego sposobu prowadzenia. Wpływ na to mają czynniki biologiczne, psychologiczne i... ewolucja.
O autorze
2 min czytania 2013-07-18

Kierowcy, w zależności od płci, inaczej odnajdują się w nowym terenie czy reagują na stanie w korku. Jak dowodzą badania, płeć ma także decydujące znaczenie jeśli chodzi o skłonność do korzystania za kółkiem z pomocy innych…

Z biologicznego punktu widzenia, kobiety lepiej orientują się w terenie, w którym już były, ponieważ kierują się charakterystycznymi punktami, które się tam znajdują. Mężczyźni natomiast orientują się głównie na podstawie kierunków i stosunków odległości, dzięki temu łatwiej im się odnaleźć w terenie zupełnie nieznanym.

Z psychologicznego punktu widzenia mężczyźnie więc pytać o drogę nie wypada bo: z jednej strony to przyznanie się do własnej niewiedzy, z drugiej konieczność zaufania zewnętrznym autorytetom. Mężczyzna woli przejechać więcej, dłużej, objazdem byle tylko nie ujawnić swojej niewiedzy. – Z badań przeprowadzonych w Wielkiej Brytanii wynika, że przeciętny kierowca płci męskiej w tym kraju przejeżdża dodatkowych 276 mil rocznie, szukając drogi. Co więcej aż 41% tych kierowców, poszukując drogi zapewnia swoich pasażerów, że doskonale wie, gdzie jedzie – komentuje Adam Bąkowski, Prezes Zarządu NaviExpert. – Nie inaczej musi być w Polsce – dodaje.

To testosteron zmienia ulicę w arenę rywalizacji. Mężczyzna za kółkiem walczy o dominację na drodze – wyprzedza słabszych, trąbi i wysyła epitety, nieustannie sprawdzając i udowadniając swoją siłę. W ten sposób pokazuje innym mężczyznom – konkurentom, kto rządzi. Ponadto za kierownicą ma skłonność do przeistoczenia w demona prędkości. Dlatego tak stresujące może być dla niego utknięcie w korku, gdzie prędkość spada do zera. Demon prędkości stresuje się, poci, trąbi i wygraża innym użytkownikom drogi.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Inaczej sytuacja wygląda w przypadku kobiet. Płeć piękna nie ma problemu z tym, by korzystać z pomocy innych. Kobiety – poza nielicznymi wyjątkami – traktują prowadzenie samochodu jako czynność zupełnie zwyczajną, nie wymagającą nadludzkich umiejętności i nadprzyrodzonej siły. Jadą zazwyczaj spokojniej i mniej brawurowo. Dla Pań przymusowy postój w korku bywa chwilą na poprawę makijażu czy miłą pogawędką telefoniczną z przyjaciółką. Kobiecy styl jazdy zauważyły i doceniły już niektóre światowe firmy ubezpieczeniowe, różnicujące stawki ubezpieczeń dla kobiet i mężczyzn.

Z pierwotnymi instynktami się nie wygra, dlatego powstają subtelne narzędzia – takie jak nawigacja – pozwalające mężczyźnie zostać panem sytuacji na drodze, a kobiecie czuć się pewniej. – Jak wynika z naszych badań, dla przedstawicieli obydwu płci aktualność map w nawigacji – czyli jej podstawowa funkcja – ma duże znaczenie. Kobiety podróżując, doceniają przede wszystkim bezpieczeństwo, pewność i oszczędność czasu, a to właśnie daje im nawigacja. Mężczyznami kierują różne motywy, ale to niechęć pytania o drogę ma kluczowe znaczenie – tłumaczy Adam Bąkowski, Prezes Zarządu NaviExpert. I dodaje: Współczesne nawigacje to jednak coś więcej niż prowadzenie z punktu A do punktu B, bo wytyczają trasy omijające korki, a dodatkowo informują o miejscach ustawienia fotoradarów i kontroli drogowych.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Analizując zachowania przedstawicieli obojga płci, NaviExpert – pełen zrozumienia dla potrzeb i kobiet i mężczyzn – przygotował filmy, obrazujące męskie i damskie zachowania na drodze w krzywym zwierciadle. Zachęcamy do ich obejrzenia:

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Wersja o Paniach: 

Wersja o Panach: