Jak moderować treści w obszarze MŚP

Jak moderować treści w obszarze MŚP
Problemem dotyczącym wszystkich przedsiębiorstw są negatywne opinie pojawiające się w Internecie. Prowadzą one do utraty reputacji marki, która często prowadzi do jej upadku. Kluczem do zapobiegania temu problemowi lub jego przeciwdziałaniu jest skuteczna moderacja.
O autorze
3 min czytania 2019-02-05

Case study

Tę część poświęcimy na studium przypadku. Naszym przykładem będzie warszawska firma deweloperska. Dwa lata temu jej klient próbował bezskutecznie uzyskać wysoki rabat na zakup nieruchomości. Swoim niezadowoleniem postanowił się podzielić z internautami i wystawił firmie negatywne wpisy. Dołożył wszelkich starań, aby były one szczegółowe i merytoryczne. W tych tekstach użył nawet imienia i nazwiska dyrektora sprzedaży, co niewątpliwie zwiększyło ich autentyczność. Zasięg internetu i siła wpisów była na tyle duża, że potencjalni pracownicy pytali o tę sytuację podczas rozmowy o pracę. Sytuacja rozeszła się także echem wśród klientów, którzy podnosili ten wątek w trakcie negocjacji. Z początku niepozornie wyglądające wpisy okazały się uciążliwym problemem i przyczyną utraty potencjalnych pracowników i realnych nabywców. W końcu Zarząd spółki przygotował jednolite oświadczenie z prośbą, aby każda osoba z działu sprzedaży zapoznała się jego treścią i przekazała je interesariuszom.

Ten case study jest doskonałym dowodem na to, że negatywne opinie są szkodliwe dla każdego biznesu, niezależnie od jego wielkości, czy branży. Dotyczy to również obszaru nieruchomości, który cechuje duża presja cen i małe pole manewru do negocjacji. Negatywne opinie wygenerowane przez jedną osobę wyraźnie zmieniły postrzeganie marki i sprawiły, że budziła ona wyłącznie negatywne skojarzenia. Co było dalej? Klient skontaktował się z nami. Pierwszym krokiem było przygotowanie szczegółowego audytu treści w sieci, co pozwoliło na zidentyfikowanie autora wpisów. Wyjaśniliśmy sprawę a wskazane wpisy, zostały skasowane. 

Narzędzia do monitoringu treści w sieci, które warto znać

Niesłabnącą popularnością i zasłużoną renomą nieustannie cieszy się narzędzie Brand24. Umożliwia dostęp do opinii na temat naszej firmy, produktu, czy konkurencji. Analiza sentymentu pozwala automatycznie wykrywać zarówno pozytywne, jak i negatywne opinie na temat firmy. Główną zaletą jest monitoring sieci w czasie rzeczywistym, dzięki czemu można natychmiastowo reagować na wszelkie komentarze dotyczące naszej firmy.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Czas odgrywa ważną rolę przede wszystkim w reakcji na negatywne opinie zanim przybiorą one na sile i doprowadzą do e-kryzysu marki. Brand24 jest również narzędziem, z którego chętnie korzystają copywriterzy i blogerzy. Powodem jest zdolność do pomiaru potencjału poszczególnych słów kluczowych. Program umożliwia również monitoring social mediów, w których obecnie przebiega komunikacja z klientami marki.

Dzięki korzystaniu z narzędzi monitorujących, możliwa jest optymalizacja dotychczasowych działań. Dzięki temu zdobywamy również wiedzę na temat działań konkurencji i głównych kanałów komunikacji. Analizujemy efekty kampanii marketingowych i planujemy kolejne z nich. Działanie programu opiera się na czterech rodzajach działań: analizie danych, analizie źródeł, porównaniu i podsumowaniu. Opcje filtrów pozwalają wyłonić najpopularniejsze wzmianki o naszej firmie, najbardziej aktywnych autorów i wpływowych stron.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Kolejnym wartym uwagi narzędziem jest UNAMO. Funkcje są bardzo podobne do tych, którymi może się pochwalić Brand24. Bardzo ważnym elementem wspólnym jest real time marketing, który umożliwia szybką reakcję. Dzięki temu możemy śledzić pozycję naszej firmy w rankingach, jak i monitoring konkurencji. Wszystko to ma ułatwić analizę dotychczasowych działań i zmierzyć ich efektywność. W ten sposób można również znaleźć potencjalnych klientów i influencerów marki. UNAMO wychwytuje najpopularniejsze wątki i szuka autorów najbardziej wpływów wpisów. Ponadto narzędzie jest w stanie określić wydźwięk emocjonalny wypowiedzi. Dobrym sposobem jest również równoległe korzystanie z obydwu narzędzi i zestawienie wyników i statystyk z nich uzyskanych. Suma tych działań pozwala chronić wizerunek naszej marki i zapobiegać jej e-kryzysowi.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Gdzie szukać informacji o moderowaniu treści?

Dobrą praktyką jest przeglądanie eksperckich blogów. Można tu znaleźć wiele informacji na temat szeroko pojętego moderowania treści. Są tu też dostępne artykuły na temat employer brandingu, marketingu rekomendacji, ponieważ pojęcia te są niezbędne do zrozumienia istoty zjawisk związanych z budowaniem wizerunku w sieci. Wiele artykułów opisuje zjawisko hejtu – jego przyczyny i konsekwencje. Jest on również jednym z następstw braku moderacji.

O autorze:

Piotr Sulewski, Prezes Zarządu Warsaw Media House sp. z o.o. sp.k. Absolwent Uczelni Łazarskiego na kierunku Zarządzanie projektami, gdzie zdobył również tytuł MBA (Master of Business Administration). Obecnie studiuje analizy marketingowe w Akademii Leona Koźmińskiego. Jest doświadczonym praktykiem biznesu – zarządza i koordynuje pracą Spółki. Specjalizuje się w analizie danych i reklamie online. Wierzy, że największą wartością firmy są ludzie dlatego docenia osoby z pasją, które wykazują inicjatywę i zaangażowanie. Zaprasza do swojej sieci zawodowej na Linkedin.

Warsaw Media House sp. z o.o. sp.k, ul. Wrzesińska 12 lok 1, 03-713 Warszawa (Port Praski).
LinkedInFacebookInstagram