Zasady zrównoważonego designu według Nike dostępne dla wszystkich projektantów

Pressroom NowyMarketing
Tekst, który zaraz przeczytasz jest informacją prasową.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść
Zasady zrównoważonego designu według Nike dostępne dla wszystkich projektantów

Marka Nike stworzyła Circularity: Guiding the Future of Design, w którym dzieli się swoimi rozwiązaniami w dziedzinie odpowiedzialnego tworzenia mody. To podręcznik, który ma pomóc projektantom i całej branży odzieżowej wypracować wspólny język niezbędny do projektowania mody w obiegu zamkniętym.

Podręcznik powstał we współpracy ze studentami i wykładowcami Central Saint Martins, University of the Arts London, a inspiracją do jego stworzenia była działalność organizacji non-profit Global Fashion Agenda. Podstawą opracowania jest założenie, że przyszłość projektowania to kwestia jednej szansy. To przekonanie jest kluczowe dla etosu projektowania marki Nike, któremu przyświeca także inny zasadniczy cel − tworzenie przyszłości sportu.

Z biegiem lat, w centrum zainteresowania Nike przestał być sam sportowiec i produkt, a stało się holistyczne postrzeganie problemów ekologii i sportu. To moment, w którym kwestia zrównoważonego myślenia o modzie zyskała na znaczeniu.

Jednym ze sposobów zrównoważonego projektowania w Nike jest poszerzanie palety wykorzystywanych surowców – udowadniając tym samym, że zrównoważony rozwój nie jest ograniczeniem, ale motorem innowacji. Materiał Flyleather składający się w co najmniej 50 proc. ze skórzanych włókien z recyklingu to przykład rozwiązania, które ma mniejszy wpływ na środowisko, a jednocześnie jest trwalsze od tradycyjnych materiałów.

To tylko jeden z przykładów na to, jak dzięki nowym technologiom marki mogą dostarczać nowatorskie i odpowiedzialne rozwiązania. Chociaż podejście to promuje to produkty, które na starcie mają przewagę, zawsze istnieje możliwość stworzenia czegoś jeszcze lepszego. Celem jest tworzenie produktów, które promują ideę obiegu zamkniętego – takich, które są trwalsze i zaprojektowane z myślą o konkretnym przeznaczeniu.

– Naszym obowiązkiem jest brać pod uwagę kompletne rozwiązanie projektowe, w tym sposób pozyskiwania surowców, wykonania produktów, ich wykorzystania, zwrotu, a także ponownego użyciamówi John Hoke, główny projektant Nike.

Circularity: Guiding the Future of Design opiera się na 10 zasadach:

  1. Materiały – wybór materiałów o małym wpływie na środowisko, pochodzących z recyklingu lub nadających się do ponownego użycia
  2. Cykliczność – projektowanie z myślą o tym, jak produkt zostanie ponownie wykorzystany
  3. Ograniczenie odpadów – minimalizowanie lub eliminowanie odpadów w procesie produkcji
  4. Dekompozycja − tworzenie produktów, które mogą zostać rozdzielone na części, z których każda ma własne zastosowanie
  5. Zielona chemia − prowadzenie procesów chemicznych w taki sposób, aby ograniczyć użycie i powstawanie szkodliwych substancji
  6. Renowacja – przedłużenie cyklu życia produktów poprzez naprawy ich elementów lub materiałów
  7. Wszechstronność – tworzenie produktów, które dostosowują się do wzrostu, stylu, trendów, płci, rodzaju aktywności i przeznaczenia
  8. Trwałość – tworzenie produktów, które są trwalsze, dzięki zastosowaniu odpowiednich metod produkcji oraz materiałów
  9. Opakowania zwrotne – wykorzystywanie opakowań wykonanych z materiałów, które mogą być składane, recyklingowane lub są biodegradowalne
  10. Nowe modele  wypracowanie nowych modeli usługowych i biznesowych, które pozwolą wydłużyć cykl życia produkt

Komentarze

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij