Facebook Women Community Leadership Meeting – liderki społeczności z regionu Europy Środkowo-Wschodniej spotkały się w Warszawie

19 liderek społeczności z regionu Europy Środkowo-Wschodniej spotkało się w Warszawie, aby rozmawiać o emocjach i wyzwaniach, z jakimi mierzą się łącząc ludzi na Facebooku w ramach swoich grup oraz podzielić się swoimi historiami ze sobą nawzajem oraz z Facebookiem.
O autorze
3 min czytania 2019-06-03

Młodzi rodzice, kobiety prowadzące firmy, dawcy krwi – to tylko kilka ze społeczności budowanych przez liderki, które przyjechały do Warszawy na pierwsze spotkanie Facebook Women Community Leadership Meeting. W ciągu dwóch dni dzieliły się swoimi planami oraz doświadczeniem związanym z kierowaniem grupami na Facebooku podczas prezentacji oraz sesji networkingowych. Wzięły również udział w warsztatach, mających na celu wyposażenie ich w nową wiedzę i umiejętności, przydatne w dalszym budowaniu społeczności i łączeniu ludzi.

– Wiem z własnego doświadczenia jak pomocna może być społeczność w uzyskaniu wsparcia i w poczuciu, że jesteśmy częścią czegoś większego. Dlatego jestem bardzo szczęśliwa, że możemy wspierać liderki, które robią tyle dobrego w tak wielu krajach regionu Europy Środkowo-Wschodniej i mam nadzieję, że pomożemy im w rozwijaniu ich działalności. NIezwykła jest dla mnie różnorodność zainteresowań, celów i spraw, którymi zajmują się te grupy: od macierzyństwa po rozwój zawodowy, od zdrowia po edukację, od kobiet w branży technologicznej po problem bezrobocia – powiedziała Nicola Mendelsohn, Facebook VP EMEA, która spotkała się z uczestniczkami podczas prezentacji oraz sesji Q&A.

Siła społeczności

Do grup na Facebooku należy ponad 1,4 miliarda ludzi. Spośród nich, 400 milionów należy do grup określanych jako szczególnie wartościowe – takich, które stają się dla członków ważnym elementem ich sieci wsparcia. Właśnie dlatego Facebook przykłada szczególną wagę do wspierania i rozwijania tych grup.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Właśnie do takich społeczności należy grupa „Mamy z Wesołej i okolic”, założona przez Karolinę Piórkowską. Grupa ta umożliwia mieszkającym blisko siebie mamom spotkania i organizację wspólnych warsztatów, ale przede wszystkim daje możliwość wspierania siebie nawzajem i innych.

– Ludzie potrzebują społeczności, aby czuć, że nie są sami – to dotyczy wszystkich nas. Być może jest to związane z szerszymi zmianami społecznymi – rodziny są dziś mniejsze i nie zawsze mamy wsparcie rodziców, dziadków i innych krewnych. Wspólnoty oparte na innych podstawach stają się zatem coraz bardziej potrzebne, ponieważ każdy chce czuć, że gdzieś przynależy – każdy pragnie mieć możliwość poprosić o pomoc, ale też tej pomocy udzielać. W przypadku naszej społeczności bardzo ważne jest właśnie pokazanie ludziom, że mają możliwość pomagania innym – tłumaczy Karolina Piórkowska.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Inna spośród uczestniczek wydarzenia to Dita Přikrylová, liderka Czechitas, czeskiej społeczności i organizacji pozarządowej, która działa na rzecz większej reprezentacji kobiet w branży IT. Ona także zwracała uwagę na wartość, jaką niosą społeczności dla ich członków: – Ludzie szukają porad lub pomocy w rozwiązaniu problemów, na jakie natrafiają – czasem tak prozaicznych jak błąd w pisanym przez nich kodzie. Ale chcą również poznawać ludzi o podobnych zainteresowaniach i nawiązywać kontakty. Czasem potrzebują też słów wsparcia, otuchy i odwagi – chcą usłyszeć, że dobrze robią wybierając pracę w IT, że są wystarczająco dobre w tym co robią, chcą być motywowane i zachęcane do wytrwałości.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

W sumie w spotkaniu wzięło udział 19 liderek, kierujących społecznościami na Facebooku, do których należy w sumie ponad 400 tysięcy osób.

 Szersze działania

– Społeczności takie jak te obecne na dzisiejszym spotkaniu łączą ludzi i umożliwiają im realizować niezwykle ambitne cele. Jako Facebook chcemy wspierać ich liderki i uczyć się od nich, bo to one sprawiają, że te cele są osiągalne. To spotkanie jest kontynuacją naszych szerszych działań w tym obszarze. Możemy bazować na inicjatywach zrealizowanych w ubiegłym roku, takich jak Facebook Community Leadership Program, który wspiera liderów znajdujących nowe sposoby jeszcze skuteczniejszego rozwijania swoich społeczności zarówno z wykorzystaniem Facebooka i naszych produktów, jak i offline – tłumaczyła Brie Rogers Lowery, Facebook head of community partnerships & programs for Europe.

Rzeczywiście, choć było to pierwsze spotkanie skierowane ekskluzywnie do kobiet, w 2018 roku Facebook zorganizował Communities Summit w Londynie dla liderów społeczności z całej Europy, jak również lokalne Communities Days w Europie Środkowo-Wschodniej: w Atenach, Warszawie, Bukareszcie, Pradze i Moskwie. Wszystkie te wydarzenia miały na celu stworzenie platformy dla liderów społeczności, w ramach której mogą dzielić się swoimi pomysłami, doświadczeniem i wiedzą.

W oparciu o potrzeby zidentyfikowane w ramach tych spotkań, w 2018 roku Facebook uruchomił Facebook Community Leadership Program (FCLP), aby odpowiedzieć na część z nich. Ta inicjatywa przekaże ponad 100 uczestnikom z całego świata narzędzia, fundusze oraz wsparcie, dzięki któremu mogą rozwijać swoje społeczności. Więcej informacji na temat programu dostępne jest tutaj.