Czy agencje mogą być strategicznym partnerem dla swoich klientów? Tak to robi Kreatik

Czy agencje mogą być strategicznym partnerem dla swoich klientów? Tak to robi Kreatik

Firmy szukają innowacyjnych rozwiązań zarówno dla komunikacji istniejących marek, jak i strategii wejścia na rynek nowych produktów i usług. Zarówno startupy, jak i duże marki coraz chętniej i odważniej otwierają się na niestandardowe sposoby pracy.

Agencje kreatywne muszą zmienić sposób pracy, aby lepiej odpowiadać na potrzeby rynku i być partnerem przynoszącym innowacyjne, ale wdrażalne rozwiązania. Zauważyła to agencja Kreatik, wprowadzając na rynek pakiet pięciu warsztatów strategicznych.

A business is like a shark, it has to constantly move forward or it dies. Wiemy, że nieustanny rozwój to podstawa sukcesu. Sześć lat temu zaczynaliśmy jako twórcy stron internetowych, aplikacji i kompleksowych kampanii. Już ponad rok działamy w świecie animacji. Teraz idzie nowe – warsztaty strategiczne.

Dlaczego?

Aż co trzecia polska firma upada w pierwszym roku funkcjonowania. Ta skala robi wrażenie. Można się domyślać, że założyciele marek, którym się nie powiodło, przemyśleli swój pomysł, mieli konkretny plan. Wiele firm znika z rynku przez brak stosowania nowych technologii – zależy im przede wszystkim, by wdrażać narzędzia do realizacji najważniejszych zadań w biznesie. Wielu przedsiębiorstwom brakuje zwinnego podejścia do tworzenia i weryfikowania nowych rozwiązań. A przecież umiejętność szybkiego reagowania to biznesowe must have – spójrzcie choćby na producentów bambusowych słomek czy coraz więcej wegańskich opcji w menu znanych marek (bezmięsne dania w największych fast foodach dziś już nikogo nie dziwią).

Nie mamy wątpliwości, że rynek startupów i projektów celowych przy dużych markach w Polsce stale się rozwija, jednak wciąż daleko nam do Anglików czy Amerykanów. 70% polskich startupów, mimo szczerych chęci, nie współpracuje z żadną korporacją. Część kreatikowego zespołu budowała swoje doświadczenie właśnie w startupach, dlatego wiemy, jak ważne jest pobudzanie popytu na młode innowacyjne technologie i usługi.

Naszych klientów poznajemy na różnych etapach funkcjonowania – gdy dopiero stawiają pierwsze kroki w biznesie, kiedy po pierwszych niepowodzeniach szukają nowych rozwiązań lub gdy – nawet będąc liderami na swoich rynkach – chcą sięgać jeszcze wyżej. Choć są pozornie różni, łączy ich jedno: wszyscy poszukują innowacyjnych rozwiązań, twórczych pomysłów, chcą zejść z utartych szlaków, zaryzykować.

Od marzenia do lotu w kosmos

Projekt najlepiej tworzy się razem z klientem, a nie dla niego. Jakiś czas temu jeden z naszych partnerów poprosił nas o to, abyśmy opisali, jak wygląda współpraca z nami w zakresie opracowywania strategii – postanowiliśmy więc nazwać i zdefiniować nasze działania.

Układając ofertę pięciu pakietów strategicznych, myśleliśmy o różnych etapach rozwoju firm, ich sytuacji i potrzebach.

Pierwszy pakiet to Quick strategy overview, zwany też przez nas Marzeniem. Tworzyliśmy go z myślą o osobach i firmach, które mają już biznesowy pomysł, ale też wiele pytań i wątpliwości. To spotkanie, podczas którego rozkładamy ten pomysł na czynniki pierwsze i określamy możliwe kierunki działań. Z tego warsztatu skorzystała np. Neomedica, poznańskie centrum medyczne. Po dogłębnej analizie przy użyciu danych ilościowych i narzędzi analitycznych wspólnie opracowaliśmy grupę docelową i customer journey, projektując nową stronę internetową.

Product strategy and design lub – bardziej obrazowo – Papierowy samolot to pięć dni spotkań z naszymi specjalistami od marketingu, designu i zarządzania projektem. Celem tego warsztatu jest przekucie pomysłu na specyfikację, harmonogram i strategię marketingową przy użyciu takich narzędzi, jak: Business Model Canvas, Value Proposition Canvas, System Matrix czy User Flow. W ramach tych warsztatów spotkaliśmy się z firmą Bisnode, liderem rozwiązań smart data, działającą na wielu europejskich rynkach. Firma Bisnode zgłosiła się do nas z prośbą o wsparcie podczas opracowywania strategii wzrostu innowacyjności dla jednego ze swoich klientów. Warsztaty doceniono na tyle, że zaproponowano nam współpracę przy wdrażaniu wybranych pomysłów w życie.

W momencie gotowości na nowe inwestycje i potrzeby minimalizacji ryzyka najlepszym rozwiązaniem będzie pakiet Discovery sprint. Zbudowaliśmy program 3–5-tygodniowych rozmów z potencjalnymi klientami i rekomendacji dotyczących dalszych działań. Z pakietu nazywanego też Modelem sterowanym skorzystał nasz klient z branży FMCG, który chciał wprowadzić na rynek aplikację adresowaną do wielbicieli produktów luksusowych. Zanim jednak wcieliliśmy ten pomysł w życie, przygotowaliśmy makiety kilku ekranów i przeprowadziliśmy badanie potrzeb z przedstawicielem grupy docelowej. Chociaż makiety w testach z użytkownikami wypadły bardzo dobrze, wywiad pogłębiony wykazał, że polscy konsumenci nie są zainteresowani tego typu rozwiązaniem. Nasz klient zrezygnował z dalszych prac i dzięki temu uniknął nieudanej inwestycji.

Pakiet MVP Sprint, zwany też Rakietą, jest adresowany do osób lub firm, które oczekują kompleksowej obsługi w zakresie projektowania i wdrażania nowego produktu oraz późniejszej pomocy w promocji i sprzedaży. Dzięki tym spotkaniom wprowadziliśmy markę Eurocash Alkohole do świata online. W ramach wspólnych działań wypracowaliśmy dwadzieścia pomysłów, z których klient finalnie wybrał aż trzy. Dzięki burzom mózgów, zastosowaniu Business Model Canvas, makietowaniu, prototypowaniu i wdrożeniu oczywiście, udało nam się wprowadzić na rynek trzy nowe aplikacje.

Czasami niestety nie wszystko idzie tak, jak powinno. Zainwestowany czas, energia i kapitał nie przynoszą oczekiwanych efektów. Emergency treatment lub inaczej Naprawa rakiety to oferta dla firm, które dzięki wspólnej pracy mogą oczekiwać kompleksowego audytu wszystkich dotychczasowych działań i rekomendacji zmian. Główny problem, z jakim zgłosiła się do nas marka Mediporta, zarządzająca elektroniczną dokumentacją medyczną, dotyczył niezrozumienia oferowanego przez nią produktu przez grupę docelową. Wspólnie z klientem wypracowaliśmy komunikację, dzięki której podkreślona została kluczowa wartość oprogramowania – jego prostota. Mediporta działa na rynku już od 8 lat i z sukcesem zwiększa co roku bazę swoich klientów.

Opisane pakiety to jedynie pomoc dla poszukujących, rodzaj mapy, dzięki której potencjalni zainteresowani mogą łatwiej zrozumieć naszą ofertę. Każdy warsztat jest opracowywany indywidualnie w zależności od mnóstwa zmiennych charakteryzujących naszych klientów. W trakcie prowadzenia spotkań niejednokrotnie zmienialiśmy ich formułę w odpowiedzi na reakcje uczestników. Umiejętność modyfikacji planu ze względu na zmieniającą się dynamikę grupy i pojawiające się na bieżąco nowe zagadnienia wymagające omówienia to najważniejsza umiejętność, jaką musieliśmy wypracować podczas wieloletniej pracy z klientami.

Last but definitely not least – nie zawsze finalny efekt będzie tym, co zakładał klient. Ze względu na charakter rynku, konkurencji czy informacje zwrotne od użytkowników rezultat spotkań może być zaskakujący i zupełnie inny od pierwotnych założeń. To dobra wiadomość! W ten sposób oszczędzamy pieniądze naszych klientów, które bez warsztatów wydane zostałyby na działania czy produkty oparte na niezweryfikowanych założeniach.

Od nas dla Was

Wierzymy w holistyczne podejście do pracy z klientem i w kreatywne rozwiązywanie problemów metodologią design thinking czy design sprint. Chcemy dzielić się naszą wiedzą, dlatego postanowiliśmy, że na naszym blogu będziemy regularnie publikować materiały, które mogą pomóc w efektywnej rozgrzewce czy burzy mózgów. To oczywiście tylko niewielki procent z całego wachlarza metod, które stosujemy w pracy z klientami. Opisane przez nas zadania często w trakcie trwania spotkań modyfikujemy, mieszamy ze sobą czy zamieniamy na inne, widząc, że uczestnicy potrzebują innych bodźców czy perspektywy.

Pamiętamy jednak, jak trudne są początki każdego moderatora takich warsztatów. Wiemy, że dla osób dopiero rozpoczynających swoją przygodę z pracą warsztatową najlepsze są gotowe rozwiązania, dlatego chcemy podzielić się naszymi sprawdzonymi ćwiczeniami, które każdy może przetestować we własnej firmie i pokazać, jak dobre efekty może przynosić praca na podstawie metod zespołowych.

Postanowiliśmy też połączyć naszą pasję do design thinking z zamiłowaniem do pięknej grafiki – tak powstał projekt prawie 100 kart nazwanych przez nas HELPERSAMI. Ten zestaw to wsparcie w burzy mózgów, szczególnie gdy trzeba pobudzić myślenie kreatywne u osób, które nie pracują w ten sposób na co dzień.

Postanowiliśmy zilustrować karty, ponieważ rozumiemy, że nasza oferta może być dla wielu odbiorców zbyt abstrakcyjna. By łatwiej opowiedzieć historię, wykorzystaliśmy autorskie ilustracje, gdzie każdy motyw graficzny jest symbolem tego, co oferujemy.

Do zobaczenia!

Tworząc ten projekt, działaliśmy tak, jak chcemy, żeby działali nasi klienci – zaczęliśmy od rozmowy z odbiorcami i autorefleksji, jaką wartość chcemy zaproponować. Tworzyliśmy prototypy na serii warsztatów, wykorzystując głównie metodę design thinking. Nasz pierwotny pomysł zmieniał się podczas każdej iteracji.

Mamy nadzieję, że każdy, z kim spotkamy się na autorskich warsztatach, doceni ciężką pracę włożoną przez nas w ich przygotowanie. Wierzymy, że wspólnie wypracowane efekty pozwolą osiągnąć konkretny cel, niezależnie czy będzie to budowa papierowego samolotu, czy lot w kosmos. Do zobaczenia!

Komentarze

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij