Reaktywacja kultowej marki RELAKS

Na początku października w sklepach z szyldem WOJAS pojawią się nowe, stare RELAKSY. Relaunchem marki i kompleksową obsługą reklamową zajmuje się krakowska Agencja NeumannBrown. Relaunch marki będzie wspierany działaniami w mediach społecznościowych oraz blogosferze.
O autorze
1 min czytania 2013-10-04

Tworzywowe kozaki z podeszwami z termogumy nosiły całe pokolenia. Relaksy były jednym z najważniejszych elementów krajobrazu PRL. Pochodziły z Kombinatu obuwniczego Podhale w Nowym Targu i na przełomie lat 70. i 80. były absolutną podstawą zimowej garderoby.

Fascynujące połączenie metalizowanego tworzywa z plastikową podeszwą i złote logo z literą “L” stylizowaną na kij hokejowy. Do tego ta kojąca, rozluźniająca nazwa. Nic dziwnego, że obuwie idealne na chlapę, deszcz, śnieg i roztopy stało się hitem lat 80.

Pierwsza para obuwia ze znakiem firmowym zakładu Podhale w Nowym Targu zeszła z taśmy montażowej w dniu 1 października 1955 roku. Firma szybko zyskała markę. W 1972 roku wyprodukowano stumilionową parę. Buty eksportowano do kilkudziesięciu krajów na wszystkich kontynentach. Polacy używali ich podczas wspinaczek w Himalajach, a polarnicy na Antarktydzie. W 1977 roku zakład jako pierwszy w branży, otrzymał za swoje wyroby międzynarodowy znak jakości “Q”. Był czas, że do zakładu dowoziło pracowników codziennie 56 autokarów, a zakładowym żłobku i przedszkolach wychowało się ponad 3500 dzieci. W wyniku zmian na przełomie lat 80. i 90. firma podupadła.

Relaksy, podobno wzorowane na obuwiu Neila Armstronga, przeznaczone były przede wszystkim dla młodych. Szybko jednak trafiły też w gusta starszych klientów. Atutem były wystrzałowe kolory: czerwony, pomarańczowy, niebieski, biały, różowy, a nawet złoty.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Ciekawostki:

  • pierwsze egzemplarze Relaksów powstały na potrzeby filmu “Seksmisja” Juliusza Machulskiego,
  • buty z Nowego Targu były w PRL-u pierwszym przedmiotem pożądania, który miał relaksującą nazwę.

Świadomość marki

Z czym się kojarzyły buty ‘’RELAKS’’ :

Wytrzymałość:

Słuchaj podcastu NowyMarketing

  • odporność na deszcz, chlapę, mróz
  • wiecznie trwałe

Wygoda:

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się
  • brak zmęczenia przy chodzeniu
  • stabilna stopa
  • podeszwa antypoślizgowa
  • buty w których stopa odpoczywa,
  • idealne po męczącym dniu na nartach
  • ciepłe

Unikalność:

  • złote logo
  • wyjątkowy kształt
  • buty na każdą okazję
  • niewychodzące z mody
  • uniwersalne

‘’RELAKS’’ z perspektywy dnia dzisiejszego :

Plusy:

  • Kultowy produkt czasów PRL-u
  • Duża świadomość marki dzięki ogromnej liczbie byłych użytkowników

Minusy:

  • Percepcja niskiej jakości
  • Powszechność/Masowa

Strategia relaunchu

Grupa docelowa 1

  • kobiety i mężczyźni w wieku 12-25 lat
  • mieszkający w dużych lub średnich miastach
  • przywiązują dużą wagę do designu i trendów modowych
  • na zakup produktów spełniających ich oczekiwania są skłonni wydać nawet 30% więcej
  • bardzo podatni na wpływy liderów opinii (trend seterzy)

Grupa docelowa 2

  • kobiety i mężczyźni w wieku 30-50 lat
  • mieszkający w dużych lub średnich miastach
  • podchodzą sentymentalnie do produktów z młodzieńczych lat
  • przywiązują dużą wagę do designu i jakości
  • na zakup produktów spełniających ich oczekiwania są skłonni wydać nawet 30% więcej
  • wykazują wysoką lojalność zakupową

 

Duża rozpiętość grup docelowych determinuje komunikację opartą na produkcie oraz lifestylu. Taka hybryda komunikacyjna gwarantuje utrzymanie zakładanego zasięgu w rozumieniu wieku grupy docelowej.