Strach się bać, czyli mroczne reklamy

Strach się bać, czyli mroczne reklamy
Przy okazji Halloween i długich jesiennych wieczorów postanowiliśmy przygotować przegląd strasznych reklam.
O autorze
3 min czytania 2013-10-31

Swoje ulubione straszne, mroczne, groźne, przerażające dobre reklamy przedstawili Michał Bucholc z agencji Gong, Tomasz Okulicz z Engine, Agata Palmowska z K2, Daniel Przygoda z K2 Social, Kuba Sagan z The Digitals i Sebastian Umiński z Saatchi & Saatchi.

Michał Bucholc, Dyrektor Kreatywny w agencji Gong

Przegląd wypadałoby zacząć od naszego podwórka. Sezon halloweenowy nad Wisłą zaczyna się jak wiadomo w połowie września. Reklamy straszą głównie grypą, zapaleniem pęcherza i brakiem środków na koncie. Na te ostatnie pomaga jak co roku perełka Guerilla Marketingu, czyli „Akcja Znicz” Kredyty Chwilówki.

Aby zatem nie udzielił nam się wisielczy humor, proponuję płynnie przejść do strasznych produkcji zagranicznych. Wśród nich wybrałem:

1. Potwornie dobre – Steiff: Don’t Be Afraid Of The Dark

Uwielbiam, gdy reklama tak celnie odwołuje się do wspomnień.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

2. Przerażająco prawdziwe – Telekinetic Coffee Shop Surprise

No dobra, wszyscy wiemy że to fake, ale i tak wklejamy na walla.

3. Strasznie smaczne – Lurpak: Kitchen Odyssey

Bo każda reklama Lurpaka to uczta dla oka i podniebienia.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

4. Odrażająco fajne – Skittles Touch: Hitchiker

Bo dowodzi, że niesmaczne reklamy mogą sprzedawać smaczne produkty.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

5. Upiornie śmieszne – Snickers: Horseless Headsman

Bo pokazuje, jak niewyczerpany potencjał drzemie w świetnej strategii Snickersa.

Na koniec dla osłody wróćmy jednak do rodzimej perełki. Owocny powrót PZL-u do kultowej marki sprzed lat.

6. Frugo: Owoc kultury

Bo tak.

 

Tomasz Okulicz, Dyrektor Kreatywny, Engine

1. AUDI S7: Vampire party (Daylight) – reklama Audi przygotowana na zeszłoroczne Super Bowl

Uwielbiam tę reklamę z kilku względów. Po pierwsze zbiegła się z „wampirycznym” trendem związanym z premierą filmową sagi „Zmierzch”. Po drugie, ma ogromny potencjał viralowy (jak większość reklam tworzonych z okazji Game Day). A po trzecie… skupia się na jednej konkretnej cesze i beneficie związanym z produktem. Stworzony link jest oczywisty i zapamiętywany.

2. Zombie Experiment NYC – partyzancka kampania serialu „The Walking Dead”

Miałem okazję kilka razy tworzyć i koordynować partyzanckie akcje viralowe z udziałem przypadkowych uczestników w przestrzeni miejskiej i wiem ile zabawy i emocji potrafi dostarczyć taka produkcja. Zazdroszczę więc pomysłodawcom i organizatorom i biję pokłony za realizację i przemyślaną puentę.

3. Telekinetic Coffee Shop Surprise – viral promujący nowy film grozy

Pewnie nie tylko ja przytoczę tę realizację, ale żal byłoby jej nie umieszczać w tym zestawieniu. Doskonały dowód na to, że coraz częściej produkcji viralowych nie traktuje się jako „głupszych” braci produkcji telewizyjnych. Projekt wymagał sporego zaangażowania i niemałego budżetu, ale zdecydowanie było warto!

 

Agata Palmowska, Creative & Copywriter, K2

Lubimy emocje w reklamach. Nawet te straszne. Przykład?

1. Phones 4u: Missing Our Deals Will Haunt You

Co w reklamie może straszyć? Ano może straszyć oferta, którą przegapisz. Doskonały horror w 30 sekundowym formacie.


2. AXE: Hot Girl vs. Zombie

W zestawieniu nie może zabraknąć niezniszczalnych Zombie. Gnijących nieśmiertelnych obsadzano już setki razy w reklamach. A jeżeli dodamy do tego piękną blondynkę, może wyjść taki oto efekt.

3. Levis: Jeans 501

Były duchy, były Zombie. Gdzie jest trup? Trup jest w Levisach. Dosłownie.


 

Daniel Przygoda, Project Manager K2 Social

Mocna reklama uderza po zmysłach – dosłownie. Kilka przykładów:

1. Agent Provocateur: Fleurs du Mal

Piękne nawiązanie do horrorów z lat 70. Samotna kobieta odbiera serię głuchych telefonów. Po czym…, ale to już zobaczcie sami:

2. Dirt Devil: The Exorcist

Fani Egzorcysty, poczują się dopieszczeni, a Ci którzy nie znają tego horroru doznają niecodziennego uczucia lęku, które po chwili przerodzi się w radosny śmiech ulgi. Jedno jest pewne i jedni i drudzy docenią świetny koncept i wykonanie tej reklamy:

3. Heart & Stroke Foundation of Ontario: Heart of Darkness

Zombie apokalipsa, której nie da się powstrzymać i która w krytycznym momencie prowadzi do zawału serca. W ten oto intrygujący sposób dowiadujemy się jak udzielić pierwszej pomocy.

4. Fragile Childhood: Are You a Monster When You’re Drunk?

Jak dzieci postrzegają swoich uzależnionych od alkoholu rodziców. Zdecydowanie nie są to postaci z bajki:

5. Nike Running Commercial: Scary

Na Jasona z Piątku 13 postawił Nike:

i piękne copy na koniec – Why sport? You’ll live longer. Aż szkoda, że tak trudno jest tę reklamę znaleźć w Internecie.

 

Kuba Sagan, senior copywriter, The Digitals

1. Die Hard Battery: The Gateway

Gdyby w dzisiejszych czasach wybuchła plaga zombie, pokolenie fast foodów raczej nie zdołałoby przed nimi uciec biegiem. Dlatego lepiej polegać na żywotnym akumulatorze. Start kampanii zbiegł się w czasie z premierą kolejnego sezonu The Walking Dead.

2. Booking.com: Haunted Hotels

Jeszcze ciepła, najnowsza kampania od Booking.com zachęcająca do skorzystania z ich szerokiej bazy hoteli… także tych nawiedzonych!

3. Teddy Has An Operation

To (jeszcze) nie jest reklama, ale za to ma w sobie coś słodkiego i strasznego zarazem. Zupełnie jak Halloween.

 

Sebastian Umiński, Innovation Development Director Interactive Solutions / Saatchi&Saatchi

1. Myślisz, że to dobrze mieć samochód z tylnymi siedzeniami?

2. Jeśli chcesz kogoś napaść, pomyśl jaki samochód wybierasz. Niech to nie będzie Toyota.

3. Snickers udowadnia, że – zwłaszcza w przebraniu – głodny nie jesteś sobą

4. Tym bardziej pamiętaj o kupnie odpowiedniego serka. Jeśli tego nie zrobisz, zjawia się on…

5. A na koniec możesz utopić swoje strachy. Dosłownie.

 

W poniższej galerii przegląd związanych z duchami i Halloween reklam, które ukazały się w druku: