13 dobrych praktyk firm w LinkedIn

13 dobrych praktyk firm w LinkedIn
LinkedIn z każdym miesiącem zdobywa coraz większą popularność w Polsce – nie uszło to uwadze marketerów, co przejawia się wzrastającą liczbą marek w serwisie.
O autorze
3 min czytania 2013-12-10

Zdjęcie royalty free z Fotolia

Jak firmy powinny prowadzić komunikację ze swoimi profesjonalnymi fanami? Przedstawiamy 13 dobrych praktyk w prowadzeniu komunikacji w LinkedIn.

1. Czemu miałoby to zainteresować naszych followersów?

To krytyczne pytanie, które należy zadawać często, zarówno na etapie samej strategii, jak i przy wyborze pojedynczych aktualizacji. Warto mieć na uwadze powody, dla których daną aktualizację publikujemy i spróbować postawić się w roli konsumenta, aby jak najlepiej zrozumieć jego oczekiwania. Dodatkowo, warto zadać sobie kilka pytań uzupełniających: Jaki komunikat staramy się przekazać? Co ma być jego efektem? Co może nakłonić użytkownika do podjęcia akcji?

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

2. Wykorzystaj pełnię możliwości Company Page

Nawet najlepsza strategia nie zadziała, jeśli wykonanie nie jest właściwe. Koniecznie należy poświęcić czas na pełne uzupełnienie profilu strony – logotypu, danych firmy, grafik powitalnych czy materiału wideo. Duże możliwości niesie ze sobą zdefiniowanie produktów i usług firmy, które następnie użytkownicy mogą w łatwy sposób rekomendować. Poleceń nie sposób przecenić – według badań „The Nielsen Global Survey of Trust in Advertising” ponad 70% internautów ufa rekomendacjom innych, co może być języczkiem uwagi w przypadku osób, które zastanawiają się nad zakupem usługi czy produktu. Warto również zaznaczyć, że rekomendacje są w oczach internautów najbardziej wiarygodnym źródłem informacji o markach.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

3. Slideshare

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Prezentacje to biznesowy standard – to także idealne rozwiązanie, by przedstawić użytkownikom swoje produkty i usługi. LinkedIn jest zintegrowany ze Slideshare i w bardzo przystępny sposób pozwala na zagnieżdżanie prezentacji w aktualizacjach.

4. Znajdź i skorzystaj z gotowych hitów

Jeśli firma posiada fanpage w Facebooku lub od pewnego czasu próbuje swoich sił w LinkedIn – warto sprawdzić, które z publikowanych materiałów spotkały się z pozytywnymi reakcjami obserwujących. Engagement Rate materiałów, które dobrze rokują powinien być bliski 1%. Naturalnie należy pamiętać o różnicach między kanałami komunikacji – nie ma uniwersalnych, złotych środków.

5. Pamiętaj o limicie znaków

Aktualizacje w LinkedIn mogą mieć nawet 600 znaków. Nie oznacza to jednak, że to zawsze dobre rozwiązanie. Tekst tak długiej aktualizacji jest widoczny w następujących długościach, w zależności od urządzenia: desktop (300), tablet (160), telefon komórkowy (35). Co to oznacza? Tylko część pierwszego zdania będzie wyświetlona wszystkim użytkownikom LN bez dodatkowego kliknięcia – zadbajmy o to, żeby zawierała główny komunikat aktualizacji.

6. Treści powinny być zarówno lekkie, jak i warte przekazania dalej

Tworząc treści content marketingowe, trzeba pamiętać o tym, że czas użytkownika jest ograniczony – dlatego warto, aby udostępniane materiały sprawiały przyjemność przy ich konsumpcji, natomiast muszą także być wartościowe i warte przekazania dalej.

7. Określaj skrupulatnie grupę celową aktualizacji

Punkt ten jest szczególnie istotny, w przypadku firm posiadających w swoim portfolio kilka marek z różnymi grupami klientów. Określenie targetu aktualizacji pozwoli uniknąć sytuacji, w której wszyscy użytkownicy byliby odbiorcami treści mogących zainteresować tylko wąską grupę osób.

8. Drobiazgi są ważne!

Każda aktualizacja musi dobrze wyglądać. Sam tekst, czy obrazek – nie zadziałają dobrze. Zadbajmy o to, żeby wszystkie aktualizacje zawierały komplet elementów – tekst, obraz i odnośnik w skróconej formie (np. poprzez bit.ly). Decydując się na aktualizację warto każdorazowo zastanowić się, czy mógłby wyglądać lepiej – zignorowanie estetyki niechybnie skaże na niepowodzenie nawet najlepszy materiał.

9. Nic na siłę

Teksty aktualizacji powinny być zwarte, krótkie i w możliwie oszczędnej formie przedstawiać określony komunikat. Warto zrezygnować z „lania wody”, ale także przydługich wstępów.

10. Podpowiedz użytkownikowi, co dalej

Każda aktualizacja powinna wyzwalać określone zachowania. Nie do przecenienia jest umieszczanie odnośników kierujących na landing page poszerzające informacje zawarte w samym wpisie. Jeśli do aktualizacji brakuje odnośnika, warto skorzystać z wyraźnego call to action.

11. Nie ignoruj weekendów

Warto monitorować, kiedy aktualizacje mają największą skuteczność, a także różnicować kategorie treści – np. w piątki efektywniejsze mogą okazać się inne treści, niż na początku tygodnia. W LinkedIn dniem, w którym efektywność jest największa, jest sobota – wskazuje to na dużą wartość weekendów, dlatego błędem może okazać się pominięcie ich w swoim harmonogramie publikacji.

12. Nie ignoruj komentarzy i reaguj na kryzys

Jednym z celów komunikacji w mediach społecznościowych jest bezpośrednia komunikacja między marką a konsumentem. Jeśli w komentarzach pojawią się pytania – trzeba na nie odpowiedzieć. Jeśli natomiast pojawią się komentarze nieprzychylne – warto wykształcić określony sposób reagowania, uwzględniający zaangażowanie ważnych osób w firmie, by Ci pomogli w zażegnaniu kryzysu.

13. Często analizuj i optymalizuj działania

LinkedIn udostępnia dużo danych, które umożliwiają analizę efektywności zamieszczanych postów. Zbierane dane pozwolą na optymalizację działań – wyeliminowanie słabych ogniw, a wzmocnienie najlepiej odbieranych postów. Pamiętajmy, że social media to kanał komunikacji, w którym władzę sprawuje internauta i serwowane mu treści mają być interesujące dla niego, a nie dla reklamodawcy.

Dariusz Utracki, Content Campaign Strategist w BAN.pl. Wcześniej związany z firmami takimi jak ClickAd oraz IDG.