Badanie Producentów 2020 już opublikowane

Wyniki Badania Producentów 2020 Klubu Producentów Reklamowych SAR wskazały, że: już 1/3 wszystkich produkcji reklamowych przeprowadzana jest przez producentów z reżyserami w modelu wyłączności projektowej; usługi produkcji reklamowej drożeją, mimo to większe studia pracują więcej niż wcześniej.
O autorze
1 min czytania 2020-10-07

Tegoroczne Badanie Producentów przeprowadzone zostało w pierwszej połowie roku i obejmowało działalność producentów od stycznia do grudnia minionego roku. Właśnie ukazał się raport szczegółowo omawiający jego wyniki. Poniżej krótkie podsumowanie zawartości raportu i opinie ekspertów branżowych.

Raport zawiera dane liczbowe, porównania z wynikami z lat ubiegłych i omówienie trendów w polskiej produkcji reklamowej. Najważniejsze wnioski z trzech części merytorycznych, dotyczących skali działalności produkcyjnej, aktywności i modelu współpracy z reżyserami, to:

  • W porównaniu z poprzednim okresem zarówno obroty jak i ilość produkcji studiów stowarzyszonych w KPR wzrosła, na próbie wszystkich przebadanych studiów wzrosty były proporcjonalnie mniejsze. Według autorów raportu może to oznaczać, że polskie usługi produkcyjne są coraz wyższej jakości i drożeją. Na tym trendzie korzystają studia duże, kojarzone jako jakościowe. Ma to swoje konsekwencje: więcej produkcji contentowych, tańszych, trafia do mniejszych studiów. Oba te trendy mogą pokazywać pola do zagospodarowania w przyszłości, zarówno dla mniejszych jak i większych graczy.
  • Trend polegający na częstszym podejmowaniu współpracy z producentami bezpośrednio przez reklamodawców, bez pośrednictwa agencji, stabilizuje się. Klienci podpisali umowy produkcyjne bezpośrednio z producentami w 4 produkcjach na 10. Jest to wartość taka sama jak w roku poprzedzającym ostatnie badanie. Bardzo podobne są proporcje ilości ofert przetargowych przygotowywanych na rzecz reklamodawców i agencji. Oznacza to, że obie kategorie zlecających osiągnęły podobną efektywność w swoich przetargach. Wg autorów raportu to kolejny wskaźnik stabilizowania się trendu dotyczącego bezpośredniej współpracy producentów i reklamodawców.
  • Tegoroczne badanie pierwszy raz uwzględniło także model współpracy producentów z reżyserami. Od pewnego czasu daje się zaobserwować tendencję, w której coraz więcej produkcji realizowanych jest w modelu, w którym reżyser w danym projekcie jest związany tylko z jednym producentem a ich oferta jest nierozłączna – tak jak ma to miejsce na zachodnich rynkach. Wyniki badania wskazują, że takich produkcji w przebadanym okresie była już 1/3, a wśród producentów KPR nawet prawie połowa. Może to świadczyć o rosnącej świadomości korzyści z takiego modelu u zlecających, ale za wcześnie na ocenę trendu – na ten trzeba będzie poczekać do kolejnego badania.

Badanie Producentów 2020 objęło wszystkie studia członkowskie KPR oraz dwanaście podmiotów niestowarzyszonych. Zebrane dane dotyczą okresu między styczniem a grudniem minionego roku, a więc sprzed pandemii koronawirusa. KPR zapowiada szybką realizację przyszłorocznego badania, celem analizy skutków obecnych zmian rynkowych.

Raport dostępny jest na stronie.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj