Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Dowiedz się, jakie narzędzia pomogą Ci w rozwinięciu strategii sprzedażowej – od tworzenia contentu, aż po moderację – i jakie procesy można zautomatyzować.

WEŹ UDZIAŁ

Telewizor „odkleja się” od telewizji

O autorze
2 min czytania 2021-03-17

Stabilna liczba gospodarstw telewizyjnych i coraz więcej wideo online oglądanego na telewizorze. Najbardziej powszechne ekrany wykorzystywane do oglądania treści wideo to w kolejności: telewizor, smartfon, PC/laptop, tablet. Jednocześnie telewizor coraz częściej służy do oglądania treści streamingowych. Już co czwarte gospodarstwo z dostępem do sieci korzysta z płatnych treści streamingowych. To główne wyniki dorocznego badania „Establishment Survey” Nielsen Media.

Gospodarstwa telewizyjne, czyli gospodarstwa posiadające sprawny telewizor lub komputer, podłączony do określonego sygnału telewizyjnego stanowią blisko 97% wszystkich gospodarstw w Polsce. Spośród nich większość, czyli 65% płaci za dostęp do telewizji, korzystając z platform satelitarnych lub kablówek czy IPTV. Jednocześnie, telewizja linearna wchodzi do internetu. Aktualnie 7% gospodarstw deklaruje oglądanie również TV na żywo przez internet.

– Stabilna i bardzo wysoka liczba gospodarstw telewizyjnych w Polsce jest znakiem tego, że telewizor to wciąż podstawowy sprzęt w domach Polek i Polaków, a grupa osób bez dostępu do telewizji nie zwiększa się. Jednak zdecydowanie sam telewizor jako ekran zyskuje nowe funkcje. Widzimy to wyraźnie w obecnej fali badania „Establishment Survey” – komentuje Joanna Kopeć, senior media research executive w Nielsen Media.

W czasie tego dziwnego pandemicznego roku spędzonego w domach wyraźnie wzrosła popularność serwisów streamingowych a co za tym idzie w większej części gospodarstw telewizor wykorzystywany jest do innych celów niż oglądanie telewizji linearnej: serwisy VOD, gry komputerowe. Największą zmiana to prawie dwukrotny wzrost wykorzystania telewizora do oglądania serwisów VOD takich jak: Netflix, HBO GO, Player. W połączeniu z konsekwentnie rosnącym odsetkiem Smart TV podłączonych do internetu w domach Polek i Polaków, możemy mówić o odrywaniu się telewizora od telewizji. Z drugiej zaś strony, obserwujemy odrywanie się telewizji linearnej od telewizora. Już w 7% gospodarstw w Polsce widzowie deklarują oglądanie telewizji na żywo przez internet niezależnie od urządzenia. Co ciekawe, korzystanie z płatnych serwisów streamingowych, które dotyczy ponad co 4-go gospodarstwa z dostępem do internetu, nie ma bezpośredniego przełożenia na plany dotyczące korzystania z płatnej telewizji. Świadczy to o komplementarnym charakterze usług VOD, pewnym dodatku poszerzającym ofertę wideo, płatna telewizja to bowiem często więcej niż telewizja linearna, to usługi łączone jak chociażby dostęp do internetu, wielofunkcyjne dekodery, catch-up TV, tak więc potrzeby, które zaspokaja są szersze niż te realizowane przez serwisy VOD. Stąd też cord-cutting w Polsce raczej nie przybierze w najbliższym czasie tempa jakie ma miejsce choćby w Stanach Zjednoczonych – prognozuje ekspertka.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Wśród gospodarstw telewizyjnych, dominuje model z jednym telewizorem (81%), ale prawie co piąte domostwo (19%) posiada dwa lub więcej odbiorniki telewizyjne. Drugim najpowszechniejszym ekranem jest smartfon, do którego ma dostęp 73% gospodarstw telewizyjnych. Trzecim z kolei jest komputer/laptop obecny w 67% gospodarstw tv. Jednocześnie blisko 40% odbiorników telewizyjnych to smart TV, czyli telewizory z opcją podłączenia do sieci, ale faktycznie podłączone do internetu telewizory ma obecnie 27% gospodarstw telewizyjnych. Liczba ta w ciągu ostatnich 6 lat potroiła się z 9% w 2015 roku. W 2020 roku wzrosło wykorzystywanie telewizora do innych celów niż oglądanie tradycyjnej telewizji. Największy wzrost nastąpił w przypadku oglądania treści VOD. 15% gospodarstw telewizyjnych deklaruje wykorzystywanie swojego telewizora do oglądania treści VOD i jest ich już blisko dwa razy więcej niż w 2019 r., kiedy było to 8% gospodarstw.

Dostęp do internetu, który umożliwia między innymi korzystanie z takich serwisów posiada 77% telewizyjnych gospodarstw domowych, a spośród nich 26% płaci za dostęp do treści streamingowych, czy jednorazowo czy też w modelu subskrypcyjnym. 95% gospodarstw korzystających z płatnej telewizji i jednocześnie płacących za treści streamingowe nie zamierza zmieniać aktualnej oferty telewizyjnej.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

„Establishment Survey” to cykliczna aktualizacja badania założycielskiego Nielsen Media służącego do pomiaru oglądalności mediów w Polsce. Aktualizacja odbyła się na podstawie dwóch fal 6 000 wywiadów bezpośrednich wspomaganych komputerowo – CAPI przeprowadzonych w okresie od lipca do września i od października do listopada 2020 r.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się