Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Dowiedz się, jakie narzędzia pomogą Ci w rozwinięciu strategii sprzedażowej – od tworzenia contentu, aż po moderację – i jakie procesy można zautomatyzować.

WEŹ UDZIAŁ

UOKiK: W co drugim sklepie wykryto błędy dotyczące nieprawidłowego informowania o cenach produktu

UOKiK: W co drugim sklepie wykryto błędy dotyczące nieprawidłowego informowania o cenach produktu
Czy konsument wie ile zapłaci za produkt? Jak o tym informują sprzedawcy? UOKiK postanowił to sprawdzić w ponad 2,2 tys. sklepach. Okazało się, że co drugi z nich popełnia błędy. Najwięcej nieprawidłowości stwierdzono m.in. na stacjach benzynowych oraz w lokalach gastronomicznych.
O autorze
2 min czytania 2021-04-19

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowił sprawdzić, które sklepy prawidłowo informują swoich klientów o cenach danych produktów. W 2020 roku na terenie całej Polski inspekcji zostało poddanych 2,2 tys. przedsiębiorców, w tym m.in. 1079 placówek detalicznych, 135 placówek gastronomicznych, a także 28 stacji benzynowych. 

– W toku kontroli sprawdzono, czy w miejscu sprzedaży detalicznej lub w miejscu świadczenia usług przedsiębiorcy uwidaczniają w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen, ceny towarów (usług) oraz ceny jednostkowe , a także porównano zgodność uwidocznionych cen z cenami zakodowanymi w kasie, w czytniku oraz informacjami podanymi w materiałach reklamowych – czytamy w raporcie Urzędu.

W efekcie, UOKiK wykrył nieprawidłowości w przypadku 50% skontrolowanych punktów. Stosunkowo najwięcej błędów stwierdzono na stacjach benzynowych i w sklepach detalicznych, a także w lokalach gastronomicznych oraz w sklepach sieci handlowych.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Kontrolą objęto 471.223 partie produktów, kwestionując sposób oznakowania ceną 12,4 proc. skontrolowanych partii produktów (tj. 58.538 partii).

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Jakie dokładnie nieprawidłowości stwierdzono? W miejscach sprzedaży towarów były to: brak cen przy 8.710 partiach wyrobów, błędne oznaczenia ceną w przypadku 9.563 partii produktów, a także brak cen jednostkowych przy 44.146 partiach wyrobów.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Na stacjach benzynowych (poza nieprawidłowościami dot. uwidocznienia cen przy produktach) i parkingach, stwierdzano, że ceny paliw były niewidoczne dla kierowców zbliżających się do stacji benzynowej/parkingu.

Ponadto, w placówkach świadczących różnego rodzaju usługi, w lokalach gastronomicznych, a także w przypadku usług hotelarskich bardzo często stwierdzano brak jakiegokolwiek cennika. 

Co więcej, w toku kontroli odnotowano także nieprawidłowe rejestrowanie danych na paragonach fiskalnych, np. doliczenie towaru, którzy faktycznie nie został kupiony, brak nazwy produktu pozwalającej zidentyfikować kupiony towar zaewidencjonowanie ilości i cen jednostkowych produktów niezgodnych ze stanem faktycznym.

W efekcie, stwierdzone nieprawidłowości dały podstawę do wydania 621 decyzji nakładających na przedsiębiorców kary pieniężne o łącznej kwocie 491.069 zł za naruszenie obowiązków wynikających z przepisów w zakresie informowania o cenach, a także 19 decyzji nakładających na przedsiębiorców kary pieniężne o łącznej kwocie 328.430 zł za kolejne naruszenie obowiązków wynikających z przepisów w zakresie informowania o cenach.

Jednocześnie UOKiK podkreśla, że w przypadku rozbieżności lub wątpliwości co do ceny za oferowany towar lub usługę konsument ma prawo do żądania sprzedaży towaru lub usługi po cenie dla niego najkorzystniejszej.

PS

Cena w kasie wyższa niż umieszczona na półce lub brak informacji o cenie produktu – jak podaje UOKiK, w ten sposób przez kilka lat Biedronka naruszała prawa konsumentów. Na sieć została nałożona kara w wysokości 115 mln złotych.

PS2

Prezes UOKiK zobowiązał Pocztę Polską do zmiany stosowanych praktyk. Spółka mogła bowiem wykorzystywać swoją pozycję rynkową, aby zniekształcać konkurencję.

PS3

Jak ustalił UOKiK, spółka Yamaha Music Europe przez 13 lat zawyżała ceny sprzętu muzycznego sprzedawanego w sklepach internetowych w Polsce. W związku z tym Urząd nałożył na firmę pół miliona złotych kary.