Web design/UX na przełomie 2021/2022 (cz. 1)

Web design/UX na przełomie 2021/2022 (cz. 1)
Które kreacje najbardziej zachwyciły swoim designem w 2021 roku? Jakie są najważniejsze wyzwania stojące przed web designem/UX w 2022 roku?
O autorze
17 min czytania 2022-01-07

Pozostałe podsumowania roku 2021 przeczytasz tu >

Web design/UX na przełomie 2021/2022 podsumowują: Adam Rżanek z MOSQI.TO, Arkadiusz Śliwiński z KAMIKAZE Altavia Group, Tomasz Wiaderny z Grupa K2, Lidia Aksiuk w Riverwood, Rafał Niemczynowicz, GoldenGrid powered by GoldenSubmarine, Grzegorz Musiał z Applover.

Adam Rżanek
art director w MOSQI.TO

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

3 kreacje/wdrożenia, które najbardziej Cię zachwyciły swoim designem/ użytecznością w 2021 roku

1. Trendy not so trendy. Tak hucznie zapowiadany w zeszłym roku brutalizm poza kilkoma lifestylowymi przykładami nie przedostał się do mainstreamu. Neumorfizm widzieliśmy prawie tylko na dribbble’u. Pierwszy – mało użyteczny, ale zawłaszczony przez branżę modową. Drugi – skomplikowany i drogi w implementacji nie przyjął się wcale. Wyróżnij się albo zgiń – branża modowa, a w szczególności streetwear zawłaszczyła sobie trend na „brzydkie” i mało funkcjonalne strony nawiązujące do stylu lat 90-tych. Przykładami mogą być Off White stworzona przez zmarłego przed paroma dniami Virgila Abroha czy Supreme. Na uwagę zasługuje „kolabo” We Transfer z Mariną Abramović. WeTransfer w ramach swojego projektu WePresent od jakiegoś czasu pokazuje na swoich stronach fajne projekty, ale moją uwagę przykuła twarz Mariny patrząca z ekranu – po raz pierwszy kliknąłem i nie żałowałem. Jej Traces to super projekt pod każdym względem.

2. Material You. Na konferencji I/O 2021 Google przestawił swój (a może Twój?) nowy UI – nowy Material Design od Android 12 ma być najbardziej spersonalizowanym Design Systemem, jaki do tej pory stworzył Google. Każdy element, kolor czy wielkość fontu może być ustawiona zgodnie z preferencjami, charakterem i humorem użytkownika. Lubisz styl Japandi i kolory ziemi, mrok, minimalizm czy pstrokate kolory? Twój telefon może być właśnie taki. To, co zrobił Google, to trochę wyjście poza elementy UI, jakie znamy w innych systemach operacyjnych. Ekran telefonu ma odzwierciedlać Twój charakter i ma być taki, jak lubisz. 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

3. Focus Modes w iOS 15 i macOS. Pod względem użyteczności zachwyciła mnie opcja i możliwość ustawiania tzw. trybów skupienia w systemach od Apple. Użytkownik dostał możliwość oddzielenia „pracy” od „czasu wolnego”. Dzięki temu można kontrolować, jakie powiadomienia i od kogo przychodzą, które aplikacje lub widgety są pokazane na ekranie. Wszystko uzależnione od tego, kiedy i jak pracujesz, kiedy jesteś w domu, kiedy ćwiczysz, prowadzisz samochód lub czytasz. Super!

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na web i app design/UX

1. Bad UX can kill. COVID i pandemia niestety nadal z nami są. Musimy pamiętać, by nawet najlepiej zaprojektowana, najbardziej użyteczna czy najładniejsza platforma po prostu działała. Mimo, że bardzo udany serwis pacjenta – pacjent.gov.pl –  czasem potrafi zwieść i nie pokazać naszego stanu choroby. Użytkownik nie zobaczy wtedy swojego pozytywnego wyniku na COVID i zaraża dalej.

2. Bad UX can make you smile. Nawet największym zdążają się wpadki (mam wrażenie, że w tym przypadku coraz częściej). Apple pokazuje nowe Safari i świat technologiczny zamiera. Co tam się stało? Nikt nie wie. Jest to bardzo ciekawy przypadek chęci wymyślenia koła na nowo jednocześnie kręcąc się w kółko. Faza beta testów iOS 15 była jazdą bez trzymanki dla odważnych użytkowników. Właściwie co tydzień dostawaliśmy coraz gorsze implementacje paska adresu w przeglądarce, by na końcu wrócić do poprzedniej wersji. Ciekawa lekcja dla projektantów, a Apple ma na pewno materiał na in housowe case study szkoleniowe. 

3. Mark i jego Meta. Facebook stał się Meta, a Mark pokazał, jaki widzi MetaVerse. Niektórzy już okrzyknęli go Internetem 2.0, niektórzy są sceptyczni i widzą – tak jak ja – w tym dystopijną i odległą przyszłość. Trzeba przyznać, że Mark to ambitny chłopak, ale to, co pokazał, nie jest możliwe jeszcze przez kilkanaście lat. Nie zmienia to faktu, że internet i projektowanie będą z tej wizji czerpać garściami w tej najbliższej przyszłości. Postacie 3D i awatary, które możemy wykorzystać w cyfrowym świecie, widzimy już teraz. Pokoje, w których odbywają się wirtualne spotkania, to też już jest. Przyszły rok to będzie próba połączenia realnego świata z tym wirtualnym. Pewnie, jak to pierwsze próby nieudane i niszowe, ale dające nadzieję firmom na rozwój technologii VR i AR.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed web i app designem/UX w 2022 roku

Świat się zmienia, a z sieci korzysta więcej ludzi niż kiedykolwiek w historii. Przy projektowaniu tego świata musimy mierzyć się z coraz większą odpowiedzialnością. Mam na myśli wiele różnych wątków od bardziej inkluzywnego copywritingu do ekologii. Mówmy do wszystkich i korzystajmy ze zwrotów, które trafią do każdego niezależnie od wieku, płci czy pochodzenia. Budujmy aplikacje i serwisy tak, by nie trzeba było przekonywać osób starszych, że nie muszą stać w kolejkach do urzędu. Tzw Motion Sickness to zjawisko dość częste, więc stosujmy się do tego i wprowadzajmy zasady „responsible motion design”. Nie wszystko musi pływać i skakać jak na stronach nominowanych do Awwwards. W końcu w świecie, w którym rządzi streaming i wielkimi krokami wchodzą Crypto, Blockchainy i NFT, pomyślmy o ekologii. Czy na pewno nasza strona musi być taka długa, zdjęcie takie wielkie i film taki ciężki? Nie musi – niech to będzie standardem.

Dla młodych ludzi i dzieci wychowanych na teamsach i nauce zdalnej świat cyfrowy to jedyny świat, jaki znają. Te dzieciaki są już digital first – nie pozwólmy, by były digital only – tak jak by chciały firmy tech.

Nowinki technologiczne a web design/UX w 2022 roku

Myślę, że wspomniany wcześniej MetaVerse będzie miał w jakiś sposób wpływ na 2022 – każdy będzie chciał spróbować swoich sił w implementacji 3D w swoich projektach stron, apek i innych usług. 

Arkadiusz Śliwiński
art director, KAMIKAZE Altavia Grou

3 kreacje/wdrożenia, które najbardziej Cię zachwyciły swoim designem/ użytecznością w 2021 roku

 Ciekawym przykładem, który możemy oglądać niemal na co dzień, jest rebranding Polsatu. Początkowo, po zaprezentowaniu nowej odsłony „słoneczka” w postaci siedmiu fal, miałem mieszane uczucia, jednak po ukazaniu się nowej oprawy graficznej Polsatu wszystko zaczęło idealnie współgrać. Przede wszystkim postawiono na estetyczną zabawę falami, która w połączeniu z materiałem wideo, tworzy interesujące wprowadzenie do świata Polsatu.

Aplikacja, obok której w tym roku nie można przejść obojętnie to mObywatel. Mimo, że pojawiła się na rynku już jakiś czas temu, a jej UX/design nie zachwyca, to sukcesywnie wprowadzane nowe funkcje sprawiają, że staje się ona jedną z ciekawszych aplikacji, ułatwiającą funkcjonowanie w społeczeństwie. To, co pojawiło się w tym roku to m.in. paszport covidowy, który został pobrany przez ponad 3 mln użytkowników. Jeżeli do tego dodamy inne funkcjonalności, takie jak cyfrowy dowód osobisty, informacje o dowodzie rejestracyjny, przeglądzie i ubezpieczeniu samochodu, liczby punktów karnych, czy też dane o realizacji e-recept, to portfel możemy spokojnie zostawić w domu, uprzednio pamiętając o naładowaniu telefonu. 

3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na web i app design/UX

Kolejny rok pandemii to próba usystematyzowania nowej rzeczywistości poprzez wprowadzenie pracy hybrydowej oraz walka ze zjawiskiem FOMO u osób, które za długo przebywają na pracy zdalnej. Stworzenie takiej możliwości spowodowało już na stałe pojawienie się w naszych kalendarzach spotkań online, zarówno wewnątrz organizacji, jak i z klientem. Korzystanie z komunikatorów wideo stało się chlebem powszednim, a formy ich wykorzystania tylko się powiększyły. Niektórzy poszli o krok dalej i wprowadzili spotkania oraz warsztaty VR, przyczyniając się do rozwoju i wzrostu zapotrzebowania na tę technologię.

Miniony rok to czas otwartych galerii i większej wolności zakupowej. Mimo to rozwój e-commerce nie stanął w miejscu, a wręcz przeciwnie – przyzwyczajenia zakupowe konsumentów z początku pandemii pozostały, generując kolejne wyzwania dla twórców aplikacji i serwisów. Nawet sceptyczna do tej pory grupa klientów, dzięki rozwojowi samoobsługi i automatyzacji procesów została skuszona do korzystania również z tej drogi zakupowej.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed web i app designem/UX w 2022 roku

1. Rok 2022 będzie niewątpliwie kolejnym rokiem pod znakiem pandemii – niska liczba zaszczepionych i kolejne mutacje wirusa nie zwiastują szybkiego powrotu do normalności. Dlatego też coraz ważniejsze znaczenie ma projektowanie z nastawieniem na dostępność cyfrową, rozumiana nie tylko jako możliwy dostęp dla osób z niepełnosprawnością, ale dla wszystkich grup wiekowych, w szczególności dla osób starszych, które broniły się jeszcze na początku pandemii przed koniecznością wchodzenia w świat cyfrowy e-usług.

2. Carbon neutral to termin, który będzie miał coraz większe znaczenie. Światowy szczyt przywódców w Glasgow 1 listopada 2021 był określany szczytem ostatniej szansy. Zbliżamy się do punktu, po przekroczeniu którego nie będzie już szansy zawrócić, a otaczający nas świat może stać się nieprzyjaznym środowiskiem. Internet jest odpowiedzialny za około 3% światowej emisji gazów cieplarnianych. Zarówno firmy, jak i produkty przez nie tworzone, powinny być neutralne węglowo. To samo dotyczyć będzie sfery projektowania, optymalizacji treści, czy też zaplecza, jakie stoi za konkretną stroną wyświetlaną w internecie.

3. W 2021 r. miało miejsce jeszcze jedno wydarzenie, które pokazuje jaka negatywna siła drzemie w takim procederze jakim jest Fake News. Atak na Kapitol był wynikiem używania tej broni do konkretnych celów politycznych, a finał oglądaliśmy na ekranach naszych telewizorów. To oczywiście nie jedyny przypadek, można wspomnieć tutaj jeszcze Brexit, czy też wpadki serwisów informacyjnych publikujące niesprawdzone materiały. Próba ograniczania i weryfikacji takich treści będzie na pewno coraz ważniejsza zarówno dla użytkowników, jak i twórców.

Nowinki technologiczne a web design/UX w 2022 roku

1. Hasło “Metaverse” prawdopodobnie usłyszał każdy. Jedni czują ekscytację, inni przerażenie. Niemniej, nieważne w jakim obozie jesteś, nie da rady obok tego tematu przejść obojętnie. Rozwój VR i AR jest oczywisty, a chociaż niektórzy liczyli na jeszcze większą integrację z codziennym życiem, to Metaverse jest pierwszą poważną próbą stworzenia wirtualnego społeczeństwa oraz komercjalizacji tego świata. Już dzisiaj mamy do czynienia z zalążkiem tego typu projektów, dlatego firmy coraz częściej będą szukać niekonwencjonalnych metod promocji swoich produktów.

2. Cloud gaming to ciekawa usługa Microsoftu, która może mieć duży wpływ na rynek. Możliwość uruchomienia gry na każdym urządzeniu bez konieczności pobierania i instalacji gry, niesie ze sobą ogromne możliwości, a przeniesienie tej idei na różne gałęzie internetu daje ogromne korzyści, których do tej pory nie można było wdrożyć ze względu na ograniczenia przepustowości internetu.

3. Interfejsy głosowe, rozpoznawanie mowy oraz voice shopping to rozwiązania, które coraz częściej i chętniej będą wykorzystywane w kontakcie z użytkownikiem. Szybkość i łatwość korzystania z takiego rozwiązania po stronie użytkownika to wielki krok naprzód i istotna zmiana w stosunku do tradycyjnych metod nawigacji. Już teraz chętnie korzystamy z metody głosowej w autach, gdzie mamy zakaz używania klawiatury telefonu. Nie wspominając już o asystencie Google, czy też wyszukiwaniu fraz w przeglądarce Google. Kolejne kroki to tylko kwestia czasu.

Tomasz Wiaderny
art director w Fabrity, Grupa K2

3 kreacje/wdrożenia, które najbardziej Cię zachwyciły swoim designem/ użytecznością w 2021 roku

1. FigJam – narzędzie ułatwiające warsztatową współpracę wielu użytkowników

Twórcy coraz popularniejszej Figmy doskonale wyczuli nowy trend, jakim jest „seamless in app communication”, tworząc FigJam. Działa to wyśmienicie, bardzo płynnie i daje sporo satysfakcji. Tym bardziej, że posiada też moduł połączenia głosowego, co oznacza, że nie musimy uruchamiać kolejnego programu, aby na bieżąco omawiać to, nad czym akurat pracujemy. Moim zdaniem — strzał w dziesiątkę.

2. Aplikacja Inpost Mobile

Wysoka użyteczność, wyrazista i spójna estetyka oraz niezawodność obsługiwania usług, które w pandemii znacznie zwiększyły swój wolumen.

3. Typoteka.pl – indeks polskich krojów pisma

Świętna sprawa dla tych, którzy chcą zobaczyć, jak zmieniał się wygląd polskich krojów pisma na przestrzeni dziejów, począwszy od pierwszych druków (tzw. inkubułów), aż do współczesnej typografii ekranowej.

3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na web i app design/UX

1. Dodanie Core Web Vitals do czynników rankingowych algorytmu Google

Wprawdzie Google od zawsze lepiej oceniał strony, które były wygodniejsze w użyciu, ale od maja 2021 r. wygoda użytkowania strony stanie się oficjalnie czynnikiem wpływającym na jej pozycje w wynikach wyszukiwania. Ta zmiana spowoduje, że przy projektowaniu i budowaniu strony internetowych doświadczenia użytkownika będą mieć jeszcze większe znaczenie. W ten sposób Google chce również zadbać o środowisko naturalne, np. poprzez skłonienie web developerów do korzystania z mniejszej ilości serwerów.

2. Rozwój narzędzi low-code/no code

Teraz, aby zrobić aplikację lub stronę internetową, nie trzeba umieć już kodować. Na rynku pojawiło się dużo narzędzi, które to ułatwiają. Określane są one zwykle terminem low-code/no code. Mimo że nie dają one takich możliwości, jak tworzenie wszystkiego od podstaw, to jednak można w miarę bezproblemowo się ich nauczyć i zbudować szybko prototyp swojej pierwszej strony internetowej, czy aplikacji mobilnej. To taka demokratyzacja w budowaniu stron i aplikacji!

3. Aplikacja Pacjenci pacjentom

Aplikacja pozwalająca kontaktować się pacjentom cierpiącym na tę samą chorobę w celu wymiany doświadczeń i wiedzy. Projekt powstał jako inicjatywa fundacji Ludzie i medycyna oraz dzięki wsparciu dużej grupy partnerów i sponsorów. Na razie dostępna jest wersja na Androida.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed web i app designem/UX w 2022 roku

1. Zero waste: zarówno jako obszar tematyczny, jak i podejście do projektowania

Mając w pamięci kilka moich UI/UX research z 2021 roku, na pierwszy plan wysuwa się walka o środowisko naturalne. Okazuje się, że tworzony przez nas Internet rzeczy produkuje spore zanieczyszczenie. Jednak sposób, w jaki projektujemy i programujemy tak podstawowe jego elementy, jak serwisy i aplikacje, może ten proces ograniczyć. Pandemia wzmocniła naszą potrzebę zadbania o planetę i zdaje się, że ten trend raczej nie minie. Bo może minąć razem z nami. Czuję, że będzie to poważne wyzwanie dla twórców i projektantów, przynajmniej na kilka najbliższych lat.

2. Rozwój interfejsów głosowych

Co prawda w przypadku interfejsów głosowych, trudno jest mówić o nowince, ponieważ technologia ta rozwija się od ponad dekady. Może jednak tyle czasu potrzebne było, aby po pierwsze wykształciła się docelowa forma samego rozwiązania, po drugie zaś pojawiły się i upowszechniły urządzenia, które tę technologię wykorzystują i wreszcie po trzecie — została osiągnięta pewna masa krytyczna użytkowników korzystających z tego typu rozwiązań.

W wielu opracowaniach interfejs głosowy pojawia się jako gamechanger w okolicach 2023 roku. Mówi się wręcz o tym, że ponad 90% aplikacji mobilnych będzie go w mniejszym lub większym stopniu wykorzystywać. Należy mieć na uwadze, że w niedalekiej przyszłości będziemy łączyć tradycyjny interfejs wizualny aplikacji z jedno- lub dwukierunkową obsługą.

3. Cross-platform experience

Rozciągnięcie obsługi podłączonych do Internetu urządzeń na nowe formy komunikacji wymusi w dalszej perspektywie pojawienie się cross-platform experience, lub total experience, jak to określa Gartner.

Wraz z rosnącą falą popularności urządzeń IoT (Apple Car/Android Auto, smart TV, smart speakers, smart screens, wearables itp.) pojawi się potrzeba dostarczania spójnego doświadczenia użytkownika. Ta potrzeba będzie szybko wykraczała poza warstwę samego interfejsu użytkownika i jego spójności z wytycznymi marki.

Należy przyjąć, że oczekiwania użytkowników będą szły w kierunku zapewnienia ciągłości obsługi w oderwaniu od kontekstu konkretnego urządzenia. Tak jak dziś użytkownicy mogą kontynuować rozmowę telefoniczną lub nawigację po uruchomieniu samochodu automatycznie łączącego się z ich smartfonem, korzystają z dwuetapowej weryfikacji w bankowości elektronicznej, tak jutro będą oczekiwać płynnej obsługi przy użyciu wszystkich inteligentnych urządzeń, które będą mieli w domach.

Nowinki technologiczne a web design/UX w 2022 roku

Wydaje mi się, że AR i VR na dobre wracają do gry. Obie technologie, niezbyt dobrze i niezbyt szeroko przyjęte przed pandemią, stają się obecnie ciekawą i coraz bardziej dostępną alternatywą np. dla zakupów w świecie rzeczywistym. AR pozwala sprawdzić, jak obiekt sztuki czy mebel (zarówno ten z IKEI, jak i kolekcjonerski zabytek) będą wyglądały w naszym salonie. Z drugiej strony VR zaczyna coraz śmielej wkraczać do świata gier i elektronicznej rozrywki a za chwilę również do social mediów — głównie za sprawą Metaverse.

Bardzo ciekawym zagadnieniem jest też wykorzystanie sztucznej inteligencji w procesach projektowania doświadczeń użytkownika. Wyobraźmy sobie szybsze przetwarzanie i analizę danych, podejmowanie decyzji wspomagane przez AI, czy choćby całkowicie zwirtualizowane testy z AI wyedukowanym na podstawie danych o rzeczywistych użytkownikach końcowych.

Wielu z nas zapewne zadaje sobie już pytanie, czy i jakie miejsca pracy sztuczna inteligencja zabierze w niedalekiej przyszłości. Dlatego przytoczę słowa Petera Miscovitcha z JLL: „Zmiana polega na tym, że 90% pokolenia Z woli prosić o poradę w sprawach finansów chatbota zasilanego sztuczną inteligencją niż żywego człowieka”.

Lidia Aksiuk
junior UX designer w Riverwood

3 kreacje/wdrożenia, które najbardziej Cię zachwyciły swoim designem/ użytecznością w 2021 roku

 Ludzka zdolność do utrzymania koncentracji jest coraz krótsza – zwłaszcza, gdy Google umożliwia natychmiastowy dostęp do miliardów witryn. Interfejsy muszą być zatem tak intuicyjne, jak to tylko możliwe, aby użytkownicy nie czuli się przeciążeni. Wyzwaniem staje się zachęcenie ich do dłuższego pozostania na stronie oraz stworzenie warunków do szybkiego zrealizowania swojego celu. Te 3 rozwiązania z 2021 roku zwróciły moją największą uwagę:

Prostota aplikacji Allegro Lokalnie

Przejrzystość nawigacji w Allegro Lokalnie pozwala użytkownikowi skupić się tylko na tych elementach, które pomagają w dokonywaniu zakupu lub wystawieniu produktu na sprzedaż. Aplikację najbardziej wyróżnia rozbicie kategorii na mniejsze podkategorie oraz dołączenie do nich microcopy. Przyznawanie priorytetów dla celów jest dobrze podzielone. Zadaniem aplikacji jest spełnienie 2 celów: zakupu i sprzedaży. Dzięki temu, że się na siebie nie nakładają, użytkownik nie spotyka się z paraliżem wyboru.

Przyspieszenie platformy Survio

Survio to narzędzie do szybkiego tworzenia ankiet online. Sprawnie przygotowane szablony ułatwiają pracę badacza oraz pomagają skomponować ścisłą i zwięzłą listę pytań.

Informacje pomocnicze w Tilda.cc

Tilda.cc to kreator stron internetowych, który wygrywa na tle konkurencji tym, że zadbał o perfekcyjne podejście do użyteczności. Odbiorca ma pełną kontrolę nad procesem, a jednocześnie nie musi się długo zastanawiać nad wyborem. Dzięki podpowiedziom jest w stanie sam zaprojektować stronę. Zauważalna jest troska o wysoki poziom estetyki oraz umiar.

3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na web i app design/UX

COVID-19

Według McKinsey czeka na nas w 2022 roku Nowa Rzeczywistość. Świat realny ma bardzo przenikać w online, a oba stworzyć nierozerwalną całość. Przed UX designerami pojawia się wyzwanie – projektowanie doświadczeń angażujących wszystkie zmysły. Nowe interfejsy mają charakteryzować się płynnością – przejście z jednej rzeczywistości do drugiej nie powinno się kojarzyć z wysiłkiem, a raczej przyjemnością.

Hybrydowa rzeczywistość

To przede wszystkim tworzenie rozwiązań odpowiadających na dawne problemy w nowej interpretacji – umożliwiające m.in. zdalną integrację grupy, śledzenie czasu i zadań, zarządzanie na odległość, organizowanie sposobów na rozrywkę, itp.

Era Netflixa

Tak metaforycznie nazywam trend związany z popularnością wideo w sieci. Czas oglądania tego typu treści cały czas rośnie. Platformy nieustannie wprowadzają zmiany, związane ze skutecznym wyeksponowaniem contentu audiowizualnego. Zauważyliście, w jakim miejscu znajduje się obecnie przycisk „dodaj post” na Instagramie? A pamiętacie, gdzie był wcześniej?

3 najważniejsze wyzwania stojące przed web i app designem/UX w 2022 roku

Odpowiedzialność

Maksymalizując czas spędzany w sieci, zostawiamy firmom coraz więcej danych o sobie. Nie każdy użytkownik jest świadomy tego, w jaki sposób zostaną one później wykorzystane. Zagrożenie to pokazują głośne sprawy, m.in. naruszenia prawa do ochrony danych osobowych przez Facebooka (w kooperacji z Cambridge Analytica) czy wykorzystywania informacji do profilowania reklam przez YouTube Kids. Wszelkiego typu rozwiązania chmurowe mierzą się z odpowiedzialnością i zaufaniem.

Do tego przypomnijmy sobie, że wiele decyzji jest podejmowanych przez HCI. I tutaj – naturalnie – wkraczamy w temat sterowania danymi i etyki. Dla firm jednym z poważniejszych wyzwań stanie się przekonanie użytkownika, żeby skorzystał z ich platformy oraz zadbanie o to, aby dane były pozostawiane w bezpiecznym miejscu i nie zostały w przyszłości wykorzystywane na niekorzyść.

Uproszczenie UX

Spędzamy tak dużo czasu przed ekranem, że mówi się o możliwej epidemii „ekranozmęczenia” (która już chyba zresztą nastąpiła). Użytkownicy tym bardziej będą chcieli szybko realizować swoje potrzeby za pomocą technologii i należy im to ułatwić. Na każdy problem powinien przypadać pojedynczy produkt digitalowy. Warto zregenerować z wyskakujących okien, powiadomień, rozbudowanych menu czy dodatkowych opcji.

UX writing

To m.in. używanie krótkich zdań, aby pomóc użytkownikom zrozumieć, gdzie się znajdują, co muszą zrobić i jak marka może im pomóc. Dodatkowo ważny jest storytelling, który stał się standardem. Opowiadanie historii powinno znaleźć się w każdej prezentacji produktu.

Nowinki technologiczne a web design/UX w 2022 roku

Hiperautomatyzacja: optymalizacja i doskonalenie narzędzi do automatyzacji konwersacji oraz relacji z klientami, np. chatboty czy wirtualne asystentki.

Rynek mobile a sztuczna inteligencja: zapewnienie sprawnego działania w realizacji – wykrywania obiektów, rozpoznawania twarzy czy przetwarzania języka naturalnego.

Rafał Niemczynowicz
GoldenGrid powered by GoldenSubmarine

3 kreacje/wdrożenia, które najbardziej Cię zachwyciły swoim designem/ użytecznością w 2021 roku

1. Aplikacja TooGoodToGo – nie dość, że służy planecie, to i ludziom. Jej użytkowanie jest bardzo proste i intuicyjne, a design aplikacji jest minimalistyczny, estetyczny i przyjemny dla oka.

2. Storytel „Random” – marka różnymi kanałami docierając do wielu odbiorców poruszyła bardzo ważną społecznie tematykę samotności. Słuchowisko to świetna forma przekazu – słuchasz i odpalasz, kiedy i gdzie chcesz. Aplikacja i strona internetowa są na tyle przemyślane, że użytkownik, nie ma trudności z szybkim powrotem do słuchanej przez niego historii.

3. Aplikacja CCC – od czasu rozpoczęcia pandemii bardzo się rozwinęła w stronę innowacyjności i zaadaptowała się do nowej rzeczywistości, wykorzystując wiele rozwiązań out of the box

3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na web i app design/UX

Pandemia w wielu obszarach naszego życia nadal pozostaje dominującym wydarzeniem – w dalszym ciągu będzie wpływać również na to jak będzie rozwijać się web i app design/UX.

Za sprawą pandemii ewoluowaliśmy w stronę społeczeństwa bardziej cyfrowego, nauczyliśmy się załatwiać wiele rzeczy przez Internet i nie chcemy wracać już do tego co było. Za tymi zmianami konsumenckich zachowań muszą nadążać także organizacje.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed web i app designem/UX w 2022 roku

1. Przede wszystkim dopracowanie zdalnych doświadczeń, poprzez wprowadzanie nowych produktów, ale też rozwijanie tych obecnych. Ostanie dwa lata pandemii to czas, gdzie wiele firm w pośpiechu tworzyło swoje produkty cyfrowe, uczyło się na własnych błędach, a badania potrzeb użytkowników były często marginalizowane (również z powodu logistycznych problemów z organizacją takich badań) – dlatego rok 2022 to przede wszystkim rok optymalizacji, poprawiania jakości i badań z użytkownikami.

2. Jednym z ważniejszych wyzwań w nadchodzącym roku będzie również łączenie kanałów online i offline. Nie jest to trend nowy, bo o sprzedaży w modelu omnichannel mówi się od dawna, jednak pandemia pokazała, że nie możemy tych kanałów traktować jako czegoś rozłącznego.

3. Kolejnym ważnym obszarem z którym w przyszłym roku będzie musiało się zmierzyć wiele organizacji jest osiągnięcie dojrzałego podejścia w procesie projektowania. Ważne jest tutaj przede wszystkim przeanalizowanie istniejących procesów oraz wzorców projektowych oraz opracowanie jasnych metod działania, które poprawią jakość realizacji projektów.

Nowinki technologiczne a web design/UX w 2022 roku

Dziś dobry projekt jest intuicyjny, łatwy w obsłudze i estetyczny. Ale w Metaversie, o którym mówi się coraz częściej, dobry projekt to coś zupełnie innego — jest całkowicie wciągający. W 2022 roku z pewnością coraz więcej organizacji będzie szukać sposobów na to jak dostarczyć takich doświadczeń swoim użytkownikom.

COVID-19 znacznie przyspieszył rozwój VR i AR w projektowaniu UX, w 2022 roku będziemy mogli zobaczyć wykorzystanie tych technologii w kolejnych projektach.

Grzegorz Musiał
UX/IU Designer w Applover, full-stack digital agency z miasta stu mostów

3 kreacje/wdrożenia, które najbardziej Cię zachwyciły swoim designem/ użytecznością w 2021 roku

1. Elementy 3D

Uwielbiam wszystkie trendy, jakie co roku podrzuca nam rozwój designu. Pewnie wiele osób z branży zaczęłoby rzucać na mnie gromy w tym momencie, bo część z tych trendów rok rocznie jest nie bardzo użyteczna lub gaśnie w okolicach marca i już o nich nikt nie pamieta. W tym roku przeciwieństwem były elementy 3D w pracach ux/ui i na tym przykładzie przedstawię uzasadnienie swojej miłości do trendów. Stawiają one projektantom wyżej poprzeczkę. W tym roku widząc, że 3D wjeżdża z hukiem na rynek, ambitni designerzy, którzy chcą sprawdzać się i tworzyć aktualne z trendami projekty, musieli skorzystać z nowego programu, poklikać, nauczyć się jego funkcji, co przełożyło się na rozwój ich umiejętności! I to jest w tym wszystkim fantastyczne!

2. Krótkie filmiki w coraz większej liczbie serwisów

Rok 2021 bez wątpienia był rokiem TikToka, przebił on wszystkie ściany, które mógł przebić i znalazł się na szczycie popularności, a odbiorcy pokochali kilkunasto sekundowe produkcje. Nie ma więc w tym nic dziwnego, że podobnie jak nigdyś forma “Story” przechodziła przez najpopualrniejsze social media, tak teraz weszła już na Instagramie oraz Youtube. W dodatku różnorodność takich materiałów sprawia, że każdy znajdzie coś dla siebie i nie sposób się w to nie wkręcić!

3. Rozwój usług odbierania i nadawania paczek

Wysyłanie paczek zawsze kojarzyło mi się negatywnie. Drukowanie etykiety, chodzenie na pocztę, stanie w kolejkach, ciężkie do oszacowania opłaty, dodatkowe koszta nie wiadomo skąd. Rzecz, o której powiem miała swój początek w grudniu 2020, jednak poznałem ją bardzo późno, bo pare miesięcy temu. Mowa tu o aplikacji InPost. Dzięki niej mogę wysłać swoje paczki, z którego punktu chcę, bez kolejek. Mogę wysłać paczkę bez etykiety, kurier zrobi to za mnie odbierając paczkę z paczkomatu. Za wszystko zapłacę w aplikacji od razu wiedząc, jaka jest cena i zapłacę za nią używając choćby Apple Pay. A dodatkowo paczka dojdzie w max 48h. Wszystko, co dotychczas odrzucało mnie w wysyłce rzeczy, tutaj zostało rozwiązane i jest bardzo przyjemnym doświadczeniem. Poza InPostem, Allegro zainwestowało w swoje dedykowane paczkomaty i wiele z nich można już spotkać w przestrzeni miejskiej i odbierać z nich paczki. Rozwój tej gałęzi biznesu, to bardzo pozytywny skutek uboczny pandemii.

3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na web i app design/UX

1. Facebook ogłaszający Metaverse

Zdecydowanym topem, jeżeli chodzi o zrewolucjonizowanie Designu i UX’u, a jednocześnie będące tak naprawdę wielką niewiadomą, ponieważ dopiero zacznie wpływać na nasz rynek to Facebook przeradzający się w Meta. Jak świat designu na to zareaguje, jeszcze nie wiadomo, a jedynie pozostajemy w sferze zadawania sobie o to pytań. Nie wiadomo, ponieważ jest to coś rewolucyjnego dla całego internetu, ale będące czymś, do czego Designerzy będą musieli prędzej czy później podejść i stawić temu czoła.

2. Ogłoszenie przez Google Material You

Material design zna każdy, kto choć spróbował znaleźć jakiekolwiek informacje o tym, czym jest UX/UI. Design system to mało powiedziane. Material to cała filozofia designu, która została odświeżona o nowe elementy, które Google przedstawiło na majowej konferencji I/O.

3. Figma otwiera Beta FigJam

Figma rewolucjonizuje prace designerów niemalże od początku i przy tym pokonuje nieustannie konkurencje w nowych wdrożeniach czy automatyzacjach, na które designerzy czekają z zapartym tchem. Idealne narzędzie nie istnie… Dotychczas prowadząc warsztaty z klientem koniecznym było uciekać się do zewnętrznych narzędzi, a następnie prowadzić eksport do Figmy poszczególnych notatek, co wobec tego tworzy Figma? Narzędzie warsztatowe, które już w becie cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Czy jest to narzędzie idealne? Nie, ale po prostu jest i nie wymaga korzystania z zewnętrznych programów, co zdecydowanie ułatwia pracę. Już niebawem przywitamy oficjalną wersję FigJam, Figma już zapowiedziała wiele nowych funkcjonalności – nie pozostaje nic innego jak tylko używać.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed web i app designem/UX w 2022 roku

W ostatnich 2 latach największą rolę odegrały optymalizacje i wywołane pandemią rozwiązania dbające o bezpieczeństwo użytkowników. Sądzę, że w 2022 będziemy dalej rozwijać się w tym kierunku, powstaną narzędzia ułatwiające pracę i naukę zdalną.

Cyfryzacja idzie do przodu, coraz więcej urządzeń ma wbudowane przeglądarki i dostęp do internetu. Moim zdaniem w 2022 roku zwrócimy się poza standardowy obszar smartfon, tablet, komputer i zaczniemy tworzyć produkty w szerszej gamie urządzeń co też przełoży się na większą uwagę designerów do tworzonych design systemów.

Razem z liczbą urządzeń obsługujących przeglądarki, rośnie liczba użytkowników w różnym wieku. W 2022 będziemy jak mantrę powtarzać słowa “accessibility and usability” i priorytetowo zwrócimy uwagę na zwiększanie dostępności naszych produktów, nie tylko w gronie najliczniejszych użytkowników. Kroki w tym kierunku poczyniło już Google przedstawiając w połowie roku Material You.

Nowinki technologiczne a web design/UX w 2022 roku

Usability to może niekoniecznie trend, ale aspekt, który będzie miał istotny wpływ na UX w Polsce w 2022. Pandemia COVID-19 już pokazała, jak istotne jest dostosowanie się technologii do różnych odbiorców, ale też sposobów korzystania z niej, jak ważne jest by korzystanie z aplikacji nie przeciążało przykładowo sieci, którą jednocześnie użytkują np. pracujący z domu rodzice i ich dzieci w trakcie nauczania zdalnego.