Zwiększ swoją sprzedaż w e-commerce. Dlaczego płatności są kluczowe

Zwiększ swoją sprzedaż w e-commerce. Dlaczego płatności są kluczowe
O autorze
3 min czytania 2022-02-07

Na rynku online rośnie konkurencja pomiędzy detalistami. Dziś to nie cena czy produkt decydują o sukcesie sklepu, a klient i jego doświadczenia. Według danych ECC Koln, firmy zajmującej się doradztwem w e-commerce, aż 75 proc. e-konsumentów, uważa proces płatności za kluczowy. Sprzedawcy, którzy udostępniając popularne metody płatności, dbają o doświadczenia konsumenta, zwiększają konwersję, a co za tym idzie  pomnażają zyski.

Według danych Baymard Institute, zajmującego się badaniami nad wszystkimi aspektami doświadczeń użytkowników online, średni wskaźnik porzucenia koszyka zakupowego wynosi 68 proc. Jednocześnie badanie „Reasons for Cart Abandonment – Why 68% of Users Abandon Their Cart” pokazuje, że skomplikowany proces transakcji oraz brak wystarczającej liczby metod płatności znajdują się w pierwszej dziesiątce najczęstszych przyczyn niedokończenia zakupów. Eksperci zwracają uwagę, że sklepy online tracą klienta w ostatnim momencie – kiedy ten ma już zapłacić. Wnioski są jasne – dobry proces płatności zwiększa sprzedaż.

Udostępnienie klientom ulubionych metod płatności 

Olbrzymie znaczenie dla rozwoju biznesu online ma udostępnienie popularnych sposobów płatności. Pozwala to zwiększyć poziom satysfakcji i zadowolenia klientów oraz szybko i wygodnie zakończyć zakupy. Tą najbardziej lubianą i preferowaną przez Polaków formą rozliczenia w e-commerce jest BLIK. Według badania SW Research przeprowadzonego na zlecenie Tpay, wybiera go aż 71 proc. ankietowanych. Tym samym BLIK zdecydowanie wyprzedza w rankingu preferencji Polaków szybkie przelewy (37 proc.) oraz karty (36 proc).

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Ponadto, dane dotyczące klientów banku PKO Banku Polskiego pokazują, że tylko podczas zeszłorocznego Black Week, czyli jednego z największych świąt zakupowych w roku, prawie 63 proc. wszystkich transakcji online zostało zrobionych przez nich BLIKIEM. Zdystansował on tym samym pozostałe sposoby płatności. Szybkim przelewem (Pay by link) zapłaciło wówczas 26 proc. konsumentów, a kartę wybrało zaledwie ok. 13 proc. e-kupujących.

Popularność BLIKA w e-commerce potwierdzają również dane jego operatora – Polskiego Standardu Płatności. W pierwszych trzech kwartałach 2021 r. Polacy zrealizowali nim blisko 363 mln transakcji internetowych. To o 27 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2020 roku. Dodatkowo, ich liczba z kwartału na kwartał cały czas rośnie. Dane nie pozostawiają wątpliwości – aby sprostać oczekiwaniom klientów, sprzedawca powinien umożliwić im opłacenia zamówienia w ulubiony sposób. Zbuduje to przekonanie konsumenta, że sprzedawca dba o niego i wychodzi naprzeciw jego oczekiwaniom.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Bezpieczeństwo jest równie ważne dla kupującego, co wygoda

Podczas zakupów w e-commerce oprócz szybkości i wygody płatności, konsumenci dużą wagę przywiązują do ochrony transakcji. Chcą, aby ich zakupy przebiegały sprawnie i bez komplikacji. BLIK odpowiada  na te potrzeby i zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa,  bazujący przede wszystkim na zaufanym środowisku bankowości mobilnej. Dużym atutem BLIKA jest to, że podczas płacenia nim użytkownik nie musi pozostawiać w internecie żadnych wrażliwych danych, które po przechwyceniu przez cyberprzestępcę mogą zostać wykorzystane. Bezpieczeństwo, które zapewnia BLIK, przekłada się na większy komfort konsumentów oraz chęć finalizacji zakupu.

Efektywność kosztowa e-sklepu

Z perspektywy klienta metoda płatności w sklepie internetowym jest neutralna kosztowo. Punkt widzenia sprzedawcy jest jednak inny. Akceptując wybrany przez konsumenta sposób zapłaty sprzedawca nie otrzymuje należności od razu. Zapłata pomniejszona jest o opłaty ustalone z agentem rozliczeniowym, czyli licencjonowanym dostawcą usług płatniczych. W efekcie czego sprzedawca nie otrzymuje całości kwoty, za którą sprzedał towar. Oczywiste jest więc, że w interesie e-sklepu leży dążenie do optymalizacji opłat jakie musi ponieść. Tym oczekiwaniom wychodzi  naprzeciw BLIK, który od momentu pojawienia się na rynku jest bardzo atrakcyjną cenowo metodą płatności dla agenta rozliczeniowego. A to oznacza, że jest on również efektywniejszy kosztowo dla e-sklepu. Ponadto, BLIK jest udostępniany przez praktycznie wszystkich agentów rozliczeniowych działających w kanale e-commerce w Polsce, zatem każdy sprzedawca może wybrać takiego, który zaproponuje mu najkorzystniejsze warunki. Dodatkowo, BLIK oferowany jest także przez największych globalnych integratorów płatności w internecie. Warto także zauważyć, że BLIK jest dostępny we wszystkich bankach komercyjnych w Polsce, zatem każdy użytkownik bankowej aplikacji mobilnej może wygodnie, bezpiecznie i szybko płacić BLIKIEM w sklepie internetowym.

Wzrost konwersji w e-commerce

Doświadczenia BLIKA wskazują, że udostępnienie możliwości zapłacenia nim w sklepie internetowym zwiększa konwersję, buduje zaangażowanie w kupno produktów, a w efekcie końcowym – pomnaża przychody firmy. Potwierdzają to m.in. dane Breuninger, wiodącego dostawcy mody i artykułów gospodarstwa domowego klasy premium. W okresie trzech miesięcy od umożliwienia klientom płatności BLIKIEM, sklep zanotował wzrost konwersji o 21 proc. BLIK niemal natychmiast stał się dominującą metodą płatności. Zbudowało to zaangażowanie klientów w kupno produktu, a ilość porzuconych koszyków spadła aż o 24 proc. 

Pozytywny wpływ na transakcje wywiera również dobre wyeksponowanie BLIKA na stronie internetowej i wykorzystanie go do skrócenia ścieżki płatności – tak zrobił czołowy polski portal Interia. Po umożliwieniu wpisywania kodu BLIK bezpośrednio w serwisie Poczty Interii, w procesie opłacania rachunków, odnotowano spadek porzuceń koszyków o 43 proc. oraz retencję nowych użytkowników wyższą o 20 punków procentowych.

Każdy, kto sprzedaje w sieci, powinien zadbać nie tylko o prezentację oferty, zapewnienie konkurencyjnych cen, ale również o najlepsze doświadczenia związane z finalizacją transakcji. Jeśli e-sklep nie będzie w stanie sprostać wymaganiom klientów, istnieje prawdopodobieństwo, że zrezygnują oni z zakupów lub skorzystają z oferty innego sprzedawcy.

 

Źródła:
1. How the Right Payment Methods Can Increase Checaut Conversion Rates, finxp.com/insights/how-payment-methods-increase-checkout-conversion-rates/, FinXP.
2. Reasons for Cart Abandonment – Why 68% of Users Abandon Their Cart (2021 data), baymard.com/blog/ecommerce-checkout-usability-report-and-benchmark, Baymard Institute.
3. Ulubione metody płatności online, tpay.com/o-tpay/blog/ulubione-metody-platnosci-online, Tpay.
4. BLIK zyskuje udziały w transakcjach – on-line i stacjonarnie, twitter.com/PKO_Research/status/1466765253132398601, PKO Research.

 

Artykuł powstał we współpracy z BLIK.